میراث فرهنگی
اعلام عملکردهای معاونان سازمان میراث فرهنگی، ضرورت تشکیل شعبه ویژه میراث، برخورد قهری با استفاده کنندگان از فلزیاب از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته پیرو اخبار و گزارش های متعدد درباره استفاده از فلزیاب و انتشار تبلیغات مربوط به آن،سلطانی فر به رئیس قوه قضاییه  و دو وزیر درباره برخورد با استفاده کنندگان از فلزیاب نامه نوشت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در راستای جلوگیری از فروش، استفاده و تبلیغ دستگاه فلزیاب در مکاتبه با آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار برخورد با جرایم مرتبط با فروش و استفاده غیرمجاز از دستگاه فلزیاب شد.

سلطانی‌فر همچنین با ارسال نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برخی اشخاص که قبل از وضع این قانون موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت صنایع و معادن سابق شده‌اند، خود را موظف به دریافت مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی نمی‌دانند و برخی محاکم در پاسخ به طرح شکایت سازمان با این استدلال که قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، علیه سازمان و به نفع افراد موردنظر رای صادر کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور در مکاتبه با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد فاقد مجوز نسبت به چاپ اقلام تبلیغاتی شامل پوستر، دفترچه‌های تلفن و یادداشت، کتاب، بروشور و توزیع گسترده آنها در استانها، شهرها و روستاهای کشور  و تحریک افراد به خرید دستگاه فلزیاب، وقوع این جریان تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی را موجب نگرانی شدید باستان‌شناسان و اهالی فرهنگ دانسته است.

ضرورت تشکیل شعبه قضایی ویژه میراث فرهنگی

این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی به ضوررت تشکیل شعبات ویژه میراث فرهنگی در کشور اشاره ای کرد. در این گزارش آمد که بارها اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده اند که مرجع رسیدگی به پرونده های حقوقی این حوزه با مشکلاتی مانند عدم اطلاع رسانی به موقع برای دفاع از پرونده ها به عنوان متولی و بررسی آن در شعبات مختلف مواجه است و هنوز یک مرجع واحد برای رسیدگی و پیگیری این نوع موارد وجود ندارد.

به عنوان مثال در پرونده مربوط به سرای دلگشای تهران و خطر خروج کاخ گلستان از فهرست جهانی، دادگاه و شعبه رسیدگی به این موضوع، نامه ابلاغ به میراث فرهنگی را به دفتر حقوقی سازمان می فرستاد به جای اینکه آن را به دفتر استانی ارسال کند به همین علت کارشناسان مربوطه دیرتر از موعد برای اعتراض اقدام می کردند درحالی که اگر یک مجتمع واحد برای این پرونده ها وجود داشت، چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد.

خانه اتحادیه در آتش سوخت

این هفته یکی از دوستداران میراث فرهنگی خبر داد که بخشی از مجموعه خانه اتحادیه دو روز پیش در آتش سوخت ، این قسمت از خانه که باقی مانده از املاک امین السلطان بود، در سالهای اخیر به کارگاه تبدیل شده بود،

 این بخش از عمارت قاجاری امین السلطان در 2 اشکوب (طبقه) بنا شده و از ویژگیهای معماری و تزئینات بکار گرفته شده آن می توان به نمای آن که از آجر مهری (نقش‌دار) و هره­چینی بود، نام برد. در بالای پنجره‌ها از المان معماری سنتوری به صورت مودول، الگو گرفته شده بود و از کاشی های فیروزی رنگ نیز برای زینت بخشی آن استفاده شده بود که تمعمولا در خانه های اشرافی دوره قاجار از این گونه معماری بهره می بردند.

کشف قدیمی ترین قرآن جهان در بندرعباس شایعه بود

خبر دیگر درباره پیدا شدن معاون میراث فرهنگی استان بندرعباس اعلام کرد که کشف قدیمی ترین قرآن جهان در بندرعباس یک شایعه است.

شایسته فرح، معاون میراث فرهنگی استان بندرعباس درباره اینکه برخی از سایت های داخلی و خارجی اعلام کرده اند قدیمی ترین قرآن جهان در این استان کشف شده است، به خبرنگار مهر گفت: دو سال پیش در این شهر خبری پیچیده بود مبنی بر اینکه یک قرآن بسیار قدیمی و متعلق به دوران امام حسن (ع) توسط یکی از اهالی بندرعباس پیدا شده است. همان زمان اداره کل میراث فرهنگی استان موضوع را پیگیری کرد و متوجه شد که چنین چیزی صحت ندارد.

راه اندازی سامانه خرید اشیای تاریخی در معاونت سرمایه‌گذاری

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تشکیل دپارتمان‌ مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری، اجرای مقدمات راه‌اندازی سامانه خرید و فروش اشیاء تاریخی مجاز از جمله برنامه‌های این معاونت در طول یک سال گذشته است.

سعید شیرکوند با تشریح فعالیتهای سه حوزه معاونت سرمایه‌گذاری در یک سال  گذشته افزود: دفتر تسهیلات و تامین منابع، دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد و دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در یک سال گذشته پس از بررسی وضعیت موجود، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در جهت پیشبرد اهداف، اجرایی کردند.

شیرکوند ادامه داد: این طرح علاوه بر راهنمایی گردشگران برای یافتن آسانتر مراکز اقامتی و هتل‌ها، به ما در ارائه موافقت اصولی و مجوز به ساخت هتل کمک می‌کند چراکه ساخت هتل و مراکز اقامتی باید با توجه به فاصله مکانی هتل‌های موجود در دستور کار قرار گیرد.

شیرکوند با اعلام این خبر که یارانه سود 250 پروژه که جزء تهعدات به جا مانده از دولت قبل بود، پرداخت شده است، افزود: جلوگیری از پرداخت‌های اضافی به مبلغ 20 میلیارد تومان که در اثر بی‌اطلاعی و یا سهل‌انگاری مسئولین در حال وقوع بود از دیگر اقدامات معاونت سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر است.

تدوین شیوه‌نامه نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌ وابسته

معاون گردشگری توجه به عرصه های داخلی و خارجی را از مهمترین رئوس کاری این معاونت دانست و افزود: برگزاری نشست مشترک با رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خارجی، امضای آیین‌نامه راه‌اندازی نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری بین کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و تدوین شیوه‌نامه نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع وابسته از جمله اقدامات معاونت گردشگری طی سال گذشته است.

 مرتضی رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه، معاونت گردشگری در هر دو عرصه داخلی و خارجی اقدامات و فعالیت‌های جدی داشته است، گفت: حضور در اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مهمترین برنامه‌های این معاونت است که از آن جمله می‌توان به حضور در اولین مجمع بین‌المللی گردشگری اسلامی و چهارمین کمیته هماهنگی مصوبات سازمان همکاری‌های اسلامی-OIC  و شرکت در نشست گروه کاری گردشگری کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری‌های اسلامی در ترکیه اشاره کرد.

معاون گردشگری همچنین از مذاکره و نشست مشترک با قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های گردشگری میان دو کشور خبر داد و گفت: معاونت گردشگری مذاکره و نشست مشترک با رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ترکیه را در دستور کار خود قرار داد که این امر به منظور برنامه‌ریزی برای اجرای تورهای تلفیقی و فعالیت‌های مشترک انجام شد.

تشریح عملکرد یکساله صنایع دستی

معاون صنایع دستی نیز در این هفته مانند معاونان دیگر این سازمان با تشریح عملکرد یک ساله این معاونت گفت: سال گذشته تمام توان ما بر روی این مساله متمرکز بود که صنایع دستی بیش از این تخریب نشود و جلوی سقوط آزاد آن گرفته شود؛ این سقوط آزاد بیشتر از لحاظ روانی در فعالیت نیروی انسانی معاونت تاثیرگذار بود.

 بهمن نامور مطلق پیش از تشریح عملکرد یک ساله معاونت صنایع دستی با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت این معاونت پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، گفت: پس از ادغام سازمان صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی، امکانات آن سازمان به شرکتی سپرده شد که بزرگترین ضربه‌ به بدنه صنایع دستی وارد آمد، این در حالی است که برای گردشگری پس از ادغام در سازمان میراث فرهنگی شرکتی به نام شرکت توسعه گردشگری ایجاد شد.

معاون صنایع‌دستی ادامه داد: اتفاق دیگر در حوزه صنایع دستی انتقال این معاونت به اصفهان بود و با این تصمیم اشتباه افراد باتجربه، آگاه و بادانش از انتقال به اصفهان امتناع کردند و از بدنه معاونت خارج شدند؛ افرادی هم که به اصفهان رفتند به دلیل مشکلات کارآیی خود را از دست دادند به همین دلیل تمامی عرصه‌های فعالیت صنایع دستی از دست رفت؛ صنایع دستی ما از صحنه های بین المللی حذف شد و در بازارهای داخلی که فعالیت ها به صورت خودکار انجام می‌شد مورد حمایت قرار نمی‌گرفت.

نامورمطلق یادآور شد: دو سال پایانی دولت دهم، نهایت فاجعه برای صنایع دستی اتفاق افتاد؛ 30 تا40 درصد کارگاههای صنایع دستی تعطیل شد و این شیب سقوط تا پایان دولت گذشته ادامه داشت.

وی افزود: در داخل معاونت ساختار تشکیلاتی درستی وجود نداشت، نیروی متخصص کافی در معاونت فعالیت نمی‌کرد و معاونت صنایع دستی در تصمیم‌گیری و اختیارات سازمانی جایگاهی نداشت.

محدوده 168 شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد

معاون میراث فرهنگی با اشاره به تهیه و ابلاغ محدوده 168 شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی، گفت: اتفاقات 4 سال گذشته در حوزه حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی به منظور کاهش تاثیر تصمیمات مخرب در این حوزه بررسی و اقدامات پیشگرانه لازم انجام شد.

محمدحسن طالبیان با تشریح برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی طی یک سال گذشته، گفت: در حوزه پایگاه‌های میراث جهانی چند اتفاق مهم در یک سال گذشته رخ داده است که از مهمترین آنها می‌توان به افتتاح دفتر مطالعاتی پایگاه میراث جهانی باغ‌های ایرانی در باغ فین کاشان اشاره کرد.

وی همچنین از افتتاح پروژه منطقه ویژه تاریخی طبیعی تاقدیس در پایگاه چغازنبیل با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان، خبر داد و یادآور شد: در سالی که گذشت  تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت میراث فرهنگی و معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصص عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های مشترک برای حفاظت به امضاء دو طرف رسید.

معاون میراث‌فرهنگی همچنین به افتتاح و رونمایی از پروژه‌های ساماندهی و معرفی اقدامات انجام شده در محوطه شوش اشاره کرد و گفت: در این حوزه مراسم نکوداشت آئین پهلوانی ایران که در میراث جهانی به ثبت رسیده است در کاخ گلستان برگزار شد.

معاون میراث‌فرهنگی ثبت شهر سوخته سیستان در فهرست میراث جهانی را مهمترین دستاورد سازمان در حوزه ثبت آثار دانست  و با اشاره به اقدامات در حوزه ثبت آثار، گفت: بازنگری دستورالعمل‌ها و ارتقاء کیفی فرآیند ثبت با توجه به تجربه‌های ملی و جهانی، از مهمترین اقدامات ما در این بخش است.

طالبیان ادامه داد: برای نخستین بار عرصه، حریم و ضوابط 10 اثر به صورت همزمان با برنامه مدیریتی خاصی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.