میراث فرهنگی

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در تولید ثروت ملی داشته باشند و این نگاه در گذشته وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، «اسدالله درویش امیری» امروز سه‌شنبه (پنجم مرداد) در سفر به شهرکرد در نشست انجمن میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حراست از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی یکی از اساسی‌ترین وظایفی است که برای افراد جامعه لازم است.

وی تصریح کرد: کشور ایران با بیش از یک میلیون اثر تاریخی و 32 هزار اثر به ثبت رسیده بالاترین رقم آثار تاریخی را در سطح دنیا دارد.

درویش امیری افزود: در حال حاضر 45 اثر تاریخی آماده ثبت به عنوان اثر جهانی در کشور وجود دارد، اما سهیمه سالانه ثبت این آثار برای کشور یک اثر است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش موثر واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی، گفت: برای نمونه 999 کاروانسرای شاه عباسی در سطح کشور وجود دارد که بخشی از آن‌ها مرمت و به مرکزی برای ارائه خدمات به شهروندان تبدیل شده که با همکاری بخش خصوصی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کار افرادی که از ابنیه تاریخی حفاظت کرده‌اند تا به نسل‌های بعدی برسد، به اندازه افرادی که ‌آن‌ها را ساخته‌اند ارزش دارد و نسل ما هم باید دنباله‌رو آنان باشد.

درویش امیری با بیان اینکه ایران آثاری کم‌نظیر و ناشناخته زیادی دارد، اظهار کرد: به عنوان نمونه کشف اجساد معروف به مردان نمکی مربوط به یک‌هزار و 800 سال قبل در شهر زنجان نشان می‌دهد ایرانیان در آن زمان نیز از کفش استفاده می‌کردند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: محور اصلی گردشگری در ایران، فرهنگی و محور اصلی گردشگری خارجی، پژوهشی است.

درویش امیری گفت: میراث فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در تولید ثروت ملی داشته باشند و این نگاه در گذشته وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر درگذشته میراث فرهنگی نسبت به آثار طبیعی حساسیت نشان می‌داد، دریاچه ارومیه خشک نمی‌شد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه حفط و صیانت از میراث فرهنگی گفت: در این راه رسانه‌ها، قوه قضاییه، اوقاف، آموزش و پرورش، صداو سیما و محیط زیست نیز باید بکوشند.