پژوهشگاه
روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد:  اهمیت پژوهشگاه برای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری غیر قابل انکار است و به منظور حفظ وجاهت و استقلال علمی این مجموعه در جایگاهی مستقل در ردیف مؤسسات و واحدهای تابعه قرار گرفته است.
 پیرو انتشار مطلب مورخ 25/4/1393 با عنوان ” پژوهشگاه از پرتال سازمان میراث فرهنگی حذف شد ” روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی پاسخی را نسبت به انتشار این خبر به خبرگزاری مهر ارسال کرده است.

1)  تیتر خبر ” پژوهشگاه از پرتال سازمان میراث فرهنگی حذف شد ” خلاف واقعیت است و پژوهشگاه از پرتال حذف نشده است. این درحالی است که در متن خبر صراحتا به درج عنوان پژوهشگاه در بخش پیوندهای پرتال اشاره شده ، و در واقع محتوای مطلب تیتر را رد می کند.

2)  اهمیت پژوهشگاه برای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری غیر قابل انکار است و به منظور حفظ وجاهت و استقلال علمی این مجموعه در جایگاهی مستقل در ردیف مؤسسات و واحدهای تابعه قرار گرفته است. از سویی پژوهشگاه دارای سایتی مستقل و تخصصی است و مطلب آن خبرگزاری نیز بر این موضوع صحه می گذارد.

3)  لحن مطلب آن خبرگزاری علیه ” کانون اتومبیلرانی و جهانگردی” که یک مجموعه فعال و تاثیر گذار با نیروهایی خدوم و زحمتکش است از ادبیات اخلاق مدارانه و حرفه ای به دور است.

4) ” میراث آریا ” نیز بر خلاف آنچه در مطلب آن خبرگزاری ذکرشده ، سایتی فعال است و کار خبری و اطلاع رسانی خود را در قبال رویدادهای سازمانی به  نحو مطلوب انجام می دهد ، لذا به کار بردن عبارت ” سایت نیمه فعال میراث آریا با حداکثر 5 کارمند” غیر منصفانه و به دور از اخلاق است.

پاسخ خبرگزاری مهر

1. گزارش مهر معطوف به این نکته بود که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان در پرتال سازمانی نمودی ندارد و پیوند سایت اختصاصی آن در جایی دور از چشم کاربران و در بی اهمیت ترین شکل ممکن قرار گرفته است؛ به گونه ای که اگربازدیدکنندگان پرتال با تشکیلات سازمان آشنایی نداشته باشند، یا متوجه وجود چنین نهادی نخواهد شد و یا تشخیص نخواهند داد که این نهاد یکی از بزرگ ترین و مهمترین بخشهای سازمان و حتی فراتر از برخی از معاونت هاست.

2. حذف پژوهشگاه از بخش های اصلی پرتال سازمان به این بهانه که در ردیف مؤسسات و شرکتهای تابعه است، به باور ما نشان دهنده درک متفاوت طراحان پرتال از جایگاه درگاه الکترونیکی یک سازمان بزرگ دولتی است؛ چرا که هدف چنین درگاهی راهنمایی مخاطبان به سوی اصلی ترین بخشهای سازمان به ساده ترین شکل و با سرراست ترین نشانی است و نه درگیر ساختن آنها با ترتیبات پیچیده اداری و حقوقی.

3. ناظران و کارشناسان به خوبی می دانند که رشد نامتعارف کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و ظاهر شدن این مؤسسه در سطح اصلی ترین ارکان سازمان مورد انتقاد رییس فعلی و قبلی سازمان است که بارها به آن اشاره کرده اند.

4. در مورد سایت میراث آریا، موضوع اصلی فعال یا نیمه فعال بودن این سایت نیست، بلکه پرسش این بود که چرا در پرتال سازمان، یک سایت خبری با حدود 5 کارمند، مهمتر از پژوهشگاه سازمان با 7 پژوهشکده تخصصی و دهها عضو هیأت علمی تلقی شده است؟ با این حال، مخاطبان محترم خبرگزاری مهر می توانند برای اطلاع از میزان و چگونگی فعالیت سایت میراث آریا به نشانی www.chtn.ir مراجعه کنند و قضاوت بهتری در این باره داشته باشند.