گردشگری

تهیه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه گردشگری، تنظیم برنامه جامع توسعه ملی گردشگری ایران تا پایان اولین سال برنامه ششم توسعه، ارایه طرحی از تجارب کشورهای پیشرفته و موفق در صنعت گردشگری، بخشی از مصوبات نشست هم‌اندیشی گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود.

به گزارش ایسنا، حسن الماسی، رییس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست که با حضور مدیران معاونت گردشگری برگزار شد، با اشاره به نبود کارشناس متخصص در رشته‌های گردشگری و نبود تخصص‌گرایی، تربیت کارشناسان را از ضرورت‌های معاونت گردشگری برشمرد و در ادامه بر استفاده از تجربه‌های کشورهای پیشرفته و موفق در صنعت گردشگری، بررسی عوامل ناهماهنگی در صنعت گردشگری، دسته‌بندی استان‌ها، اجرای طرح‌های مهم گردشگری در هر حوزه و استفاده از ظرفیت‌های مالی و علمی استان‌ها، تاکید کرد.

سید محمدکاظم خلدی‌نسب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری نیز در این جلسه به اهمیت گردشگری مجازی اشاره کرد و افزود: در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته‌ی جهان، در بودجه سالانه مبلغ ناچیزی به صنعت گردشگری و توسعه آن اختصاص می‌یابد، برای همین شاهد حداقل بهره‌برداری از این صنعت هستیم.

او نادیده گرفتن نسل سوم در کشور و استفاده نکردن از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه گردشگری را از دیگر عوامل ضعف این صنعت ذکر کرد.

ولی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به طراحی سیستم ارزیابی الکترونیک در تأسیسات گردشگری، اظهار کرد: با استفاده از فناوری نوین و با استفاده از سیستم الکترونیکی باید مدلی را ایجاد کنیم تا به مشکلات این حوزه پی برده و راهکارهای لازم ارایه شود.

او با طرح موضوع رقابت‌پذیری و ارایه کیفیت بهتر، گفت: صنعت گردشگری ایران در این بخش دارای خلاء است و باید سفر و محصولات را استانداردسازی کرد.

محسن رنجبر مدیرکل دفتر مطالعات آموزش گردشگری نیز موضوع نیروی انسانی را تأثیر گذارترین عامل در حوزه گردشگری دانست و گفت: با توجه به بازار هدف می‌توان به این موضوع به عنوان یک طرح پژوهشی برخورد کرد.

او افزود: برای توسعه صنعت گردشگری به ایجاد رشته‌های دانشگاهی احساس نیاز می‌شود، می‌توان با احصاء نیازهای شغلی افراد تحصیلکرده در رشته‌های ایجاد شده به یک تربیت علمی و اصولی نیروی انسانی دست یافت.

رضایی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری در ادامه‌ی این هم‌اندیشی، فرهنگ‌سازی و آموزش نیروی انسانی را از مهمترین عوامل برای دستیابی به توسعه در صنعت گردشگری ذکر کرد.

بررسی یکپارچگی و ساماندهی سیاست‌گذاری گردشگری بر اساس ماده 70 قانون برنامه پنجم، بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های انجام شده به فراگیران در حوزه گردشگری، تهیه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه گردشگری، تهیه برنامه جامع توسعه ملی گردشگری ایران تا پایان اولین سال برنامه ششم، تدوین برنامه جامع استانداردسازی کیفیت خدمات گردشگری و ارایه طرحی از تجربه‌های کشورهای پیشرفته و موفق در صنعت گردشگری از جمله مصوبات این دور از مجموعه هم‌اندیشی‌های گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود.

مطالعات مکان‌یابی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در اجرای پروژه‌های اقامتی و سیاحتی، اجرای بخشی از طرح‌های پژوهشی در سطح ملی توسط اداره‌های کل استان‌ها، طراحی مدل ارزیابی پژوهشی در سطح ملی توسط اداره‌های کل استان‌ها، ارایه و اجرای طرح بازنگری قوانین و مقررات در حوزه گردشگری، ارایه طرح بررسی نیازهای آموزشی بخش گردشگری و تدوین سیلاب‌های درسی در مقاطع دانشگاهی، ارایه طرح آینده پژوهشی روندهای گردشگری کشور در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری حلال، گردشگری سلامت و….، مطالعه اجتماعی در ارتباط با زمان و ایام تعطیلات در فصل تابستان و ارایه موضوع آیین‌نامه و بازنگری آن در حوزه دفاتر مسافرتی ازدیگر مواردی بود که حاضران این نشست درباره‌ی به نتیجه رساندن آن‌ها به توافق رسیدند.