بازار تاریخی

مرمت بازار تاریخی خوی و ارومیه توسط کارشناسان میراث فرهنگی شروع شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، مرمت بازار تاریخی خوی و ارومیه توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی درحالی آغاز شد که پیشتر برخی از طاق‌های بازار خوی متحمل آسیب‌های جدی شده بود.

«محمد فتحی» معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: درحال حاضر استان آذربایجان غربی در مرمت بناها و بازارهای تاریخی اقدامات شایسته و قابل توجهی را انجام داده است.

او گفت: مرمت بازار تاریخی خوی درحالی از ۲۴ تیرماه، در راسته‌ی بازار اصلی آغاز شده است که نزدیک به ۱۵ روز از مرمت بازار تاریخی ارومیه می‌گذرد.

به گفته‌ی فتحی، عملیات مرمتی بازار ارومیه در محل تیمچه نظمیه نوبخت (راسته نوبخت) در حال انجام است.

 معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان با اشاره به قدمت بازار تایخی ارومیه افزود: کالبد اصلی بازار تاریخی ارومیه به دوره صفویه مربوط است، اما قسمتی که هم اکنون نیاز به مرمت دارد بخش قاجاری آن است که از سال ۹۳ به عرصه بازار تاریخی ارومیه اضافه شده است.

او تاکید کرد: درحال حاضر کارگاه‌های مرمتی متعددی در استان آذربایجان غربی فعال است؛ به طوری که جدای از بازار تاریخی خوی (که پیشتر طاق‌ها و تویزه آن آسیب بسیاری دیده بود و هم اکنون درحال مرمت است)، عملیات مرمتی یخچال‌های «اوغول بیک» در تکاب و چرس در خوی نیز رو به پایان است.

همچنین «مسجد جامع ارومیه»، «مسجد حمامیان بوکان» و عملیات مرمتی «خانه چوبی دانشگاه ارومیه» نیز در حال مرمت هستند.

فتحی اما به مرمت پل تاریخی باراندوز که از ۱۰ روز پیش آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: مرمت این پل تاریخی به محض پایین آمدن سطح آب رودخانه آغاز شده است و با تامین اعتبارات تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسد.