گردشگری
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: با نظر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مقرر است طی ماههای آینده نشست بزرگی با حضور شهرداران، شوراهای اسلامی شهرها و دستگاه های متولی طرح و برنامه های شهری به میزبانی سازمان میراث فرهنگی برگزار و تجربیات مدیران شهری در آن معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان ایروانی گفت: رویکرد تعاملی سازمان میراث فرهنگی در تعیین و تغییر کاربری اماکن تاریخی، شیوه های حمایتی و مشوق های اختصاصی برای مالکان اماکن تاریخی بسیار روشن بوده و در دیگر شهرها با همدلی و همیاری شهرداری ها و اعضای شوراهای اسلامی شهرها در حال تبیین و اقدام است.

وی افزود: مشوق هایی از جمله معافیت در پرداخت عوارض تغییر کاربری، هدایت و حمایت کارشناسی مالکان در جهت تغییر کاربری، اختصاص مشوق هایی از جمله امکان افزایش ارتفاع ساخت و ساز برای مالک بنای تاریخی و یا مالکان در حریم بنای تاریخی در نقطه ای دیگر از شهر که در آن نوسازی مجاز است می تواند در ایجاد انگیزه در این رابطه مؤثر باشد و ترجیح مالکان اماکن تاریخی برای تخریب بنا را کاهش دهد.

مدیرعامل صندوق احیاء در خصوص فعالیتهای ترویجی در حفظ و احیاء اماکن تاریخی گفت: مدیریت شهری با اراده ای محکم می تواند در این مسیر برنامه ریزی نموده و با تبلیغ و ترویج ارزشهای این آثار از یک سو و معرفی شفاف مشوق ها از سوی دیگر به حفظ ارزش ها و هویت شهری بپردازد.

ایروانی با اشاره به دیگر مزیت های احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی گفت: جامعه سالم جامعه ای است که در آن اشتغال متناسب وجود داشته باشد، حوزه حفظ و احیاء اماکن تاریخی، بستری بسیار مناسب و در دسترس در جهت اشتغال زایی در کلیه زمینه های مرتبط می باشد.

مدیرعامل صندوق احیاء از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها برای بازدید از شهرهای یزد و کاشان دعوت بعمل آورد و افزود: مؤثرترین روش در برقرارای تعامل و یکپارچگی در دستیابی به اهداف احیاء و بهره برداری مجدد از اماکن تاریخی بازدید از الگوهای اجرا شده در شهرهای دیگر بوده تا از نزدیک با مسائل و ظرایف موضوع آشنایی برقرار شود. و از سوی دیگر ثمراتی که برای مدیریت شهری بوجود آمده مورد ارزیابی قرار گیرد.

ایروانی گفت: امید است با اشاعه و ترویج شیوه های یاد شده و بومی کردن  هر یک از آن در استان ها شاهد حفظ اماکن و ساختارهای محله های تاریخی باشیم و این الگوهای موفق را با دیگر مدیران شهری به تبادل نظر بگذاریم.