نمایشگاه کتاب

حضور جنجالی گروه تصویربرداری در عمارت مسعودیه، منع فعالیت اداره کل میراث فرهنگی تهران، عرضه کتابهای میراث فرهنگی در نمایشگاه کتاب از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته با شروع بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، پژوهشگاه میراث فرهنگی مانند سال‌های گذشته در این نمایشگاه شرکت کرد و ۱۴۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف حوزه میراث فرهنگی را عرضه کرده که ۵۳ عنوان آن در سال ۹۴ چاپ شده است.

ملیحه مهدی آبادی، مدیر اسناد، کتابخانه و انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی در این باره گفت: امسال در غرفه ۶۷ سالن ۱۰۷ بخش کتاب‌های دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور داریم در این نمایشگاه ۱۴۰ عنوان کتاب در زمینه‌های میراث فرهنگی، مردم شناسی، باستان‌شناسی، ابنیه و بافت، حفاظت و مرمت و هنرهای سنتی عرضه شده است که ۵۳ کتاب آن مانند کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه در حوزه اسناد میراث فرهنگی در سال گذشته چاپ شد.

وی ادامه داد: برخی از این کتاب‌ها مانند باغ ایرانی تجدید چاپ شده و برخی دیگر به صورت مشارکتی منتشر شده اند مانند پیداش باغ آسمانی. کتاب کاوش‌های قره تپه قمرود از آقای کابلی نیز در سال ۹۴ چاپ شد همچنین در حوزه مرمت ابنیه نیز مجموعه مقالات همایش های اول و دوم و در حوزه متون، کتاب یادمان های تاریخی  تخت فولاد به چاپ رسید در حوزه حفاظت ابنیه  هم کتاب مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی دستکند را چاپ کردیم که همگی آنها در نمایشگاه کتاب نیز عرضه شده است.

مهدی آبادی بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان رو به رو بودیم و بیشتر مخاطبان ما دانشجویان هستند. سال گذشته مخاطب کمتری داشتیم چون جای نامناسبی برای غرفه در نظر گرفته شده بود و تعداد کتاب‌های تازه منتشر شده هم کم بود. اگر چه سال گذشته پژوهشگاه دارای یک غرفه مستقل بود اما فروش کمتری نسبت به امسال داشتیم.

بدهی ۶ میلیاردی دلیل منع فعالیت اداره کل میراث فرهنگی تهران

رئیس اداره اجرای احکام منطقه ۶ شهرداری گفت: میراث فرهنگی تهران به دلیل تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری باید ۶ میلیارد تومان عوارض و ۱۴ میلیون تومان جریمه بپردازد.

شهریار عطری رئیس اداره اجرای احکام منطقه ۶ شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره منع فعالیت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: از یک سال پیش بارها به مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده‌ایم که بابت تغییر کاربری و تبدیل ساختمان این اداره کل از مسکونی به اداری باید مبلغ ۶ میلیارد تومان به شهرداری منطقه ۶ پرداخت می‌کردند ولی این کار انجام نشد تا اینکه به آنها علاوه‌بر این مبلغ، جریمه ۱۴ میلیون تومانی نیز تعلق گرفته است؛ باز هم درباره این موضوع نتیجه‌ای نگرفته و این بار با قرار دادن بلوک سیمانی، مانع فعالیت آنها شدیم.

اعطای وام ۱۰۰میلیونی به ایده برگزیده جشنواره مشارکت ملی گردشگری

در این هفته،  نشست خبری سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد گردشگری حلال، ظرفیت ایرانی در سالن اجتماعات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این برنامه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفت: با برگزاری سومین دوره از این جشنواره می‌خواهیم بسترهای چگونگی گردشگری حلال را در بخش‌های عکس، فیلم، سفرنامه و ایده دوره کنیم چرا که معتقدیم گردشگری حلال متعلق به ایران است و یک ظرفیت جهانی است که باید با داشته های ایران نشان دهیم بنابراین تکیه سومین جشنواره را بر این مبنا گذاشته ایم. اولویت ما دیدن از مقاصد و امکان مذهبی است می‌خواهیم گردشگران خارجی با معیارهای گردشگری حلال و سایر جوانب گردشگری بپردازند مانند سیاحتی، گردشگری سلامت و…

رحمانی موحد ادامه داد: با همکاری اتاق تحقیقات اسلامی به مجموعه‌های گردشگری گواهی گردشگری حلال خواهیم داد. چرا که معتقدیم مجموعه‌هایی که برخی از ضوابط را رعایت کنند باید نشان گردشگری حلال را بگیرند منتها برای آن برخی ضوابط در نظر گرفته شود. این جشنواره پایه چنین تفکری است. ما معتقدم تمام پایه های گردشگری حلال در ایران وجود دارد.

اداره کل میراث فرهنگی تهران

وی ادامه داد: جوایز نفر اول در بخش فیلم تندیس جشنواره، لوح افتخار ۷ سکه بهار آزادی و ۱۰ میلیون وام با ۴ درصد کارمزد، عمومی عکس، هر یک دو سکه بهار آزادی جایزه نفر دوم ۵ سکه و جایزه نفر سوم ۳ سکه خواهد بود که برای هر یک ۱۰ میلیون وام با ۴ درصد کارمزد در نظر گرفته شده است. جوایز برگزیدگان بخش سفرنامه نیز به همین ترتیب خواهد بود. در بخش عکس نیز شرکت کنندگان در حوزه عمومی و حرفه‌ای شرکت می کنند.

تخلف آشکار در «مسعودیه»

عمارت مسعودیه

تنها شش روز پس از برگزاری نشست خبری مسئولان عمارت مسعودیه، این بنای تاریخی به لوکیشن فیلمبرداری و عکسبرداری تبدیل شده است!

شش روز پیش مسئولان عمارت مسعودیه خبرنگاران را برای شرکت در یک نشست خبری و بازدید از بناهای مختلف آن دعوت کردند و گفتند که این بنا را نمی‌توان به مرکز اقامتی و هتل تبدیل کرد چرا که این اقدام به عقیده آنها یک خیانت به میراث فرهنگی خواهد بود.

اما بعد از کمتر از یک هفته، اکنون از عمارت مسعودیه خبر رسیده که یک هنرمند عکاس که به گرفتن عکس‌های تاریخی شهرت دارد، این مکان تاریخی را به محل فیلمبرداری و عکسبرداری خود تبدیل کرده است.  به همین منظور کل محوطه ساختمان اصلی عمارت مسعودیه را به هم ریخته‌اند اُرسی‌های تاریخی پنجره‌ها باز شده‌اند در صورتی که سال‌هاست ارسی‌ها از جای خود تکان نخورده چرا که این ارسی‌ها تاریخی بوده و نباید حرکت داده می‌شد.

صندوق احیای آثار تاریخی نیز پس از این اتفاق از رسانه ها تشکر کرد و گفت که نامه فسخ قرارداد صندوق با بهره برداران از بنای تاریخی مسعودیه را به آنها ابلاغ کرده است و دیگر قصد ندارند که این عمارت را به هتل تبدیل کنند.

عمارت «مسعودیه» از تجهیزات تصویربرداری پاکسازی شد

عمارت مسعودیه

پس از این اتفاقات تمام وسایل گروه تصویربرداری یک هنرمند عکاس که در عمارت مسعودیه برای انجام پروژه‌ای قرار گرفته بود، از عمارت مسعودیه بیرون برده و این عمارت پاکسازی شد.

محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی و فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: تمام وسایل و امکانات و تجهیزات گروه تصویربرداری خانم آزاده اخلاقی که قرار بود برای انجام پروژه یک «شاهد عینی» صحنه به توب ببستن مجلس را تصویربرداری کند، از عمارت مسعودیه خارج شد و این گروه عمارت تاریخی را ترک کردند.  اکنون عمارت مسعودیه در کمال آرامش پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است و همه تجهیزات به حالت عادی برگشته است.

عده‌ای بیکار در سازمان میراث فرهنگی شایعه رفتنم را عنوان می‌کنند

در چند روز گذشته و در لابه‌لای اخبار غیررسمی شایعه تغییر برخی اعضا کابینه مطرح شده و از جمله گفته شد جدایی مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قطعی شده است.  اما رییس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه مراسم تجلیل و اعطای گواهی کیفیت سومین دوره نشان ملی مرغوبیت در جمع خبرنگاران درباره جا به جایی برخی از اعضای کابینه هیأت دولت و شایعه رفتن وی از سازمان میراث فرهنگی گفت: ما یک تعداد بیکار در سازمان داریم که فقط شایعه می‌سازند. این هم از جنس همان شایعات است.