رسیدگی به تخلفات
تخلفات مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی در 8 سال اخیر مورد بررسی سازمان های نظارتی از جمله بازرسی کل کشور قرار گرفته و رئیس این سازمان از به نتیجه رسیدن این پرونده ها خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روسای سابق سازمان میراث فرهنگی هر کدام در تضعیف قدرت این سازمان در برابر جایگاهش به عنوان معاونت ریاست جمهوری سهم کمی نداشتند. از بقایی گرفته که با انتقال معاونت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز و اصفهان تیشه به ریشه این سازمان زد تا محمد شریف ملک زاده که با طرح های غیرکارشناسی مانند واگذاری صنایع دستی به بخش خصوصی و برگزاری همایش های پر هزینه ای که حتی نمایندگان مجلس را ناراحت می کرد، بودجه ای برای این سازمان باقی نگذاشت و رحیم مشایی نیز که با سخنرانی های بی ربط با حوزه کاری اش، سازمان میراث فرهنگی کشور را از حوزه تخصص اش دور و آن را سیاسی کرد.

حمید بقایی هم ضمن تعطیل کردن بسیاری از مراکز صنایع دستی و موزه ها و با اجرای بی موقع و عجولانه طرح انتقال سازمانها به استانهای دیگر باعث شد تا کارکنان سازمان میراث فرهنگی خانه و زندگی خود را رها کنند و با وعده های انجام نشدنی بقایی به شیراز و اصفهان بروند و بسیاری از آنها حتی دچار مشکلات خانوادگی شوند.

محمد شریف ملک زاده نیز در برگزاری مراسم و همایش ها و جشن های مختلف ید طولایی داشت. این هزینه ها به خصوص در برگزاری جشن های تجلیل از خادمین سفر در وزرشگاه آزادی باعث شد تا عملکرد وی نیز قابل قبول نباشد. برگزاری آزمون های استخدامی خلاف قانون، پذیرش نیروهای غیر متخصص در سازمان میراث فرهنگی، ناپدید شدن اسناد و مدارک میراث فرهنگی و باستان شناسی، هزینه های مربوط به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، مجوزهای تخریب و خروج بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی تنها بخش کوچکی از اتفاقات میراث فرهنگی در 8 سال اخیر بوده است.

به مراتب در 8 سال اخیر رسانه ها از جمله خبرگزاری مهر درباره این طرحها و عملکرد روسای سازمان میراث فرهنگی گزارشهای مختلفی منتشر کرده و به انتقاد از مدیران غیر میراثی دولت نهم و دهم پرداختند تا جایی که با روی کار آمدن دولت یازدهم مدیران بعدی این سازمان عملکرد روسای قبلی را زیر سوال می بردند.

حتی محمدعلی نجفی که با استعفای ناگهانی اش، دست کمی از روسای دولت های قبلی نداشت، درباره عملکرد حمید بقایی در یک جلسه با رسانه ها انتقاد کرد و گفت: وقتی عملکرد مدیران قبلی را بررسی کردم متوجه شدم که در عملکرد دوره آقای بقایی، هیچ نکته مثبتی قابل مشاهده نیست. واقعا هیچ نکته مثبتی در آن ندیدم بلکه نقطه اوجش انتقال معاونت‌ها به استان‌ها بود و ما هنوز با مصائب آن دست به گریبانیم.

نجفی همچنین اعلام کرد که پرونده هایی درباره سازمان میراث فرهنگی در کمیسیون اصل نود وجود دارد که تخلفاتی را نشان می دهد و آماده ام درباره این پرونده ها به کمیسیون اصل نود گزارش دهم. این پرونده ها مربوط به مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی است که طی هشت سال گذشته در این سازمان حضور داشتند. شاید نیاز باشد بعضی از این پرونده ها از طریق کمیسیون اصل نود به دستگاه قضایی ارجاع شود. چون تخلفاتی انجام شده است که به نظرم باید دستگاه قضایی به آنها رسیدگی کند.

با این صحبت های نجفی به نظر رسید که دولت یازدهم تصمیم گرفته تا عملکرد این مدیران را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد حتی در این باره، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم از تشکیل کمیته ای برای پیگیری عملکرد مدیران این سازمان و آسیب شناسی انتقال معاونت میراث فرهنگی صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی به استانهای دیگر خبر داد و گفت: نهادهای نظارتی به مرور موارد مختلف گزارش های خود را به مراجع مختلف، دستگاه قضایی و سازمان میراث فرهنگی می دهند.

وی به خبرنگار مهر گفت: این کمیته در سطح گسترده تری کار می کند و مدیران سازمان بازرسی دیوان محاسبات کمیسیون اصل 90 روی عملکرد مدیران و این انتقال یا جابه جایی در گذشته انجام شده کار می کنند. امیدواریم هر کدام با اختصاص نیروها و تمرکز بیشتر نتایج بیشتری را به دست آورند.

اکنون نیز پیگیری های خبرنگار مهر از سازمان بازرسی کشور به اینجا رسیده است که این سازمان به نتایجی در این باره دست پیدا کرده ولی هنوز برای اعلام عمومی آن زمان نیاز دارد آنچنان که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور نیز به خبرنگار مهر گفت: این پرونده ها در سازمان بازرسی درحال رسیدگی است اما اکنون نمی توانیم تا حصول نتیجه نهایی، آن را اعلام کنیم.

اکنون باید دید که چه زمانی دستگاههای نظارتی خواهان پاسخگویی مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی نسبت به عملکردشان در این سازمان می شوند.

………….

گزارش از فاطیما کریمی