تخریب

انتشار پژوهشهایی درباره نقش عوامل مختلف در انتخاب هتل، تخریب بافت تاریخی میبد و سفر ارزیابان یونسکو به قشم از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای آشنایی نمایندگان مجلس دهم با وضعیت گردشگری کشور گزارشی را منتشر کرده و به تشریح برخی از نکات این صنعت پرداخته است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تاریخچه شکل‌گیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان و سپس وظایف اصلی‌ترین دستگاهای مسئول در حوزه گردشگری به تفکیک عمده‌ترین نقش و وظایف آنها توضیح داده شده است.

در ادامه در مورد جایگاه گردشگری در اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور بحث شده و اصلی‌ترین قوانین و مقررات حوزه گردشگری مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش بعدی با توجه به اهمیت انطباق اهداف چشم انداز با وضعیت گردشگری کشور، به آخرین شاخص‌های اقتصادی کشور در حوزه‌های گردشگری ورودی و داخلی پرداخته شده است. در نهایت نیز به مهمترین چالش‌های حوزه گردشگری اشاره شده است.

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن مرور روند ساختار متولی‌گری گردشگری طی سال‌های مختلف، اشاره‌ای به دستگاه‌های کلیدی ذی‌ربط در این صنعت شده است. چرا که اگر چه متولی اصلی گردشگری در کشور سازمان میراث فرهنگی است اما دستگاه‌های دیگری نیز در حوزه گردشگری نقش آفرینی می‌کنند؛ مانند وزارت خارجه که نقش کلیدی در حوزه گردشگران خارجی دارد و بنابر این گزارش صدور ویزا برای گردشگران خارجی یکی از مهمترین این موارد است چراکه به این واسطه آن ورود گردشگران از طرق وزارتخانه‌های امور خارجه‌ دیگر کشورها، تسهیل می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سعی کرده است در گزارش خود با استناد به منابع معتبری مانند گزارش‌های شورای جهانی سفر و گردشگری و سازمان جهانی گردشگری به ترسیم وضعیت فعلی و پیش‌بینی برخی روندهای آینده در حوزه مدیریت گردشگری بپردازد.

براساس آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۵ گردشگری در مجموع حدود ۲۷ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کرد. تعداد و هزینه کرد گردشگران، شاخص‌های دیگری هستند که در دریافت تصویر واضح‌تری از گردشگری کمک می‌کند.

بر این اساس تعداد گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۵، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که هزینه کرد آنها در این سال برابر با ۳۸.۴۵۷ میلیارد ریال بوده است. در این گزارش در خصوص تعداد گردشگران داخلی آماری ارائه نشده است.

پرونده جهانی یک میراث دیگر به خطر افتاد

بافت تاریخی محله خانقاه در شهر میبد را به بهانه بازسازی مسجد جامع، احداث دارالشفا و مجتمع توریستی با وجود مخالفت یگان حفاظت و پایگاه پژوهشی میبد تخریب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اهالی محله خانقاه چند روز پیش بنری را در نزدیکی مسجد خانقاه نصب کردند که نشان می‌داد قصد دارند عملیات اجرایی طرح بازسازی مسجد جامع خانقاه را شروع کنند آن هم با هدف اجرای طرح بهسازی بقعه شیخ محمد مشتمل بر گنبد، صحن و رواق های پیرامون، احداث دارالشفا، مجموعه توریستی و سوئیت آپارتمانی برای استفاده امام جماعت مسجد.

این بنر که امضای اهالی خانقاه پای آن درج شده، تاریخ مراسم آغاز عملیات را روز هشتم مرداد ماه اعلام کرده بود. به همین دلیل در روزهای تعطیل افرادی اقدام به تخریب بافت تاریخی محله خانقاه کردند.

در این راستا کارشناسان میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی میبد و نیروی‌های یگان حفاظت در محل حاضر شده و متوجه شدند که کار از کار گذشته و تخریب‌ها در حد وسیعی انجام شده است.

در این باره، ساشا ریاحی مقدم مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد به خبرنگار مهر گفت: تصاویر منتشر شده متعلق به وضعیت محله خانقاه به عنوان یکی از محلات شهر تاریخی میبد است که در فهرست میراث ملی ایران نیز ثبت بوده اما به صورت خودسر توسط هیات امنا و اهالی محل تخریب شده است.

تخریب کنندگان بافت تاریخی میبد باید به شدت مجازات شوند

مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی کشور به دنبال تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی میبد طی دو روز گذشته و به منظور پیگیری و مذاکره با مسئولان حقوقی و شهری در این شهر حضور یافتند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر گفت: پس از مذاکره هیات اعزامی میراث فرهنگی با دادستان، فرماندار و شهردار شهرستان میبد بر مجازات عاملین و مسببان تخریب و بازسازی عین به عین محوطه خانقاه محله تاکید شد.   از آنجایی مردم شهرستان میبد افرادی غیرتمند و متعصب نسبت به ارزشهای میراث فرهنگی شهر خود هستند از همین رو نه تنها بخش های تخریب شده بافت تاریخی میبد باید بر اساس مستندات موجود بازسازی شود بلکه عاملات تخریب نیز باید به شدت مجازات شوند. درحال حاضر پیگیری های حقوقی سازمان میراث فرهنگی پس از توقف تخریب‌ها  ادامه دارد.

غلامرضا میثاقییان مدیر کل دفتر حفظ واحیاء بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی به همراه مدیرکل دفتر پایگاههای جهانی و کارشناس معاونت حقوقی  نیز پس از بازدید و مذاکره با مسئولان شهر میبد گفت:  تخریب بناهای تاریخی مجموعه شیخ محمد خانقاه و بخشی از بافت تاریخی اطراف آن در روز عید سعید فطر آغاز شده بود که با واکنش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد، یگان حفاظت و پایگاه جهانی میبد متوقف شد.

به گفته وی، با وجود طرح شکوائیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مراجع قضایی عملیات تخریب  متاسفانه در روزهای تعطیل جمعه  و شنبه نهم مردادماه مجددا آغاز شد.

میثاقییان افزود: علیرغم حضور همکاران یگان حفاظت در محل و تنظیم صورتجلسه توقف عملیات، تخریب کنندگان به صورت شبانه مجددا تخریب بافت را آغاز کردند و  متاسفانه نخستین دستور توقف عملیات تخریب روز یکشنبه دهم مرداد ۹۵ و پس از پایان عملیات تخریب از سوی مرجع قضایی صادر شده است.

ارزیابان یونسکو به ژئوپارک قشم می روند

ارزیابان یونسکو پس از تایید پرونده درخواست ثبت جهانی ژئوپارک قشم، برای بررسی وضعیت این ژئوپارک و تطبیق مندرجات پرونده با واقعیت های موجود به جزیره قشم می روند.

علیرضا امری کاظمی مشاور ارشد ژئوپارک قشم گفت: دو نفر کارشناس مستقل به عنوان ماموران ارزیابی یونسکو پانزدهم مرداد ماه وارد ایران خواهند شد تا از نزدیک و با مشاهدات میدانی مهر تاییدی بر روند پیشرفت و توسعه ژئوپارک قشم بزنند. ارزیابی میدانی مهمترین و حساس ترین مرحله برای ژئوپارک قشم محسوب می شود با این وجود تنها، عملکرد واقعی ژئوپارک در سال گذشته و نمایش کامل قابلیت ها و فعالیت های آن است که می تواند نظر ارزیابان را به خود جلب کند.

وای‌فای و صبحانه رایگان فاکتور مهم گردشگران خارجی برای انتخاب هتل

یک سایت جهانی به نام «هتلز» (HOTELS)  پژوهشی درباره خواسته‌های مهمانان از هتل انجام داده و نظر بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ مسافر از ۲۸ کشور مختلف را که در هتل‌های برتر جهان مهمان بوده‌اند، برای تعیین خواسته‌های اساسی آنها در سال ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار داده است.

در این پژوهش آمده است که مهمانان این هتل‌ها داشتن وای فای (wi_fi) رایگان را بیشتر از دیگر پارامترها می‌پسندند.

در این نظرسنجی مسافران تجاری، ۴۹ درصد وای فای رایگان، ۱۴ درصد صبحانه رایگان، ۱۱ درصد نزدیکی به حمل و نقل عمومی و ۶ درصد صندلی و میز کار راحت را به عنوان مهمترین فاکتور در انتخاب هتل مورد توجه قرار داده‌اند.

همچنین طبق این تحقیق ۲۵ درصد وای فای رایگان، ۲۲ درصد صبحانه رایگان، ۱۵ درصد پارکینگ رایگان و ۱۰ درصد استخر و سونا را به عنوان فاکتوری برای انتخاب هتل توسط مسافران تفریحی اعلام کرده اند.

براساس این تحقیق مسافران دیگر تمایلی به استفاده از امکاناتی مانند مینی بار، اتوی شلوار، تلفن در دستشویی، DVD PLAYER ندارند.

مهمانان هتل‌ها اعلام کرده اند که ۲۴ درصد آنها از مینی‌بار، ۲۰ درصد از تلفن در دستشویی، ۱۵ درصد از اتوی شلوار، ۱۵ درصد از کلاه حمام، ۹ درصد از DVD PLAYER و ۱۷ درصد از سایر امکانات استفاده نمی کنند و می‌توان این امکانات را حذف کرد.