میراث فرهنگی
یک باستان شناس گفت: لیست آثار برگزیده و شاخص میراث فرهنگی کشور باید تهیه شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی بتوان آن ها را به جای امن منتقل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فائق توحیدی از باستان شناسان به نام میراث فرهنگی در نشست تخصصی میراث فرهنگی و جنگ که در کاخ نیاوران برگزار شد افزود: در جنگ جهانی دوم خسارات بسیاری به کشورهای اروپایی وارد شد و میراث دوران صنعتی آ نها به کلی نابود گشت؛ ازاینرو کشورهای متضرر به فکر تدوین کنوانسیونی افتادند تا کشورهای دارای میراث فرهنگی دوباره دچار چنین حادثه ای نشوند.

وی توضیح داد: درواقع کنوانسیون تدوین شده قانون و مقررات نیست و جنبه اجرایی نداشته و صرفا یک توصیه نامه از جانب یونسکو برای کشورهای عضو جهت نحوه نگهداری و حفظ آثارشان در دوران جنگ است.

فائق توحیدی اظهار داشت: در جنگ ایران و عراق زیان های بسیاری به کشور ما از منظر میراث فرهنگی وارد شد، اما هیچ مرجع قانونی کاری برای کشورمان انجام نداد و خودمان نیز قادر به انجام کاری نبودیم از اینرو پس از آن زمان تصمیم به عملی نمودن توصیه نامه یونسکو گرفتیم.

وی افزود: خسارات وارده به میراث فرهنگی کشور در طول جنگ تحمیلی بخشی به علت بمباران ها و بخشی نیز به دلیل عدم آگاهی و نبود آموزش برای نیروهای کشورمان بود که با عملی نمودن کنوانسیون یونسکو به میزان قابل توجهی از ورود خسارات در بحران های احتمالی اعم از سیل، زلزله، خشکسالی و جنگ جلوگیری خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: آثار موجود در موزه ملی کشورمان از مستند ترین، گرانبهاترین و با ارزش ترین میراث بشریت است که برای دنیا بسیار ارزشمند می باشد و در هیچ جای دنیا چنین گنجینه ارزشمندی وجود ندارد؛ از اینرو به یمن بزرگداشت هفته دفاع مقدس از تمامی مسئولین تقاضا دارم که به این نوع حفاظت جهت آموزش نیروها و تهیه لیست آثار برگزیده توجه ویژه ای شود.