فرهنگ مهمانوازی

معاون گردشگری کشور فعالیت اقامتگاه های بوم گردی را امکانی به منظور احیای فرهنگ مهمانوازی ایرانی – اسلامی اقوام ایرانی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی موحد در پی نشست کارگروه گردشگری استان های غرب و جنوب غرب کشور در شهر اهواز از اقامتگاه بوم گردی «موضیف» واقع در روستای «بردیه»، شهرستان سوسنگرد استان خوزستان بازدید نمود و ظرفیت های مستعد این مرکز را به عنوان عاملی در راستای احیا و توسعه فرهنگ سنتی اقوام عشایر عرب مورد ارزیابی قرار داد.

وی با بیان اینکه گسترش اقامتگاه های بوم گردی با حفظ ساختار اصیل و رعایت استانداردهای لازم توانایی معرفی فرهنگ جوامع محلی ایرانی را به جهانیان دارا هستند؛ گفت: ایجاد هماهنگی میان ساختار، بافت و شیوه اجرای آداب و رسوم اقوام مختلف در بستری از اصول رفتار ایرانی – اسلامی در اقامتگاه های بوم گردی می توانند علاوه بر یادآوری وجود گنجینه غنی فرهنگ و تمدن کشورمان به گردشگران داخلی، روحیه بی نظیر مهمان نوازی در کشورمان را برای گردشگران خارجی نیز نهادینه نمایند.

رحمانی موحد خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به دستاورد ذکر شده اجرای آیین نامه و رعایت ضوابط تدوین شده اقامتگاه های بوم گردی می تواند ضمن ایجاد وحدت رویه،مانع از فعالیت واحدهای غیرحرفه ای احتمالی شود.

وی ضمن گفتگو با علی حیدری و خانواده وی به عنوان صاحبان اقامتگاه بوم گردی «موضیف» شهر سوسنگرد؛ میزبانی عشایر عرب خوزستان در ساختار سنتی «موضیف» را نمونه ای بارز از مهمان نوازی ایرانیان دانست و گفت: این شیوه پذیرایی در ساختاری به نام «موضیف» که از الیاف نخل ساخته شده است؛ برگرفته از ضیافتی به شمار می آید که در آن شبکه ای اجتماعی از مردم محلی جدا از رتبه و قوم گرد هم جمع می شدند و ضمن ارتباط مستمر و پذیرا شدن هر تازه وارد و مهمانی به مدیریت مسائل روز می پرداختند.

معاون گردشگری در پایان اظهار کرد: این اقامتگاه می تواند با توسعه ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه خود ساخت «موضیف» و آداب و رسوم قهره خوری عشایر عرب را که پیش از این به ثبت ملی رسیده است؛ در اذهان جهانی نیز ماندگار و به جاذبه پرتوجه برای ارتقای صنعت گردشگری کشور تبدیل نماید.