مکاتبات و نامه های اداری سازمان میراث فرهنگی همچون اسناد این سازمان که مدتی پیش مورد بی مهری متولیان قرار گرفته بود، در گوشه ای از حیاط این سازمان و در کارتن از یک ماه پیش تا کنون رها شده و روی هم تلنبارند. برخی از این مکاتبات به تنهایی سندی از بناهای تاریخی هستند که باید به مرکز اسناد و کتابخانه این سازمان منتقل می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی کارتن حاوی پرونده های مربوط به میراث فرهنگی از یک ماه پیش تا کنون در حیاط پشتی سازمان میراث فرهنگی روی هم تلنبار شده است. هر فردی که وارد این مجموعه می شود در وهله اول تصور می کند که اینها پرونده ها و اسناد و مدارکی هستند که از شیراز به تهران منتقل شده اند و چون مکانی برای آنها تعبیه نشده، در حیاط سازمان میراث فرهنگی روی هم تلنبارند. چرا که پارگی گوشه هایی از این کارتن ها نشان می دهد آنها پرونده هایی با موضوع میراث فرهنگی هستند این درحالی است که کارتن ها دقیقا دیوار به دیوار مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی واقع شده اند.

اسناد1

در این باره، ملیحه مهدی آبادی مدیر مرکز اسناد میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: اسناد متعلق به مرکز اسناد وکتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی که به شیراز  منتقل شده بود، به طور کامل به تهران برگشته و در حال سامان دهی مجدد هستند. این اسناد برای مراجعه پژوهشگران ساماندهی شده و با اسناد جاری متفاوتند.

وی ادامه داد: اسناد و مدارکی که در حیاط مجموعه است، متعلق به اداره کل موزه ها و اسناد و نامه های جاری هستند به این معنی که مورد مراجعه اداری قرار می گیرند . طبق تعریف کتابخانه ملی اسناد اداری که چهل سال از عمر آنها گذشته و مراجعه ای به آنها نشده باشد اسناد راکد محسوب می شوند و پس از پالایش در اختیار کتابخانه ملی قرار می گیرند .

مهدی آبادی گفت: اسناد و مدارکی که در حیاط مجموعه قرار دارند؛ پرونده های جاری اداره کل موزه ها هستند .

اسناد2

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور نیز همه این اسناد را متعلق به این اداره کل نمی داند وی به خبرنگار مهر توضیح داد: این کارتن ها حاوی مکاتبات و نامه نگاری هایی بوده که وقتی بخشی از سازمان میراث فرهنگی به شهر شیراز منتقل شد، این نامه ها هم به شیراز رفت ولی اکنون دوباره برگشته است. اکنون درحال پالایش است تا نامه ها و اسناد هر اداره کل را به آن برگردانند. بخشی از آن نیز باید بایگانی شود که توسط مرکز اسناد انجام خواهد شد. شاید در این میان اسنادی متعلق به اداره موزه ها هم باشد.