میراث فرهنگی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر میرزاده و دکتر سلطانی‌فر به امضا رسید.

به گزارش خبرگزای ایسنا، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: این تفاهم‌نامه با هدف استفاده از توانایی‌های علمی، توسعه همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری طرفین در جهت استمرار ارتباط بین سازمان و دانشگاه و به منظور بر طرف کردن نیازهای متقابل منعقد شده است.

حوزه‌های آموزش، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و عمرانی از موضوعات این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.

براساس این گزارش، سازمان میراث فرهنگی موظف به در اختیارگذاشتن امکانات علمی، پژوهشی و مطالعاتی، فضاهای فرهنگی و ارائه دستاوردهای مطالعاتی در حوزه‌های مرتبط، صدور مجوزهای قانونی برای اجرای کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در استان‌های مختلف، همکاری در طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی در چارچوب مقررات مربوطه، در اختیار قرار دادن کارشناسان متخصص جهت راهنمایی و آموزش و بهره‌گیری از امکانات سازمان در جهت تحقق موضوعات تفاهم‌نامه اعم از فنی، پژوهشی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجارب و تخصص شد.

همچنین براساس این تفاهم‌نامه، صدور مجوزهای لازم درخصوص احداث تله‌کابین در سایت واحد علوم و تحقیقات تا امامزاده داود تهران، هتل‌های زنجیره‌ای جهت بناهای احداثی دانشگاه و کمک به دریافت وام بانکی و تبدیل بعضی از املاک دانشگاه به اماکن قابل بهره‌برداری در امور خدمات آموزشی و گردشگری برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.

درمقابل دانشگاه آزاد اسلامی متعهد به در اختیارگذاشتن امکانات پژوهشی و مطالعاتی، ایجاد و تقویت کانون‌های دانشجویی به منظور توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور، ارائه خدمات مشاوره‌ای و اعطای بورسیه‌ها و دوره‌های تحصیلی بلندمدت و کوتاه‌مدت به صورت سالانه در رشته‌های مورد نیاز سازمان در چارچوب قوانین آموزش عالی کشور و آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر سرویس «دانشگاهی» ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با دکتر میرزاده با اشاره به ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعامل سازمان میراث فرهنگی با دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی طلایی برای این سازمان به شمار می‌رود تا در عرصه پژوهشی و تحقیقاتی از این بضاعت و منابع استفاده کند.

دکتر سلطانی‌فر در این دیدار ضمن تقدیر از تلاشگران و بنیانگذاران مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حاصل ژرف‌اندیشی و دوراندیشی آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی است که همه نسل‌ها باید از آن تقدیر کنند.

وی افزود: علیرغم فضای خاصی که در آن دوران در کشور حاکم بود، ایشان با نگاهی بسیار عمیق به روند توسعه کشور، این مجموعه را پایه‌گذاری کردند و امروز دستاورد آن، تعداد بالای فارغ‌التحصیلانی است که در نظام اجرایی کشور مشغول خدمت هستند که اگر این ژرف‌اندیشی وجود نداشت، چند میلیون تن از جوانان کشور یا از ادامه تحصیل محروم می‌شدند و یا مجبور به عزیمت از کشور بودند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های مختلف علمی به رشد کیفی دست پیدا کرده و باعث توسعه روزافزون کشور شده، افزود: سابقه آشنایی من با دکتر میرزاده به 30 سال پیش بازمی‌گردد. ایشان از همان دوران در نظام علمی و اجرایی کشور، منشأ خیر و ثمرات چشمگیری بوده‌اند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری سال 93 به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری، این سازمان نیز فعالیت در دو عرصه فرهنگی و اقتصادی را در اولویت خود قرار داده است.

سلطانی‌فر با بیان این که با تدابیر دولت تدبیر و امید، صنعت گردشگری کشور از رکود خارج و رونق یافته است، گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی و تحرک گردشگران داخلی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

وی افزود: ایران به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید صنایع دستی در جهان به شمار می‌رود به گونه‌ای که از 460 رشته مربوط به صنایع‌دستی، 360 رشته در ایران فعال است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در 8 سال گذشته بخش میراث فرهنگی با افول و عقبگرد مواجه شده بود، اظهار کرد: برخی سوءتدبیرها و سوءمدیریت‌ها مانند جابه‌جایی بخش‌هایی از سازمان میراث فرهنگی به شیراز و اصفهان، باعث شد آسیب‌های بسیاری به گردشگری کشور وارد شود که امیدواریم با تدبیر دولت و فضای ثبات و آرامشی که در کشور به وجود آمده، از این رکود خارج شویم.

سلطانی‌فر همچنین به زمینه‌های همکاری این سازمان با دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و اظهار کرد: فرصت همکاری‌های گسترده و مشخص‌تری با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده و فکر می‌کنم این دو مجموعه در کنار هم بتوانند در عرصه‌های مختلف روش‌هایی را پایه‌گذاری کنند که آثار آن برای توسعه کشور مثبت باشد.