رئیس سازمان میراث فرهنگی
ملارد – خبرگزاری مهر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بیش از یک میلیون بنا، مکان، محوطه و سایت تاریخی در کشور وجود دارد که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد اما این مقدار کمتر از 4 درصد ظرفیت فرهنگی و تاریخی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر عصر دوشنبه در نشست مشترک مسئولان شهرستان ملارد به مناسبت هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با اشاره به حماسه آفرینی مردم در 24 خردادماه اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در یک منازعه سیاسی بسیار باشکوه و در رقابتی همه جانبه، با حمایت مردم و به تعبیر رهبری در یک حماسه سیاسی بزرگ وارد عرصه نظام اجرایی کشور شد و امروز پس از یکسال تلاش و کوشش برغم تمام مشکلات، محدودیتها و کمبودهای فراوان کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشته است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگرچه هنوز نیز مشکلات فراوانی به ویژه در حوزه اقتصاد، معیشت مردم، ایجاد اشتغال مولد و فرآیند توسعه وجود دارد اما دولت با تمام توان درصدد رفع این موانع یکی پس از دیگری است.

این مسئول تحقق مردم سالاری دینی در کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در 35 سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: فرآیند برقراری دموکراسی در سایه حکومت اسلامی هنوز هم در عرصه سیاست دنیا برای کسی قابل تصور نیست و نمی توانند بپذیرند که حکومتی دینی تشکیل شده و تمام حقوق و آزادی های رایج امروز در نظام های دموکراتیک را رعایت کند.

ایجاد ثبات اقتصادی؛ اولین اقدام دولت تدبیر

وی افزود: برای خیلی ها فعالیت احزاب، گروه ها، تشکلهای مردمی، آزادی مطبوعات و رسانه و… در این نظام قابل تصور نبود، اینکه در نظام اسلامی هر ساله انتخابات برگزار شده و در تمام امور بر اساس نظر مستقیم مردم عمل شود به نحوی که حتی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز مراجعه به آرای مردم برای تعیین مسیر سیاسی و اجرایی کشور فراموش نشد.

سلطانی فر گفت: اولین اقدامی که دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار داد ایجاد فضای ثبات، آرامش و جلوگیری از التهاباتی بود که مردم را در سالهای قبل دچار ناآرامی کرده بود، در عرصه اقتصاد شرایط خاصی داشتیم بطوریکه قیمت ارز و کالاها ساعتی تغییر پیدا می کرد.

تورم یکساله را تا پایان سال به 20 درصد کاهش می دهیم

معاون رئیس جمهور متذکر شد: با این بلاتکلیفی و افزایش تورم بطور طبیعی امکان برنامه ریزی، رشد و توسعه در هیچ عرصه ای وجود نداشت و هیج فعال سیاسی نمی توانست با وجود این التهابات و تغییرات سریع، حتی برای آینده کوتاه مدت برنامه ریزی کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تورم در سالهای گذشته به مرز 45 درصد رسید و تراز اشتغال در این مدت نزدیک صفر بود اما با تلاش دولتمردان تدبیر و امید تورم نقطه به نقطه به کمتر از 15 درصد رسید و امیداریم تا پایان سال بتوانیم کل تورم یکساله را به حدود 20 درصد کاهش داده و از این رکود توام با تورم نفس گیر خارج شویم.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب دولت در حوزه دیپلماسی و حفظ حقوق هسته ای کشور افزود: در یکسال گذشته در شرایطی که ظالمانه ترین تحریمها علیه ملت ایران اعمال می شد و دشمنان به هر ابزاری حتی تحریم دارو و درمان برای فشار به دولت و ملت ایران متوسل شدند، دولت با تدبیری دقیق به چارچوبی مشخص رسید تا علاوه بر حفظ حقوق هسته ای و منافع ملی، تحریمها را یکی پس از دیگری لغو و بی اثر کند.

پروژه های نیمه تمام؛ چالش بزرگ کشور

سلطانی فر به تلاش موفقیت آمیز دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و بی انضباطی مالی، تامین امکانات درمانی و سلامت مردم اشاره و بیان کرد: تمام این اقدامات در شرایطی بود که مملکت با خزانه خالی، رشد اقتصادی منفی، بیکاری گسترده و رکودی که هنوز هم گرفتارش هستیم، تحویل دولت یازدهم شد.

معاون رئیس جمهور تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام را چالشی بزرگ در کشور خواند و اظهار داشت: 75 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به اعتباری بالغ بر 417 هزار میلیارد تومان نیاز است که این رقم با توجه به اعتبار 42 هزار میلیارد تومانی حوزه عمران در سالجاری، معادل 10 سال اعتبارات عمرانی کشور است.

وی یادآور شد: البته بسیاری از این پروژه ها بدون مطالعه آغاز شد اما به هر حال در زمره مطالبات مردمی قرار گرفته است.

گردشگری؛ صنعت پر رونق اما مغفول مانده کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی و ضرورت بکارگیری تمام ظرفیتهای کشور عنوان کرد: یکی از ظرفیتهای بسیار قابل توجه اما مغفول مانده کشور، بخش گردشگری و توریسم است در حالیکه امروزه در دنیا سالانه تعداد قابل توجهی گردشگر جابجا می شود و کشورهای بسیاری از این طریق سودهای کلان کسب می کنند.

سهم ایران از درآمدهای گردشگری جهان تنها نیم درصد است

سلطانی فر خطاب به سرمایه گذاران این حوزه، گردشگری را صنعتی بسیار پررونق و آینده دار توصیف کرد و گفت: در سال 2013 یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر در دنیا جابجا شد که از این محل هزار و 250 میلیارد دلار درآمد بدست امد اما متاسفانه سهم ایران اسلامی برغم قرارگیری در زمره 15 کشور اول دنیا در برخورداری از جاذبه های توریستی تنها شش میلیارد تومان ( حدود نیم درصد) بوده در حالی که باید حداقل سهمی دو درصدی داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: ایران متمدن به لحاظ بهره مندی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، زیارتی، طبیعی و… می تواند جایگاه بسیار پررنگ تر و شفاف تری در اقتصاد کشور داشته باشد و اعتقاد داریم در صورت سرمایه گذاری مناسب در زیربناهای گردشگری، دستیابی به درآمدی معادل درآمدهای نفتی کشور در این بخش دور از ذهن نیست.

رویکرد محترمانه دولت در عرصه های بین المللی موجب رشد 200 درصدی ورود گردشگر به کشور شد

وی متذکر شد: خوشبختانه حضور بخش خصوصی در این عرصه روز به روز فعالتر می شود و از زمانیکه دوت در عرصه ارتباط خارجی و دیپلماسی جهانی رویکردی توام با احترام و بکارگیری ادبیات مناسب در مقابل کشورهای مختلف در پیش گرفته، شاهد رونقی رو به رشد در این بخش هستیم بطوریکه آمار ورود گردشگران خارجی به کشور طی پنج ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با فزایش 200 درصدی مواجه بوده است.

تنها از 4 درصد ظرفیت فرهنگی و تاریخی کشور بهره می بریم

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: بیش از یک میلیون بنا، مکان، محوطه و سایت تاریخی در کشور وجود دارد  که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد اما این مقدار کمتر از چهاردرصد ظرفیت فرهنگی و تاریخی ما است.

سلطانی فر با اشاره به پتانسیلهای حوزه صنایع دستی نیز ایران را یکی از سه قطب صنایع دستی دنیا برشمرد و عنوان کرد: از 460 رشته صنایع دستی شناخته شده در دنیا، 360 مورد در ایران سابقه فعالیت دارد و حدود دو میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند که اشتغال ایجاد شده از این طریق بسیار ارزان و دارای ارزش افزوده بالا است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: اعتقاد داریم با بهره برداری از ظرفیت این سه عرصه می توان حوزه های اقتصادی و فرهنگی کشور را فعال کرده و به این ترتیب اقتصاد در حال رکود از این شرایط خارج شود.