میراث فرهنگی
پژوهشگاه میراث فرهنگی از پرتال جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حذف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته (24 تیر) سید محمد بهشتی رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم معارفه خود با اعلام اینکه “در اوایل کار دولت یازدهم، سازمان میراث فرهنگی به یک فرد تصادف‌ کرده تشبیه شد که وضعیت بسیار وخیمی دارد”، گفت: اکنون پژوهشگاه سازمان را به‌ بخشی از بدن آن فرد تشبیه می‌کنم که قابل شناسایی نیست.” شاید از همین روست که در پرتال جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به تازگی توسط روابط عمومی سازمان باز طراحی شده، نهاد بزرگ و پراهمیت پژوهشگاه قابل شناسایی نیست و کوچک‌ترین نشانی از آن به چشم نمی‌خورد.

در این پرتال که به نشانی http://www.ichto.ir در دسترس قرار گرفته، منوی بالای صفحه به حوزه ریاست؛ گردشگری؛ میراث فرهنگی؛ صنایع دستی؛ سرمایه‌گذاری؛ توسعه مدیریت؛ و نیز حقوقی، امور مجلس و استانها اختصاص یافته است و نشانی از پژوهشگاه دیده نمی‌شود. همچنین در پایین صفحه اصلی و در بخش “درباره ما” شرح وظایف همه معاونت‌های سازمان به انضمام اداره کل حراست، دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات، و مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی گنجانده شده است اما باز هم عنوانی برای پژوهشگاه سازمان وجود ندارد.

نهایتا در بخش پیوندهای سایت در ستونی با عنوان “شرکت‌ها و مؤسسات وابسته” نام پژوهشگاه پس از نام “پایگاه خبری میراث آریا” و در ردیف شرکت‌هایی چون “کانون اتومبیلرانی و جهانگردی” گنجانده شده است. در واقع درجه اعتبار پژوهشگاه سازمان با 7 پژوهشکده تخصصی و دهها عضو هیئت علمی، از سایت نیمه فعال میراث آریا با حداکثر 5 کارمند، پایین‌تر تلقی شده است. از این گذشته در نمودار سازمانی موجود در پرتال نیز، پژوهشگاه جایی ندارد و در حاشیه نمودار، تنها به این نکته اشاره شده که پژوهشگاه جزء مؤسسات و واحدهای تابعه است.

اگرچه مدیران سازمان میراث فرهنگی می‌توانند در توجیه این اقدام به برخی ترتیبات اداری در تشکیلات سازمانی استناد کنند اما روشن است که در شرایط موجود، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پرتال این سازمان قابل شناسایی نیست و پیام بی‌اهمیتی آن به واضح‌ترین شکل ممکن به بازدیدکنندگان القا می‌شود. چندان که امکان آشنایی با این بخش برای کاربران ناآشنا به تشکیلات سازمان نیز فراهم نمی‌شود. حال آن‌که طراحان پرتال می‌توانستند پیوند سایت اختصاصی پژوهشگاه را در جایی قرار دهند که به طور مستقیم قابل رؤیت باشد.

این در حالی است که پژوهشگاه، مغز متفکر و اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز در سازمان میراث فرهنگی است که بار اصلی یکی از سه وظیفه اصلی سازمان در حوزه میراث فرهنگی یعنی “شناسایی” را بر دوش می‌کشد و برای مثال، تمامی پژوهشها و کاوشهای باستان‌ شناسی تحت نظارت و مدیریت آن صورت می‌پزیرد.

این نوع برخورد با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هم ردیف کردن آن با مؤسسه پر حرف و حدیث ” کانون اتومبیلرانی و جهانگردی” به نوبه خود پیام آور مسایل دیگری در سازمان میراث فرهنگی است: نخست این‌که مسؤولان طراحی و اداره پرتال سازمانی از حداقل آشنایی با ارکان سازمان و نقش هرکدام در اداره امور برخوردار نیستند و نمی‌توانند در پرتالی که آیینه تمام نمای سازمان تلقی می‌شود، طبقه بندی درستی از جایگاه‌ها، اولویت‌ها و حساسیت‌ها داشته باشند.

اما از آنجا که بهره‌برداری از پرتال سازمانی بدون تأیید مراجع بالاتر ممکن نیست، وضعیت حاضر نمونه‌ای از طرز تلقی مدیران ارشد سازمان نسبت به نهاد پژوهشگاه در سازمان دانش بنیان میراث فرهنگی است که البته دانش بنیان بودن آن از مدتها پیش با پاره‌ای انتصابات غیرتخصصی به چالش کشیده شده است. با این نگاه به پژوهشگاه، به نظر می‌رسد سید محمد بهشتی رئیس جدید این نهاد روزهای سختی را پیش رو دارد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچون تعدادی از بخشهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای یک سایت اختصاصی در نشانی http://richt.ir است که پیوند آن به شکل نامناسب و دور از دسترس در پرتال سازمان مزبور گنجانده شده است.