با استعفای «علی هژبری»، باستان‌شناس از مدیریت پایگاه میراث فرهنگی «زیویه و کرفتو»؛ با حکم محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ «صابر وفایی» به عنوان ششمین مدیر این پایگاه کار خود را در این پایگاه آغاز کرد.

زیویه و کرفتو

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،  پس از تهیه پرونده ثبتی محوطه‌ی تاریخی «زیویه و کرفتو» توسط مرحوم مسعود آذرنوش، «دایسون» در مدت کوتاهی گمانه‌زنی‌هایی روی این محوطه تاریخی انجام داد، همچنین نصرت الله معتمدی به مدت هشت فصل در این محوطه تاریخی کار کاوش انجام داد. پس از  او نیز سیمین لک‌پور در 4 فصل ادامه کار استادش را سرپرستی کرد.

اما با این وجود، نخستین مدیر رسمی این پایگاه تاریخی «رسول اشتودان» است و پس از او «امیر ساعدموچشی» و در ادامه «حمید امان‌الهی»، «سیدمحمد حسینی» و تا همین چند روز پیش «علی هژبری» به عنوان پنجمین مدیر،‌سرپزستی این پایگاه میراث فرهنگی را بر عهده داشت و  به دنبال استعفای هژبری، صابر وفایی، کارمند اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان این سمت را بر عهده گرفت.

هژبری که در زمان مدیریت‌اش در این پایگاه میراث فرهنگی چندین همایش و جلسه‌ی آموزشی با هدف آشنا کردن بیشتر مردم با میراث فرهنگی زیویه و کرفتو برگزار کرده بود، علت استعفایش را وجود اختلاف‌نظرها با اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان دانست.

«صابر وفایی» شمین مدیر پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو نیز دارای مدرک کارشناس ارشد باستان‌شناسی و رییس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان را بر عهده دارد.

او پیش از  این نیز معاونت پژوهشی و معاونت توسعه مدیریت میراث فرهنگی، مسئولیت ساماندهی غار کرفتو، عضویت در چند هیات کاوش زیویه و مسئولیت چند طرح بررسی باستان‌شناسی  از دیگر اقدامات او در  گذشته است.

قلعه باستانی زیویه سقز روی یکی از کوه‌های نسبتا مرتفع در 55 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز در روستای زیویه قرار گرفته و حدود 2700 سال پیش در دوره مادها ساخته شده است.
غار و قلعه کرفتو هم در فاصله 75 کیلومتری دیواندره قرار دارند، قدمت این غار به دوره اشکانیان بر می‌گردد، این غار شامل چهار طبقه و هر طبقه دارای اتاقها، سالن و راهروهای ارتباطی است