مسعود سلطانی فر
اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون رییس جمهور از گرفتاری ها، مشکلات و همچنین بی انظباطی های مالی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلایه کرد و گفت: مشکلات این سازمان از حد اکمل خود خارج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فرد ظهر امروز در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به اینکه میزان درآمد کشورهای دنیا در سال 2013 از محل جابجایی یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر خارجی 1250 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: سهم ایران از این میزان درآمد تنها نیم درصد و 6 میلیارد دلار بود.

وی گفت: چرا جایگاه و شان کشورمان با وجود 32 هزار بنای تاریخی، جاذبه های گردشگری، مکان و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 18 اثر ثبت شده در یونسکو و همچنین جاذبه های متعدد زیارتی باید فقط نیم درصد باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از حدود 5/4 میلیون گردشگر خارجی که پارسال وارد کشورمان شدند 5/2 میلیون آنها از کشورهای اسلامی بودند که از مکان های زیارتی (مشهد و قم ) بازدید کرده اند.

وی افزود: شاخص رقابت پذیری سفر در کشورمان در بین 140کشور عضو سازمان جهانی گردشگری بر اساس آمار مجمع جهانی اقصاد در سال 2012 به طور میانگین رتبه 114 را به خود اختصاص داده بود که این آمار در سال 2012 با 16 رتبه رشد، به رتبه 98 رسیده است.

سلطانی فر از جمله عوامل ورود گردشگر به کشورمان را  وجود امنیت و همچنین ارزان بودن هزینه گردشگری برای گرشگران به دلیل پایین بودن نرخ ریال نسبت به دلار دانست و گفت: کشورمان به دلیل ارزان بودن هزینه گردشگری برای گردشگران خارجی رتبه اول در بین 140 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری را دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز، کشورمان در سال 1404 در بخش گردشگری باید میزبان 20 میلیون گردشگر و با حدود 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد باشد افزود: پارسال کشورمان میزبان 5/4 میلیون گردشگر با حدود 6 میلیارد دلار درآمد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه کشورمان در کشف و ثبت آثار تاریخی در دنیا رتبه 12-13 قرار دارد ، اظهار داشت: کشورمان بصورت بالقوه در وجود آثار تاریخی جزو 3 کشور برتر دنیا است چرا که به طور تخمینی نزدیک به یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی در کشور موجود دارد که تنها حدود 3 تا 4 درصد آنها شناسایی و ثبت شده و دیگر آثار در زیر خاک همچنان مدفون است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از این آثار تاریخی کشورمان، حدود 100 تا 150 هزار اثر آن شناسایی و حدود 31 هزار اثر آن ثبت شده است.

وی با اشاره به حدود چهار و نیم میلیون بازنشسته و نیز چهار میلیون دانشجو گفت: چنانچه به این قشر تخفیف  هایی ویژه ای برای گردشگری داخلی فراهم کنیم بسیاری از آنها حاضراند به جز ایام عید و شهریورماه و حتی در طول ترم به سفر بروند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به حوزه میراث فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: اعتبارات مالی سازمان برای احیا، بازسازی مکان های شناسایی و ثبت شده تاریخی ملی تنها پاسخگوی 5 درصد آنها است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی کشورمان ظرفیت بسیار بالایی دارد و برغم سرمایه اندک، ارزش افزوده و ارز آوری فراوانی دارد گفت: صنایع دستی کشورمان در سال های گذشته مورد کم لطفی قرار گرفته بود و بسیاری از هنرمندان فعال در این رشته فعالیت های خود را تعطیل کردند.

سلطانی فر بر احیای رشته های صنایع دستی کشورمان تاکید و مهمترین چالش این بخش را بازرگانی و فروش اعلام کرد و افزود: با برگزاری نمایشگاه ها داخلی و خارجی و بازارچه های مختلف می توان این چالش را برطرف کرد.

معاون رییس جمهور از گرفتاری ها، مشکلات و همچنین بی انظباطی های مالی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلایه کرد و افزود: مشکلات این سازمان از حد اکمل خود خارج شده است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه در دولت گذشته پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز و معاونت صنایع دستی به اصفهان انتقال داده شد، افزود: با جابجایی این دو بخش مهم سازمان، ضایعات سنگینی در نیروی انسانی، اسناد و مدارک، هزینه های مختلف، اشیاء و اسناد مالی بوجود آمده است که تاکنون نتوانسته ایم به بسیاری از آنها  دست پیدا کنیم و فکر کنم تا 4-3  سال دیگر بتوانیم آثار و عوارض این ضایعات را حداقل احصا کنیم.

وی ادامه داد: با این تصمیم گیری ها، هنرمندان و پژوهشگران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خانه نشین و حذف شدند و اشیای گران بهایی نیز در این دو بخش از بین رفت.

سلطانی فر با بیان اینکه خسارت ها و مشکلات این دو بخش به دلیل انتقال آن به دیگر استان های کشور احصا خواهد شد افزود: نباید در گذشته ماند و نگاهمان باید به آینده باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه اگرچه در بخش کشاورزی و صنعت کشورمان یک رکود جدی وجود دارد، ادامه داد: همه تلاش های دولت به خروج از رکود این دو بخش معطوف شده است ولی چون بخش کشاورزی با خشکسالی و کم آبی روبرو است، از رکود خارج نمی شود.

وی گفت: بخش صنعت نیز در دو سه سال گذشته به شدت آسیب دیده است و بسیاری از صنایع فعال در شهرک های صنعتی از مدار تولید خارج شده است ولی بخش گردشگری ما رونق گرفته است.