مراکز اقامتی

تعطیلی عمارت مسعودیه و جنجال واگذاری آن به بخش خصوصی، ابلاغ شیوه‌نامه مراکز اقامتی و نصب دوربین مداربسته در یک اثر جهانی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته از کاخ گلستان خبر رسید که عملیات نصب و راه اندازی سیستم های دوربین‌های مدار بسته و کنترل الکتریکی با هدف ارتقا ضریب امنیتی و حفاظت، در مجموعه جهانی کاخ گلستان آغاز شده است این خبر نشان می‌داد که تاکنون دوربین‌های مداربسته کاخ گلستان کار نمی‌کرده و تعداد آنها نیز کم بوده است این درحالی است که کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی ثبت شده و در شلوغ ترین منطقه تهران که همان بازار باشد واقع شده است.

در این خبر آمده بود که  نصب دوربین‌های مدار بسته در قالب دوربین‌های ثابت و چرخشی با مطالعات کارشناسی، بررسی، آسیب‌شناسی و تهیه نقشه تاسیسات الکتریکی و حفاظتی، صورت گرفته است.

فهرست اموال مسروقه ایران تهیه می‌شود

یست و چهارمین کنفرانس ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) از سوم جولای ۲۰۱۶، برابر با ۱۳ تیر ۹۵ در شهر میلان ایتالیا آغاز شد و تا نهم جولای برابر با ۱۹ تیرماه به پایان رسید. پیرو این کنفرانس سید احمد محیط طباطبایی درباره دستاوردها و حضور ایکوم ایران در کنفرانس یک نشست خبری  ۲۳تیر ماه برگزار کرد.

وی در این نشست گفت: رد لیست عنوان کتابی است که ایکوم برخی از کشورها آن را تدوین می کنند برای اینکه فهرستی از اشیای به سرقت رفته آن مشخص شود. قرار شده است تا این کتاب تا سال ۲۰۱۸ توسط ایکوم ایران تهیه شود به همین منظور از تیمی که به کشور لیبی و عمان برای تهیه آن کمک کرده بهره بگیریم. این کتاب باید با حمایت دولت تهیه شود. اشیای مسروقه ای که فهرست آن منتشر خواهد شد شامل اشیایی است که یا هنوز در ایران هستند و یا از مرزهای کشور خارج شده اند.

محیط طباطبایی افزود: اشیایی که فهرست آنها در این کتاب منتشر شده باشد در هر کشوری غیر قابل خرید و فروش می شوند بنابراین موزه ای حاضر نمی شود این اشیای شرقتی را خریداری کند. اما هنوز بسیاری از کشورها  این فهرست را ندارند. در ایران نیز تاکنون چنین فهرستی تهیه نشده بود مانند خیلی از کارهای دیگری که هنوز انجام نشده است.

نحوه ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی ابلاغ شد

سازمان میراث فرهنگی «شیوه نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی ایران» را به اداره‌های کل میراث فرهنگی استانهای کشور برای اجرا در مراکز اقامتی ابلاغ کرد. در این شیوه نامه آمده است که اگر مهمان از ۴۸ ساعت قبل تا زمان ورود، رزرو اتاق را لغو کند، مبلغ ۷۰ درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق از او گرفته می شود. در این باره جامعه هتلداران اعتراض داشتند و اعلام کردند که باید این مبلغ ۱۰۰ درصد باشد نه ۷۰ درصد.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی که توسط معاونت گردشگری تدوین شده و خبرگزاری مهر آن را در روز گذشته منتشر کرد، به ایراداتی در تدوین آن اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: این شیوه‌نامه محدود به هتل‌ها نمی شود بلکه همه مراکز اقامتی را در بر می‌گیرد همچنین تاکنون چنین شیوه نامه‌ای وجود نداشته است البته حدود ۹۰ درصد مواردی که در آن لحاظ شده، جزو مواردی است که هتلها و مراکز اقامتی دیگر تقریبا آنها را به صورت عرفی اجرا می‌کردند. با این وجود تدوین چنین شیوه نامه‌ای از نظر جامعه هتلداران ایران اقدام مثبتی است که برای تدوین آن با جامعه هتلداران نیز مشورت شد منتها برخی ایراداتی دارد که آنها را در قالب نامه‌ای به معاونت گردشگری اعلام می‌کنیم.

ریزهزینه‌های سازمان میراث فرهنگی در سال۹۵

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی میزان افزایش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان در سال ۹۵ را ۴۱ درصد و میزان کاهش سهم زیرساخت‌ها را حدود ۱۰درصد اعلام کرد.

سمیع‌الله حسینی مکارم گفت: معاونت توسعه و مدیریت سازمان، مقایسه‌ای در رابطه با اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ انجام داده است که بر اساس این مقایسه اعتبارات هزینه‌ای سازمان در سال گذشته ۱۲۱ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۵ به ۱۷۷ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی این اعتبارات معادل ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: اعتبارات عمرانی و یا به تعبیر دیگری اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان هم از ۳۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۴۳۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده؛ یعنی معادل ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز از ۷۰ میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان رسیده یعنی حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

حسینی مکارم ادامه داد: بودجه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز در سال گذشته ۳۶ میلیارد تومان بوده که امسال به ۳۲ میلیارد تومان رسیده و در این بخش با ۱۰ درصد کاهش مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی ادامه داد:‌ درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات کالاها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی هم در سال گذشته ۱۲ میلیارد بوده که امسال به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است و رشد ۶ درصدی را داشت. یک ردیف جدیدی نیز ایجاد شده با عنوان «اشتغال و ترویج صنایع دستی» که بودجه‌ای معادل ۲۰ میلیارد تومان برای آن در امسال لحاظ شده چون چنین ردیف اعتباری در سال‌های گذشته وجود نداشته است.

تکرار کابوس تعطیلی ۱۳ساله مسعودیه

در روز نوزدهم اردیبهشت ماه صندوق احیای آثار تاریخی که عمارت مسعودیه را به بخش خصوصی سپرده بود، قرارداد واگذاری این عمارت را به دلیل مرمت نشدن و عدم توجه بخش خصوصی به آن، فسخ کرد و دو ماه فرصت داد تا بخش خصوصی آن را تخلیه کند. اما بخش خصوصی عدم تمکین کرد و صندوق احیا در این هفته، نیروهای خودش را در عمارت مستقر کرد.

تقی زاده مجری طرح مرمت و احیای مسعودیه و مسئولان دیگر شرکت بهره بردار هم به دادگاه رفتند و از اینکه صندوق فسخ قرارداد را بدون حکم دادگاه اجرایی کرده شکایت کردند. تقی زاده به خبرنگار مهر گفت که منتظر رای دادگاه هستیم تا دوباره به عمارت برگردیم.

اما محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا گفت که نیازی به وجود حکم دادگاه نبوده و طبق بندهای قرارداد اگر شرایط برای فسخ قرارداد وجود داشته باشد، صندوق می‌تواند این بنای تاریخی را در دست بگیرد. ضمن اینکه شرکت باید قبل از امضای قرارداد واگذاری تحقیق می‌کرد که این بنا قابلیت تبدیل به هتل را دارد یا نه. به همین دلیل اکنون باید مزایده دیگری برگزار شود و این شرکت دوباره در مزایده حضور یابد. شاید برنده شود.

مسئولان شرکت هم می‌گویند؛ «چرا صندوق احیا این تحقیقات را درباره کاربری هتل برای مسعودیه انجام نداده و آن را به مزایده گذاشته بود؟ ضمنا در قرارداد فی ما بین آمده که اگر بندی مورد اختلاف بود حتی در موارد قانونی باید مشکلات در کمیسیونی حل و فصل شود. تغییر کاربری نیز می‌تواند در این کمیسیون مطرح شود.»

هر چند که هیچ گاه صندوق احیا قرارداد فی ما بین خود و شرکت بهره بردار را رسانه‌ای نکرد و آن را به عموم مردم نشان نداد تا گفته‌هایش را تایید کند اما اکنون تنها این بنای تاریخی عمارت مسعودیه است که در کشمکش‌های بین صندوق احیا و شرکت بهره بردار گیر افتاده و به حال خود رها شده است. اکنون عمارت مسعودیه به روی بازدیدکنندگان بسته است و اجراهای تئاتر و برنامه‌های فرهنگی دیگر نیز تا تعیین تکلیف این بنا معطل می‌ماند. تا روزی که سازمان میراث فرهنگی تصمیم بگیرد این بار چه نقشه‌ای برای مسعودیه خواهد کشید و این بار تا چه مدت درهای مسعودیه بسته خواهد ماند؛ آیا کابوس‌های «مسعودیه» پایانی خواهد داشت؟

اختصاص بودجه ۷ میلیاردی برای مرمت خانه ظهیرالاسلام

سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره وضعیت بنای تاریخی خانه‌ای که تحت تملک این سازمان قرار دارد و مردم تهران آن را به‌عنوان خانه ظهیرالاسلام می‌شناسند، به خبرنگار مهر گفت: اکنون عملیات ساختمانی و مرمت این خانه تاریخی شروع شده و ما برای آن بوجه هفت میلیارد تومانی اختصاص داده‌ایم تا به صورت یک مرکز فرهنگی به بهره برداری برسد. نقشه های آن کشیده شده تا به عنوان یک میراث فرهنگی در جهت وظایف فرهنگی تامین اجتماعی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه  خانه ظهیرالاسلام در اختیار سازمان تامین اجتماعی باقی می‌ماند افزود: امسال این خانه بازسازی شده و به بهره برداری می‌رسد.

اگرچه این بار نیز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تغییر کاربری این بنای تاریخی و مرمت آن خبر داده است اما دوباره چند روزی است که مرمت خانه ظهیرالاسلام (سردار تنکابنی) متوقف مانده است.