هتل

ثبت ملی کرفس، پیگیری ممنوعیت تورهای ترکیه و انتقال مکان برگزاری فستیوال موسیقی از کاخ گلستان به کاخ نیاوران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته پیرو ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری ترکیه و ضرر دفاتر خدمات مسافرتی از عدم فروش این تورها جمعی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی اقدام به نوشتن نامه ای درباره لغو ممنوعیت این تورها کردند. آنها خطاب به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران نوشتند که حدود ۱۸ میلیارد تومان از کنار ممنوعیت فروش این تورها ضرر کرده اند.

این در حالی است که پس از کودتای ترکیه، این دفاتر توانستند مسافران خود را حتی زودتر از موعد به کشور برگردانند از این طریق آنها دچار ضرر های متعددی شده‌اند.

پس از ارسال این نامه، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی نوشت و خواستار پیگیری این موضوع شد.

ثبت ملی گیاه «کرفس»

در این هفته خبرهای دیگری از حوزه ثبت میراث ناملموس نیز به گوش رسید از جمله اینکه در استان چهارمحال و بختیاری گیاه «کرفس» در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

پس از آن، پرونده مراسم سمنوپزان نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان تهیه شد و این پرونده نیز به عنوان میراث ناملموس به ثبت رسید، اما در کنار ثبت این میراث، ویلای پناهی که مدتی پیش تخریب آن در رسانه ها خبرساز شده بود، توسط کمیته ثبت آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

دیدار روسای تشکل‌های گردشگری با مجلسی‌ها

در این هفته همچنین رؤسای تشکل‌های گردشگری با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند. آنها در این جلسه که در ساختمان مجلس برگزار شده بود، به ایجاد سازمان نظام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرده و درباره مشکلات بخش خصوصی با سازمان میراث فرهنگی صحبت کردند.

همچنین در این هفته با توجه به اطلاع‌رسانی‌های متعدد درباره برگزاری فستیوال موسیقی «بارانا» در کاخ گلستان خبر رسید که تعداد شرکت کنندگان در این برنامه به حدی زیاد بوده است که امکان حضور آنها در این کاخ وجود نداشت از طرف دیگر، رسانه ای شدن اینکه مسئولان سازمان میراث فرهنگی اجازه برگزاری چنین برنامه‌ای را در کاخ گلستان داده اند، موجب شد تا آنها در صدد انتقال مکان برگزاری این مراسم برآیند. بدین جهت، فستیوال موسیقی «بارانا» این روزها در کاخ نیاوران برگزار می شود.

رزرو هتل‌های پرستاره برای سال ۲۰۱۷

در این هفته همچنین ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان کشور اعلام کرد: وضعیت اشغال هتل‌های خوب کشورمان در سال ۲۰۱۷ همانند سال ۲۰۱۶ خواهد بود. منظور ما از رزرو این هتل ها در سال ۲۰۱۷ و یا پایان ۲۰۱۶ این است که برخی از هتل‌های چهار یا پنج ستاره‌ای که در شهرهای توریستی مانند تهران، اصفهان، شیراز و یزد قرار دارد، توسط شرکت های گردشگری خارجی پیشاپیش رزرو شده است.

در این هفته همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: تا پایان دولت دوم تدبیر و امید یعنی ۵ سال دیگر، حدود ۲۰۰ هتل چهار و پنج ستاره در کشور ساخته خواهد شد.