سمیع‌الله حسینی مکارم

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: از پایان خرداد ماه تشویق‌های مادی و معنوی برای نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی تحت کارانه تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی در گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی که از پیش از ظهر روز دهم خرداد در سالن اجتماعات ارگ آزادی در حال برگزاری است، اظهار کرد: منشور اخلاقی میراث فرهنگی و حافظان آن به صورت کوتاه و پرمحتوا توسط یگان حفاظت تنظیم شده است. اگر فقط همین چند مفهومی که در آن اعلام شده، اجرا شود، قطعا در تحقق اهداف حافظان میراث فرهنگی کمک به‌سزایی می‌شود. سازمان میراث فرهنگی در چند ماه گذشته منشور اخلاقی کل کارکنان سازمان میراث فرهنگی را تهیه کرده که تا چند روز دیگر ابلاغ می شود.

حسینی مکارم افزود: من چند سوال دارم، یکی اینکه اساسا باید از چه کسی و چه چیزی حفاظت شود؟ طبعا هر چیزی برای انسان به صورت معنوی و مادی دارای ارزش باشد، ما بر خود واجب می دانیم که از آن حفاظت کنیم. میراث فرهنگی هم برای ما و تمام نسل ها ارزش دارد. اگر عمیق تر شویم میراث فرهنگی، ارزش اجتماعی نیز دارد، اما سوالم این است که آیا وقتی ما از مواریث فرهنگی حفاظت می کنیم به میراث ناملموس توجهی می شود یا خیر؟ و آیا یگان حفاظت صرفا متولی حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول، محوطه های تاریخی و اشیاء است یا اینکه وظیفه حفظ و حفاظت از میراث ناملموس را دارد؟ اگرچه راه های حفاظت از میراث فرهنگی متفاوت است، یکی حفاظت فیزیکی است و دیگری استفاده از فناوری های جدید و حفاظت الکترونیکی. اگر حفاظت را به این سمت ببریم که از نهادهای محلی، مردمی و عمومی نیز استفاده کنیم، گستره امکانات ما بیشتر خواهد شد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: یکی از راه های حفاظت از میراث فرهنگی، ثبت آثار است. باید کمک شود که همگی از مواریث خود حفاظت کنند تا به ثبت برسد. در بودجه سال ۹۵ کمک های خوبی شده است. امیدواریم بودجه به ما ابلاغ شده، چون برای تشویق نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت کارانه بودجه‌ای اختصاص داده شده است. تشویق‌های مادی و معنوی تحت عنوان کارانه و بهره وری از پایان خرداد ماه بر اساس پیشنهادات فرمانده یگان حفاظت در سطح کشور برای همه نیروها بر اساس ضوابط و موازینی که باید رعایت کنند، در نظر گرفته می شود. این ارزیابی ها انجام خواهد گرفت و تشویق ها هر سه ماه یکبار برای همه اعمال خواهد شد. ما برای ارتقاء کیفیت حفاظت، به تعامل با همه عزیزان در کشور نیاز داریم.