خانه تاریخی
معاون میراث‌فرهنگی حفظ و نگهداری از خانه‌های تاریخی را نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع دانست و گفت: جریان هدفمند برای حفظ خانه‌های تاریخی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه موضوع حفاظت از خانه‌ها تاریخی نیاز به جریان‌سازی دارد، افزود: حفظ خانه‌های تاریخی باید با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع انجام شود و این مساله منحصر به اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی نیست، چرا که بناهای تاریخی در اختیار اشخاص حقیقی است.

معاون میراث فرهنگی از شکل‌گیری جریان هدفمند برای حفظ خانه‌های تاریخی در کشور خبر داد و تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های مشترک ما با وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ، شوراهای اسلامی و شورای بافت استان‌ها به زودی  منجر به شکل‌گیری برنامه‌ای مدون برای حفظ و حراست از خانه‌های تاریخی، خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامات و برنامه‌های مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با این دستگاه‌ها در قالب تفاهم‌نامه، شکل اجرایی و قانونی به خود می‌گیرد.

طالبیان با بیان اینکه ارائه تسهیلات و تشویق صاحبان خانه‌های تاریخی به حفظ خانه‌های تاریخی کمک می‌کند، افزود: معافیت مالیاتی و عوارض صاحبان خانه‌های تاریخی  و مشارکت 50 درصدی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و حفاظت از این بناها، از جمله اقداماتی است که در دستور کار ما قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه افزایش قیمت زمین در مناطق مرکزی شهر، صاحبان خانه‌های تاریخی را مصمم به تخریب این بناها و احداث ساختمان‌های امروزی می‌کند، گفت: دستیابی به ارزش افزوده بیشتر یکی از دلایل اصلی تخریب خانه‌های تاریخی توسط صاحبان آنهاست، با این شرایط، جبران این ارزش افزوده برای مالک بنای تاریخی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

طالبیان ادامه داد: در زمینه حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی، مدیریت شهری و شهرداران بافت‌های تاریخی می‌توانند با ایجاد تاسیسات زیربنایی مناسب در این مناطق در روند مثبت این جریان تاثیرگذار باشند.

وی  تصریح کرد: خانه‌های تاریخی به عنوان الگوی معماری شهرسازی  و نمادی از فرهنگ و تاریخ کشور باید حفظ و حراست شوند و این مهم با هماهنگی و مشارکت تمامی دستگاه‌ها و صاحبان بناهای تاریخی میسر می‌شود.