اشیای تاریخی
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به فرماندهان یگان حفاظت گفت: باید سراسر کشور را برای قاچاقچیان اشیاء عتیقه و متخلفان عرصه میراث فرهنگی ناامن کنید.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،امروز سه شنبه با حضور مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردار مهری رییس پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ کربلائی فرمانده یگان حفاظت سازمان، معاونان سازمان میراث فرهنگی و فرماندهان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی 31 استان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در این نشست با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی در هر دو عرصه توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی مسئولیت دارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید گام‌های جدی‌تری در این عرصه‌ها برداشته شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه، مسئولیت و وظایف حوزه فعالیت نیروهای انتظامی و حفاظتی دارای حساسیت ویژه‌ای است، افزود: پاسخگویی به مسئولین استانی، سیاسی و سازمانی، سازماندهی تعامل و تنظیم روابط با بخش‌های مختلف استانی و تامین حفاظت و امنیت از جمله وظایف مهمی است که نیروهای انتظامی بر عهده دارند.
سلطانی‌فر با اشاره به اینکه کار نیروهای انتظامی کار سنگین و پرفراز و نشیبی است، یادآور شد: در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی کشور، نیروهای انتظامی وظیفه پرمخاطره و حساسی را بر عهده دارند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: با توجه به سفرهایی که در طول 5 ماه گذشته به 22 استان داشته‌ام از نزدیک شاهد وضعیت بناها، اماکن و سایت‌‎های تاریخی بودم و براساس آمار فرمانده یگان حفاظت در خصوص کشفیات و برخوردهایی که با قاچاقچیان اشیاء تاریخی صورت گرفته است به نظر می‌رسد وضعیت نگهداری و حفاظت از این مواریث تاریخی مناسب نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به بضاعت و توانی که در این بخش داریم، 50 درصد از کاری که باید در حوزه حفظ و حراست از سایت‌ها، اماکن و بناهای تاریخی انجام شود، صورت می‌گیرد.

سلطانی‌فر یادآور شد: با نگاهی عمیق و دقیق متوجه می‌شویم که شرایط فعلی، شایسته ارزش و اهمیت آثار و بناهای تاریخی ما نیست و در این بخش نیازمند بازنگری اساسی در نحوه حفاظت از آثار، بناها و اماکن تاریخی هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از آثار تاریخی کشور به لحاظ مادی قابل ارزش‌گذاری نیست، افزود: کشور ما دارای یک میلیون محوطه، سایت و بنای تاریخی است که تاکنون 31 هزار و 100 مورد از آنها شناسایی، ثبت و کاوش شده است، 97 درصد از این آثار هنوز کاوش نشده و تعداد حفاری‌های غیرمجاز در سطح کشور بیانگر این موضوع است که قاچاقچیان اشیاء عتیقه، سریعتر از کاوشگران و پژوهشگران در این بخش تلاش می‌کنند!

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این یک واقعیت تلخ است، محدودیت منابع، ما را در سرعت بخشیدن به عملیات کاوش، مطالعات، احیا و مرمت آثار تاریخی با مشکلاتی مواجه کرده است و با برنامه‌‎های فعلی امکان فعالیت گسترده‌تر در این بخش وجود ندارد.

سلطانی‌فر با اشاره به سابقه تاریخی پیوستن بخش گردشگری و صنایع‌دستی به سازمان میراث فرهنگی، گفت: از عمر مفید این سازمان با توجه به تلاطم‌های سالهای گذشته، انتقال و بازگشت معاونت میراث فرهنگی و صنایع دستی به شیراز و اصفهان، بیش از 2 سال نمی‌گذرد و مهمترین نیاز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز، ایجاد ثبات و آرامش است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در دوره جدید ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کمترین تغییرات، فضای ثبات و آرامش ایجاد شده و تلاش ما بر این بود که از بضاعت و توان نیروها و ابزار درون سازمانی برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: رویکرد مثبت رئیس‌جمهور به سه حوزه ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرایط مناسبی را برای ساماندهی مجموعه سازمان و برنامه‌ریزی برای آینده ایجاد کرد.

سلطانی فر عدم وجود امکانات، نابسامانی و بلاتکلیفی را متوجه تمام امور سازمان میراث فرهنگی دانست و یادآور شد: شرکت‌های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی با وضعیت نابسامان و ناهنجاری مواجه هستند که تمامی این موارد توسط مراجع نظارتی کشور در حال بررسی و پیگیری است، در پروژه‌های عمرانی، احیاء، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اتفاقات بدی افتاده که با آغاز به کار دولت جدید این بی‌انظباطی‌ها سروسامان گرفت.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مراجع نظارتی، افرادی که دچار لغزش شده‌اند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مورد بازخواست قرار می‌گیرند، افزود: این نابسامانی‌ها در تمام امور سازمان میراث فرهنگی، قراردادها، امور مالی، منابع انسانی وجود دارد، تلاش دولت بر این بوده است که با برطرف کردن این مشکلات، سازمان میراث فرهنگی در مسیر قانونی و وظایف پیش‌بینی شده متناسب با سیاست‌‎های مورد نظر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و رویکردهای دولت تدبیر و امید، قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر 50 درصد از آنچه باید در حوزه حفاظت و حراست از اماکن، بناها و آثار تاریخی انجام شود، صورت می‌گیرد، نیازمند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و پس از آن تامین امکانات متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌ها هستیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به بخشی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی در امور حفاظت از آثار تاریخی، گفت: در جلسه‌ای که با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور داشتیم، مقرر شد در قالب یک بسته سیاستی در افق 6 ساله مسائل،  مشکلات و نیازهای سازمان میراث فرهنگی ظرف مدت 2 ماه تهیه و پیش از تنظیم بودجه سال 94 و برنامه ششم توسعه، این بسته برای تامین نیازهای سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت تمام مشکلات در یک مدت کوتاه حل شود، تصریح کرد: میزان بدهی‌های سازمان‌های مختلف به دلیل سوء‌مدیریت دلواپسان، ارقام چند میلیاردی است و ده‌ها هزار پروژه بدون برنامه و مبنای مطالعاتی و کارشناسی کلید خورده است، ما نیازهای بسیاری داریم، استخدام‌های غیرمجاز و براساس رابطه امروز موجب شده است که از 211 میلیارد تومان بودجه کل کشور فقط 20 درصد صرف فعالیت‌های عمرانی شود و 80 درصد از این رقم به هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق و مزایا اختصاص یابد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: با وجود تمامی این مشکلات، تدابیر دولت بر این است که با کاهش تورم و اتخاذ سیاست‌های مختلف در این حوزه به ساماندهی امور بپردازد، بسته خروج از رکود دولت یکی از راهکارهای دولت در این بخش است، با رونمایی از این بسته می‌توان افق‌های روشنی را ظرف 2-3 سال آینده در بخش اقتصاد، مبارزه با تورم و ایجاد اشتغال برای کشور متصور شد.

سلطانی‌فر ادامه داد: در خلال برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، رسیدگی به امور یگان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است و در همین بخش از معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری خواستیم تا نماینده‌ای را  برای بازدید از وضعیت بناها، اماکن و آثار تاریخی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی کند.
وی با تاکید بر استفاده از نیروهای مردمی و تشکل‌ها در حوزه حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و بناهای میراثی، افزود: استفاده از توان و امکانات مردم، تشکل‌ها، دستگاه‌ها و شهرداری‌ها برای حفاظت از مواریث تاریخی، راهکاری مثمرثمر در این بخش است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی به استفاده از تجهیزات الکترونیک، فن‌آوری‌ها و سایر امکانات روز دنیا برای حفاظت از آثار و بناهای تاریخی تاکید کرد و افزود: باید به سمتی برویم که وضعیت کلی کشور را برای قاچاقچیان، حفاران و تمامی افرادی که در این عرصه تخلف می‌کنند، ناامن کنیم، این رویکرد کلی سازمان میراث فرهنگی است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید در طول3-2 سال آینده کشور را برای قاچاقچیان ناامن کنیم، این مساله یک سیاست و خواست کلی است که سازمان میراث فرهنگی با تامین نیازهای یگان حفاظت و حمایت از برنامه‌های این بخش، برای تحقق آن تلاش می‌کند.

سلطانی‌فر ادامه داد: فرماندهان یگان حفاظت باید با تدبیر و مدیریت امکانات، همکاری متقابل با مدیران استانها و تعامل با نیروهای نظامی و انتظامی استان، ضریب بهره‌وری یگان حفاظت را با توجه به امکانات موجود افزایش دهند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: آنچه مدنظر ماست خدمتگذاری خالصانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در این مسیر باید با چارچوب مشخص و افق دید روشن، برنامه‌ جامع و کاملی را دنبال کنیم.