هتل

تقدیر از یگان حفاظت میراث، قهر دلفین‌ها از هنگام، توافق با آلمانی‌ها برای ساخت هتل در ایران و وضعیت نابسامان معبد آناهیتا از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاح هتل آنای ارومیه که با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد گفت: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و بهره برداری از ۱۷۰ هتل چهار و پنج ستاره تا پنج سال آینده هستیم.

مسعود سلطانی‌فر افزود: هم اکنون ۸۰۰ هتل یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان در کشور توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود که این امر موجب توسعه بخش گردشگری خواهد شد. از ابتدای تاریخ هتل سازی در ایران تا سال ۹۲ تعداد ۱۲۵ باب هتل چهار تا پنج ستاره در ایران ساخته شده بود در حالی که طی سه سال اخیر ۳۱ هتل چهار تا پنح ستاره احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

سلطانی‌فر گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ هتل با دو گروه متخصص آلمانی و ترکیه‌ای منعقد شده است تا بتوانیم مشکل کمبود هتل و زیرساخت‌های حوزه گردشگری را برطرف کنیم. ایران با دارا بودن یک میلیون بنای تاریخی قدمت و هویت ۱۱ هزار ساله خود را حفظ کرده است و ما وظیفه داریم از تمامی این ظرفیت‌ها در جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگر بهره ببریم.

نیروهای یگان حفاظت میراث تهران و مرکز تقدیر شدند

در گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی که از روز دهم خرداد در سالن اجتماعات ارگ آزادی برگزار شد محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: امروزه حتی اگر خلاقیتی در جوامع باشد، آن را ثبت می‌کنیم. کل آثار دفاع مقدس را نیز ثبت کردیم و می‌خواهیم این میراث ناملموس را نیز به ثبت برسانیم و اینها نشان می‌دهد ما از ارزش‌ها حفاظت می‌کنیم. در فهرست های ثبت آثار تاریخی فهرست‌های ذیربطی تهیه می شود که جامعه به ثروت ها و ارزش‌هایش توجه کند.

وی گفت: اولویت وظایف میراث فرهنگی، حفاظت است، اما حفاظت فقط فیزیکی نیست. فرآیند حفاظت، فرآیند علمی و فرهنگی است که از شناخت ارزش‌ها شروع می شود و به آماده کردن شرایط برای ثبت ارزش ها، ترویج آن در جامعه ادامه پیدا می‌کند و به مستندنگاری، مرمت و بازدید گردشگران از آن می‌انجامد. به همین دلیل میراث فرهنگی در موضوع توسعه پایدار مهم می‌شود.

توافق برای ساخت ۱۰ هتل توسط آلمانی‌ها در ایران

در راستای دعوت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هلدینگ‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد زیرساختهای گردشگری و احداث هتل در ایران، پونت چات وال مدیر اجرایی گروه هتل‌های اشتاینگربرگر که به همراه گروه مشاورین خاورمیانه خود به کشورمان سفر کرده است با مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار کرد.

در این دیدار هیات آلمانی با هلدینگ‌های هتل سازی و بخش خصوصی گردشگری ایران دیدارهایی را داشتند و برای ساخت ۱۰ هتل با نام تجاری اشتاینگربرگر یا intercity hotel و مشارکت بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توافق کردند.

سلطانی فر تصریح کرد: در بخش تامین هتل و مراکز اقامتی، ایجاد هتلهای ۴ و ۵ ستاره و افزایش ۳ برابری این هتلها در دستور کار است، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته طی ۱۰ سال آینده سالیانه ۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره به مراکز اقامتی ما اضافه شود.

پیش‌نویس خواهرخواندگی اجتماعات محلی تصویب شد

طالبیان

در آخرین روز سومین نشست عادی شورای حکام میراث فرهنگی ناملموس، پیش نویس خواهرخواندگی اجتماعات محلی به همراه برنامه‌هایی که قرار است در سال جاری پس از دستورالعمل مصوب انجام گیرد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدحسن طالبیان رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو با تصویب و اعلام برنامه‌های این مرکز افزود: درحال حاضر ایران روابط خواهرخواندگی با دیگر شهرهای دنیا را دارد وهم اکنون نیز به دلیل مشترکات فرهنگی و آیینی که در برخی از روستاها و جوامع بومی کشورهای منطقه وجود دارد می‌توان با خواهرخواندگی اجتماعات محلی، از وفاق و روابط دوستانه‌تری برخوردار شویم.

او تاکید کرد: خواهرخواندگی اجتماعات محلی می تواند حتی بین  یک روستای دورافتاده و یک جامعه محلی در کشوری دیگر باشد باشد که از میراث ناملموس مشترک برخوردارند. از همین رو، در سال ۲۰۱۶ دستورالعملی را برای خواهرخواندگی یکی دیگر از مواریث فرهنگی ناملموس آماده کرده ایم تا یک اجتماع محلی به صورت آزمایشی تبدیل به پایلوت شود.

طالبیان همچنین مسابقه عکاسی را ازجمله اقداماتی دانست که قرار است در سال جاری و پس از نگارش دستوالعمل مصوب انجام شود.

به گفته وی، مسابقه عکاسی در سطح منطقه باعث می‌شود که جوامع بومی و اجتماعات محلی با معنای میراث فرهنگی ناملموس بیش از پیش آشنا شوند. همچنین این مسابقات می تواند منجر به آگاهی و ارتقاء همکاری هایی شود تا با استفاده از آن روش شناسایی و پاسداری از مقوله میراث فرهنگی ناملموس بهتر انجام گیرد.

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای مرکزی و غربی همچنین به تدوین محتوای آموزشی برای مدارس تاکید کرد و افزود: قرار است در سال جاری به صورت آزمایشی محتوای آموزشی برای مدارس تدوین شود تا بدین ترتیب هم میراث ناملموس در سطح منطقه معرفی شود و هم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه میراث ناملموس ایجاد شود.

به گفته وی، هم اکنون مشابه تجربه تدوین محتوای آموزشی  در مدارس در کشور پاکستان وجود دارد و در این زمینه قرار است از تجربیات کشور پاکستان بهره گرفته شود.

تکمیل تقویم مجازی میراث ناملموس

اما یکی از برنامه‌هایی که در سومین نشست عادی شورای حکام میراث فرهنگی ناملموس مطرح شد تکمیل تقویم مجازی میراث ناملموس بود.

طالبیان در این رابطه افزود: سایت مرکز میراث فرهنگی ناملموس دارای یک تقویم مجازی در ارتباط با مواریث ناملموس منطقه است که اطلاعات مربوط به آن هنوز تکمیل نشده است. از این رو از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته  تا طی یک فراخوان، از کشورهای عضو منطقه درخواست  شود  تا محتویات و اطلاعات میراث ناملموس کشورشان را به  منظور ثبت در این تقویم  به دفتر این مرکز ارسال کنند.

وی گفت: همچنین قرار است با تهیه و تدوین گزارش فعالیت‌های ۴ ساله مرکز از زمان تاسیس تا و اشتراک گذاری آن با  مراکز مرتبط  میراث فرهنگی ناملموس امکان استفاده این مراکز از تجربیات موفق این مرکز فراهم شود.

«هنگام» در محاصره صیادان

جزیره قشم زیبایی کم ندارد یکی از جاذبه‌های گردشگری آن که هر گردشگری را وسوسه می‌کند تا در طول مدت اقامتش حتما سری هم به آنجا بزند، قطعا جزیره کوچک هنگام است که هنوز جاذبه‌های بکری برای دیدن دارد.

یکی از آن جاذبه‌ها هم دیدن دلفین‌های خنده‌رویی  است که وقتی گردشگران با قایق به سمت هنگام می‌روند، از قایق آنها استقبال کرده و به سمت گردشگران می‌آیند و آنها را از دیدنشان خوشحال می‌کنند.

این هفته، افشین عباس‌نژاد هنگامی، راهنمای جزیره هنگام دل پری از صیادان جزیره دارد صیادانی که موجب اختلال در آرامش دلفین‌ها شده‌اند او به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۲۰۰ فروند قایق صیادی با موتورهای سنگین ٢٠٠ اسبی باعث شده‌اند که نه تنها صید و صیادی ساكنین جزیره دچار مشکل شود بلکه گردشگران و مسافران هم که برای بازدید از دلفین‌ها آمده بودند هم ناراضی از سفرشان برگردند. به همین دلیل اکنون ضربه محکمی به صنعت گردشگری جزیره وارد آمده است.

این فعال گردشگری در جزیره هنگام گفت: ماهی ساردین عمده غذای تمامی ماهی‌های خلیج فارس هستند غذای اصلی دلفین‌ها هم ساردین ماهی‌ها هستند وقتی غذایی نباشد پس ماندن در منطقه برایشان بی‌ارزش است و حتی به دام افتادن دلفین‌ها در تور این صیادان مرگ و میر آنها را در پی خواهد داشت و نا امن بودن منطقه موجب فرار از محل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر تا كنون دلفین‌ها نوار ساحلی جزیره هنگام را برای زیستگاه خود انتخاب كرده‌اند دلیلش امن بودن محل برای تغذیه آنها و عادی بودن خصلت و نزدیک بودن روند زندگی و افكار آنها با ما انسان‌ها بوده که موجب شده دلفینا با وجود سر و صدای موتور قایق‌ها بازهم به انسان‌ها نزدیک شوند و بازیگوشی و خودنمایی کنند. ضمن اینکه تنها جایی که می‌توان در خلیج فارس آزادانه نزدیک به دلفین ها شد، همین جزیره هنگام است اما اکنون با وجود صیادان غیر مجاز هم امنیت را از دلفین ها گرفته ایم هم غذای آنها را و هم لذت دیدن شان را.

گردشگر

هنگامی درباره اقدامات مسئولان نیز پس از یک دوره بازدید از جزیره هنگام و بررسی اوضاع گفت: تاكنون هیچ مقام مسئول در استان هرمزگان و قشم نتوانسته اند كاری برای جلوگیری از این  اقدام انجام دهند. نه اداره شیلات  نه محیط زیست و نه گردشگری. اکنون بیش از ٢٥٠ فروند شناور فعال هستند و بیش از ١٥٠٠ نفر به صورت مستقیم مشغول به كار هستند و روزانه بیش از ٩٠٠ تن ماهی از دریا توسط صیادان غیرمجاز صید می‌شود.

سوله‌های سرویس بهداشتی در دومین بنای عظیم سنگی ایران!

این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی به وضعیت معبد آناهیتا در کنگاور پرداخت و اعلام کرد که دومین بنای عظیم سنگی ایران پس از تخت جمشید را در استان کرمانشاه به معبد آناهیتا نسبت می‌دهند. بنایی که امروزه در شهر کنگاور در میانه راه امروزی همدان کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه تیسفون قرار گرفته‌ و بر پشته صخره‌ای مشرف به دشت ساخته شده‌است.  برفراز این اثر تاریخی ردیفی از ستون‌های سنگی بر پا بوده است. مرحوم سیف‌الله کامبخش‌فرد، باستان شناس قدمت آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می‌داد و مسعود آذرنوش باستان‌شناس دیگر، آن را کاخی ناتمام از خسروپرویز در اواخر دوره ساسانی می‌دانست.

معبد آناهیتا از حدود سالهای ۸۲ متروک و رها شد و در زمین های آن سنگ ها  لای علف های هرز پنهان می شوند.   برای بازدید از این اثر تاریخی  مسیر بازدید مشخص نشده است و تابلوهای راهنمایی نیز ندارد. همچنین  در این معبد و اثر تاریخی که قرار است روزی جهانی شود، یک سرویس بهداشتی با سازه سوله ساخته‌اند این درحالی است که زمین‌های اطراف را تملک می‌کردند تا بتوانند معبد را آزاد کنند اما مسئولان، خودشان در این معبد سرویس بهداشتی ساختند.