نشست

تفاهم نامه همکاری بین یگان حفاظت از میراث فرهنگی و دانشکده علوم و فنون انتظامی درحاشیه نخستین کارگاه آموزشی تخصصی اسکورت و نظارت بر جابجایی اشیا تاریخی فرهنگی به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی یگان حفاظت میراث فرهنگی، نخستین کارگاه آموزشی تخصصی اسکورت و نظارت بر جابجایی اشیاء تاریخی فرهنگی، ویژه کارکنان یگان حفاظت سراسر کشور ، طی دوره آموزشی ۴روزه و  سپری کردن سرفصل دروس  مرتبط با اسکورت اموال تاریخی  از سوی فراگیران،   با اهداء لوح تقدیر به برگزیدگان این دوره خاتمه یافت. در حاشیه این برنامه،   تفاهم نامه همکاری های مشترک فی مابین یگان حفاظت میراث فرهنگی و دانشکده علوم و فنون انتظامی نیز به امضا رسید.

در مراسم اختتامه این دوره که با حضور فرمانده یگان حفاظت، معاونت میراث فرهنگی، مدیران ستاد مرکزی سازمان و جمعی از فراگیران دوره آموزشی در محل دانشکده علوم وفنون مرزبانی برگزار شد، سرهنگ افشار  ریاست دانشکده علوم و فنون انتظامی، با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی به عنوان وظیفه ملی میهنی، بهره مندی از آموزشهای حرفه ای و مهارتی متناسب با مشاغل و تجهیز نیروهای یگان حفاظت به ابزار و دانش فنی را از ضروریات امر برشمرد.

وی ضمن تاکید بر  ارائه محتوایی دروس و آموزش‌های عملی مطابق با استانداردهای روز دنیا، طی ۳۰ ساعت کلاس آموزشی و ۹ محور درسی مرتبط در این دوره تخصصی، با ذکر قابلیت‌ها و امکانات منحصر به فرد دانشگاه و بهره‌گیری از فضای آموزشی، امکانات پژوهشی و اساتید مجرب، در خصوص تداوم همکاری‌های آتی و ارائه آموزشهای تکمیلی اظهار امیدواری کرد.

در ادامه مراسم، سردار رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، از وظائف ذاتی یگان در رابطه با تامین حفاظت اموال منقول و غیر منقول و ماهیت چند وجهی ماموریتهای محوله  در ابعاد حفاظتی، امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی نام برد.

وی با اشاره به مشابهت برخی جنبه‌های ماموریت یگان با وظایف ذاتی نیروی انتظامی، از واگذاری بخشی از وظائف حوزه ماموریت نیروی انتظامی به عنوان فلسفه تشکیل یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی کشور یاد کرد.

فرمانده یگان حفاظت، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را برگرفته از نگرش‌های نوین آموزش مبتنی‌بر ایجاد تعادل بین پیشگیری از وقوع جرم و اجرای قانون در مقابل نگاه سنتی پیشین بر پایه آموزشهای متمرکز بر تکنیک‌های دفاعی و تقویت قوای جسمانی عنوان و با اشاره به اهمیت جنبه عملی و تجربی آموزش به ویژه در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی با موضوعات، جرم شناسی، آسیب شناسی و… به لزوم بهره‌مندی از تجارب صاحب نظران در کسب مهارت های شغلی در راستای تشکیل یگانی منسجم و آموزش دیده و کیفی سازی ماموریت ها ی محوله، با هدف ارتقاء تراز سازمانی نیروهای یگان حفاظت اشاره  کرد.

در ادامه، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با تشریح وظائف سازمان و یگان حفاظت در خصوص نگهداری مواریث تاریخی فرهنگی به‌عنوان نماد هویت اجتماعی، با توجه به تخصصی بودن امر اسکورت اموال تاریخی، ضرورت کسب آموزشهای لازم از ابتدا تا انتهای فرآیند نقل و انتقال اموال را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به لزوم بهره گیری مناسب از پتانسیل نیروی انسانی و تشکل‌های مردم نهاد، هم راستا با پشتیبانی همه جانبه نیروی انتظامی، انجام مطلوب ماموریت‌های یگان حفاظت و تحقق رسالت اصلی سازمان  در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی را  ممکن دانست. وی ضمن استقبال از تفاهم نامه منعقده، با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه علوم انتظامی، خواستار ادامه روند همکاریهای فی مابین در کسب مهارتهای تخصصی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی شد.

در خاتمه مراسم، ضمن قرائت  زمینه‌های مشترک همکاری  تفاهم نامه فی‌مابین یگان حفاظت و دانشکده علوم و فنون انتظامی، با اهداء لوح تقدیر از برگزیدگان فراگیر دوره آموزشی تخصصی اسکورت اموال تاریخی تقدیر شد.

زمینه های مشترک همکاری آموزشی، پژوهشی تفاهم نامه فی مابین یگان حفاظت و دانشکده علوم و فنون انتظامی به این شرح اعلام شد :

۱-     همکاری در برگزاری میز گردها، همایش ها و سخنرانی های علمی و تخصصی.

۲-    همکاری در زمینه اطلاع رسانی موضوعات علمی، پژوهشی طرفین.

۳-   همکاری در زمینه طراحی و اجرای طرح های پژوهشی کاربردی مشترک.

۴-    فراهم کردن امکان دستیابی پژوهشگران به کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی طرفین به منظور بهره برداری از منابع آماری و اطلاعات علمی غیر طبقه بندی موجود.

۵-    همکاری در تالیف، ترجمه کتاب و تولید سایر آثار علمی.

۶- همکاری در زمینه انتخاب موضوع پایان نامه های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا مرتبط در حوزه حفاظت، امنیت و ماموریت های پلیس با رویکرد حفاظت از مواریث  فرهنگی – تاریخی.