میراث فرهنگی
قزوین– خبرگزاری مهر: سازمان میراث فرهنگی و مجمع جهانی شهر اسلامی تفاهم نامه ای را در راستای همکاری های عملی و اجرایی در خصوص مجمع جهانی شهر اسلامی و انجام برنامه های اجرایی آن که به استناد بیانیه نخستین مجمع جهانی شهر اسلامی تنظیم شده است، امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجمع جهانی شهر اسلامی سه شنبه شب با حضور مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به امضا رسید.

در این مراسم مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی وجود مجمع جهانی شهر اسلامی در قزوین را حرکتی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد، مجموعه میراث فرهنگی کشور، شهر قزوین و صنعت گردشگری از آثار مثبت آن استفاده کند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی، مذهبی و گردشگری در قزوین، تلاش شهرداری این شهر برای مرمت این آثار را قابل تحسین دانست و افزود: باید با همه توان خود تلاش کنیم تا مجمع جهانی شهر اسلامی که با محوریت قزوین شکل گرفته به سرانجام برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به ابعاد گسترده مسئولیت کاری و قانونی در سازمان میراث فرهنگی و امکانات محدود، باید در انجام وظایف از کمترین ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

سلطانی فر با بیان اینکه امضای این گونه تفاهم نامه‌ها در راستای همکاری های مشترک ظاهری و سمبلیک است، تاکید کرد: برای اعتلا و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مهم این است که دل‌های مسئولان کشور به یکدیگر نزدیک شود و در سرعت دادن به قطار توسعه کشور، جایگاه خود را در بخش میراث فرهنگی و در حفظ و حراست از بناها و سایت های تاریخی پر رنگ‌تر کنیم.

وی با اشاره به ثبت 31 هزار و 100 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی در کشور از سال 1309 تا امروز و با توجه به امکانات محدود در این حوزه، افزود: برای حفظ و احیا، مرمت و بازسازی آثار، محوطه ها، بناها و سایت های تاریخی باید از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی کشور استفاده و این دستاوردهای گرانبها و ارزشمند را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر غنای فرهنگی و سابقه تاریخی و تعداد بناهای قابل توجه و همچنین حضور شهر قزوین در تاریخ چند سده گذشته کشور ابراز امیدواری کرد که با مدیریت یکپارچه، تعیین حریم و مطالعات، نماینده‌ای از آثار تاریخی این شهر برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم نامه‌ها به ویژه در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ، نامگذاری شده است، افزود: شهر قزوین جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی دوران اسلامی دارد و به عنوان یکی از مراجع مهم مطالعاتی در زمینه شهرسازی به شمار می رود.

طالبیان با اشاره به انجام امور راهبردی و عملیاتی با امضای این تفاهم‌نامه ابراز امیدواری کرد همکاری بین موزه‌ای، نمایشگاهی، پژوهشی و تهیه اطلس شهرهای اسلامی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجمع جهانی شهر اسلامی بیش از گذشته پیگیری شود.

همچنین استاندار قزوین در این مراسم با اشاره به اینکه در 35 سال گذشته به مفهوم شهر اسلامی پرداخته نشده است، خاطر نشان کرد: موضوع مجمع جهانی شهر اسلامی موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران باید در آن پیشرو باشد و در این زمینه باید از همه ظرفیت ها، مثل حوزه‌های علمیه، علمای دین و کشورهای اسلامی استفاده کنیم.

مرتضی روزبه با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در موضوع شهرهای اسلامی تاکید کرد: باید به دنیا ثابت کنیم که در حوزه شهر های اسلامی از لحاظ نظریه پردازی، محتوا، روح و ساختار، نظریات راهبردی و اساسی داریم.

وی با تاکید بر نگاه ویژه و مثبت وزرا و مسولان مرتبط با مقوله میراث فرهنگی و فرهنگ به شهر قزوین تاکید کرد: ایران باید به معنای سطح جغرافیایی مورد توجه قرار گیرد و هیچ نقطه‌ای از کشورمان نباید در معادلات کمتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی نیز با اشاره به اهداف و چگونگی تشکیل مجمع جهانی شهر اسلامی گفت: تشکیل این مجمع دغدغه ای بود نسبت به وضعیت شهرهای اسلامی در 58 کشور که برخی ساخت و سازها و تغییرات وضعیت این شهرها را از نظر معماری و شهرسازی نابسامان کرده بود.

مسعود نصرتی با بیان این که اولین اجلاس مجمع جهانی شهر اسلامی در شهریور ماه سال گذشته در قزوین برگزار شد ادامه داد: تعداد 138 میهمان خارجی از 58 کشور اسلامی در این اجلاس شرکت کردند و از ایران نیز دانشگاه ها و حوزه های علمیه و علمای دینی با ما همراهی مثبتی داشتند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان محیط زیست، وزارت کشور و مسکن و شهرسازی اظهار داشت: امضای تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی اهمیت بالایی دارد و با توجه به جایگاه این سازمان به عنوان متولی حاکمیتی در سطح ملی میراث فرهنگی در تلاش هستیم در سطح بین المللی در 58 کشور از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی ایران استفاده شود.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری این برنامه و تبادل گردشگری که بین کشورهای اسلامی به وجود می آید تاثیر بسزایی در صنعت گردشگری کشور داشته باشد.

بر اساس این تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی متعهد شده است، پایگاه ها و سایت های تاریخی و فرهنگی برای ورود به پروژه اطلس جهانی شهر اسلامی را به مجمع جهانی شهر اسلامی معرفی کند و همچنین همکاری هایی نیز در تدوین کتاب های اطلس جهانی شهر اسلامی، حقوق سکونت در اسلام، داشته باشد.

تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام با رویکرد معیارهای سکونت در اسلام، اقدام برای حضور رییس سازمان میراث فرهنگی در دومین اجلاس جهانی شهر اسلامی در سال2015 میلادی در بغداد و تدوین اطلس جهانی شهرهای اسلامی با مشارکت سازمان اسکان بشر از تعهدات مجمع جهانی شهر اسلامی در این تفاهم نامه همکاری است.

تفاهمنامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و مجمع جهانی شهر اسلامی در 4 ماده و 4 تبصره و در دو نسخه (که هر کدام حکم واحد دارد) تنظیم و بین طرفین امضا و مبادله شد و برای مدت 3 سال معتبر خواهد بود و در صورت عدم مخالفت کتبی طرفین مجددا قابل تمدید است.