علیرضا تابش

مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم تا کنون ۱۳ تفاهمنامه با وزارت خانه ها و دستگاههای دیگر به امضا رسیده است و ۷ تفاهمنامه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

علیرضا تابش به خبرنگار مهر گفت: به تازگی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاهمنامه ای امضا کرد و قرار است درباره باستان شناسی نیز با دانشگاه زابل و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تفاهمنامه های دیگری را امضا کند.

وی ادامه داد: تفاهمنامه با وزارت نفت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد، سازمان بسیج مستضعفین، استانداران سراسر کشور (کرمانشاه هفته آینده و خوزستان اولویت بعدی )، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی نهایی شده ولی هنوز به امضا نرسیده است.

ردیف تاریخ

تفاهم نامه‌های  امضاء شده سازمان

با سایر دستگاه‌ها

نماینده یا نمایندگان سازمان در کمیته راهبردی

 

۱ ۹۲/۱۱/۲۰ سازمان اوقاف و امور خیریه

معاون میراث فرهنگی

۲ ۹۳/۲/۷ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاون صنایع دستی
۳  ۹۳/۲/۲

موسسه فرهنگي اكو (پژوهشگاه)

ریاست پژوهشگاه
۴  ۹۳/۱/۲۴

سازمان اسناد و كتابخانه ملی

ریاست پژوهشگاه و معاون میراث فرهنگی
۵ ۹۳/۱/۲۵

ستاد بازسازی عتبات عالیات در كشور عراق

 

معاون میراث فرهنگی
۶ ۹۳/۲/۳

كمیته امداد امام خمینی (ره)

معاون صنایع دستی
۷ ۹۳/۲/۱۱

مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)

 

معاون میراث فرهنگی،

 معاون گردشگری

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

۸ ۹۳/۲/۲۲

سازمان حفاظت محیط‌ زیست

معاون گردشگری

۹ ۹۳/۲/۲۲

بانك گردشگری

(معاونت برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري)

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری

۱۰ ۹۳/۴/۳

صندوق مهر امام رضا(ع)

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی
۱۱ ۹۳/۵/۲۲ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معاون گردشگری
۱۲ ۹۳/۶/۲ دانشگاه آزاد اسلامی معاون توسعه مدیریت، معاون گردشگری،ریاست پژوهشگاه
۱۳ ۹۳/۶/۲۵

مجمع جهاني شهرهاي اسلامي

(معاونت ميراث فرهنگي)

معاون میراث فرهنگی

تابش گفت: مهمترین کار این است از هفته آینده، تفاهمنامه ای با همه استانداران کشور به امضا می رسد تا مواضع تخصصی مان را در استانها تقویت کنیم. هرچند که استانداران رئیس کارگروههای صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی هستند اما در این تفاهمنامه افق دو، سه ساله ای را دقیق تر طراحی کردیم تا رئیس سازمان و استاندار به صورت مشترک بتوانند فعالیت‌ها را در استانها ساماندهی کنند. با مناطق آزاد هم تفاهمنامه‌ای امضا شده که در حال امضاست. یکی از مسائل این است که باید طرفین برای وقت امضا هماهنگ شوند.

وی درباره اینکه چنین تفاهمنامه‌هایی سالها پیش توسط سازمان میراث فرهنگی نیز امضا شده است گفت: در حوزه ریاست بخشی برای پیگیری  تفاهمنامه‌ها تشکیل شده و در هر تفاهمنامه  یکی از معاونان موظف است که مفاد آن را پیگیری کرده و کارگروهی برای آن تشکیل دهد تا مفاد تفاهمنامه ها به خوبی پیش برود. بالاتر از آن در حوزه ریاست سازمان، دائما عملکرد معاونان در حوزه آن تفاهمنامه رصد می شود اما با دفاتر، وزارت خانه‌ها و دستگاههای دیگر من در ارتباط هستم و پیگیری می‌کنم که چقدر پیشرفت داشته‌اند. گزارش آن را به رئیس سازمان می‌دهیم و اگر نظری داشته باشد در شورای معاونان سازمان اعلام می‌کند.

تابش تصریح کرد: در تفاهمنامه‌ای که سازمان میراث فرهنگی با معاونت علمی و فناوری امضا کرد، معاون صنایع دستی از سهم تسهیلاتی که آنها می‌توانند در بخش مجموعه‌های دانش بنیان اختصاص دهند، به این حوزه اختصاص می‌دهد. در حوزه کمیته امداد نیز قرار است کارگاه‌های قالی بافی و .. در مناطق محروم ایجاد شود.

وی افزود: اعتبار بیشتر  تفاهمنامه‌ها سه تا چهارساله است. تلاش ما این است که هدف گذاری‌های مان دو، سه و چهارساله باشد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.