موزه‌

کشفیات جدید در شیراز، اعلام هدف‌گذاری برای مرمت 150 بنای تاریخی و برگزاری گرامیداشت روز جهانی موزه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته همزمان شد با روز جهانی میراث فرهنگی و موزه ها. در همین ارتباط همایشی در موزه ملی برگزار شد تا مسئولان دولتی بیایند و گزارش و عملکرد خود را ارائه کنند.

مدیرکل امور موزه های کشور در این برنامه گفت که سال گذشته هر دو هفته یک موزه افتتاح شده و امیدوار  است که در سالهای آینده هر روز یک موزه افتتاح شود.

سلطانی فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی هم با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ بنای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی مرمت شد گفت: هدف‌گذاری امسال ما نجات بخشی و مرمت ۱۵۰ بنا است.

مسعود سلطانی‌فر گفت: موزه دوران اسلامی ده سال خوابیده بود و ما توانستیم آن را افتتاح کنیم. همچنین موزه منطقه ای خراسان نیز بازگشایی شد. در نظر داریم تا موزه فرش تبریز شهریور و یا مهر امسال افتتاح شود. همچنین موزه میراث طبیعی گلستان نیز فعالیت خود را آغاز کرده است و موزه مشاهیر فارس از حالت رکود خارج شده و کارش را شروع کرده است. در شهرهای مختلف یک موزه راه افتاده است. بنابراین دست ما در پیشگاه مردم پر است.

معضل نمایشگاه‌ها برای گردشگری

گردشگران خارجی در دزفول

صدای اعتراض جامعه تورگردانان ایران برای برگزاری همزمان نمایشگاهها با ورود گردشگران خارجی به ایران هم درآمد. رئیس جامعه معتقد است اگر زمان و مکان برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرهای پرگردشگر تغییر کند تورگردانان، دیگر برای رزرو هتل دچار مشکل نمی‌شوند و هتل‌ها هم خالی نمی‌مانند.

ابراهیم پورفرج با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در ماه‌های گردشگری در ایران گفت: هتل‌های ایران در زمانی که گردشگران خارجی به ایران می‌آیند معمولا به دلیل برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی پر هستند و ما هم با وجود اینکه بارها این موضوع را تذکر داده‌ایم اما بازهم شاهدیم که باید برای رزرو اتاق در شهرهای پر گردشگر در برخی از ماه‌های سال دنبال جای خالی بگردیم.

پورفرج برای رهایی از این مشکل دو راهکار ارائه داد و گفت: مسئولان می‌گویند که در برخی از تقویم‌های نمایشگاهی، زمان برگزاری یک رویداد درج شده و دیگر امکان عوض کردن تاریخ آن نیست. برای این مشکل می‌توان گفت که اگر مکان رویداد درج نشده می‌توان شهر محل برگزاری آن نمایشگاه یا رویداد را تغییر داد و این نمایشگاه را در شهرهایی برگزار کرد که مسافران کمتری دارند. چون با این کار هتلداران آن شهرها نیز از سرمایه‌گذاری خود پشیمان نمی‌شوند و به سوددهی هم می‌رسند.

طرح پیشنهادی ایتالیایی‌ها برای حفاری در کوه خواجه پذیرفته شد

کوه خواجه سیستان

پرفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با حضور در نخستین همایش سیستان نگاهی به گذشته گامی به آینده که با حضور مهمانان خارجی و داخلی در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد گفت: ایزمئو ایتالیا که یک موسسه باستان شناسی است با ورود به ایران در استان‌های اصفهان، فارس و سیستان وبلوچستان عملیات‌های حفاری و باستان شناختی داشته است. مهم ترین فعالیت این موسسه حفاری شهر سوخته است.

وی از امضا تفاهم‌نامه میان دانشگاه روم و زابل در آینده خبر داد و بیان کرد: این تفاهم‌نامه زمینه همکاری میان ۲ کشور ایتالیا و ایران برای حضور باستان شناسان ایتالیایی در ایران و بالعکس را فراهم می کند.

چرتی بیان کرد: بزرگترین پژوهشگاه ایتالیایی طرح پیشنهادی خود را در رابطه با حفاری در کوه خواجه به سازمان میراث فرهنگی ایران اعطا کرده و این طرح از سوی ایران پذیرفته شد.

تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود

کراپ‌شده - شیراز

اتفاق مهم این هفته مربوط به شیراز می شد. نتایج کاوش‌هایی که توسط هیئت باستان شناسی بر روی محوطه‌ تاریخی در شهر شیراز در حال انجام است این احتمال را می‌دهد که تاریخ این شهر سه تا چهار هزار سال بیشتر شود.

اخیرا یک هیئت باستان شناسی مشغول کاوش یک محوطه تاریخی به نام تپه «پوستچی» در شهر شیراز است. محوطه‌ای که اسرار زیادی را از تاریخ شیراز نمایان خواهد کرد.

بر اساس نتایجی که تاکنون از این کاوش به دست آمده، احتمال اینکه تاریخ شیراز سه الی چهار هزار سال عقب تر برود، وجود دارد. یکی از سرپرستان تیم کاوش محوطه تاریخی در بولوار رحمت شیراز گفت: کاوش باستان شناسی از دو هفته قبل در یک محوطه تاریخی در بولوار رحمت  با همکاری دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده میراث فرهنگی آغاز شده است.​

​حسنعلی عرب افزود: بر اساس عکسهای هوایی، این محوطه نزدیک به ۲۴ هکتار بوده که ۱۲ هکتار از آن از بین رفته و کاوش در ۱۲ هکتار باقی مانده آغاز شده است.