گردشگران

معافیت صد درصدی مراکز اقامتی و امضای تفاهم نامه بین ایران و روسیه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران از روز ۲۷ بهمن ماه افتتاح شد. این نمایشگاه تا فردا جمعه ۳۰ بهمن ادامه دارد.

در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای تونس، تایلند، کره جنوبی، عراقی، اسپانیا، روسیه، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، مالزی، ویتنام، جمهوری آذربایجان، قبرس، امارات، اوگاندا و سوریه حضور دارند.

همچنین صندوق احیای آثار تاریخی نیز در سالن ۳۵ این نمایشگاه سالن جداگانه ای برای خود در نظر گرفته و پروژه های سرمایه گذاری در بناهای تاریخی را به بازدید کنندگان از نمایشگاه معرفی می کند.

اداره های میراث فرهنگی استانهای کشور نیز هر کدام غرفه جداگانه ای در سالن ۳۸ به خود اختصاص داده و به معرفی جاذبه های گردشگری خود می پردازند.

این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه طلا و جواهرات و نمایشگاه تجهیزات شهربازی ها برگزار شده است. موسیقی نواحی و آئینی  نیز یکی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است که تماشاگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

افزایش ۱۲ درصدی نرخ هتل ها

در این هفته جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران میزان افزایش نرخ اتاق های ارائه شده در هتل های ایران برای نوروز ۹۵ نسبت به دی ماه سال ۹۳ را ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: بیشتر هتل ها حتی از نرخی که قبلا اعلام کرده بودند نیز بیشتر تخفیف می دهند.

وی گفت: بنابراین نه تنها نرخ هتل ها در برخی از استانها افزایش ندارد بلکه آنها از نرخ مصوب نیز قیمتی پائین تر اعلام کرده اند. با این حال نرخ اتاق هتل ها در نوروز ۹۵ نسبت به دی ماه سال  گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

در این هفته همچنین معاون فنی صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از همه سرمایه گذاران بناهای تاریخی و متقاضیان واگذاری این بناها خواست تا در مسابقه حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو شرکت کنند.

ابوالفضل عبیدی در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته بیان کرد: این مسابقه با نام حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه آسیا و اقیانوسیه توسط یونسکو برگزار می شود. پیش از این سه نفر از ایران برنده این جایزه شدند.

خبر خوش رئیس سازمان میراث فرهنگی به فعالان گردشگری

این هفته مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در جلسه اخیر هیئت دولت ماده ۳۱ آئین نامه رفع موانع تولید  که اصلاح ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم است، تصویب شد.

بر اساس این ماده قانونی تمام هتل ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از ابتدای سال ۹۵ پروانه بهره برداری دریافت کنند مشمول صد درصد معافیت مالیاتی می شوند. این معافیت به مدت ۵ سال در شهرهای توسعه یافته و ۱۰ سال در شهرهای کمتر توسعه یافته اجرا می شود.

وی گفت: در یک ماه گذشته برای تکمیل ۳۱ هتل ۴ و ۵ ستاره نیمه کاره، ۵۸۰ میلیارد تومان از محل این صندوق اختصاص یافته است.

گردشگران صندلی های خالی قطار گرگان به اینچه برون را پر می کنند

این هفته ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی گلستان گفت: با اداره کل راه آهن و دفاتر خدمات مسافرتی استان، تفاهم نامه ای را امضا کرده است تا گردشگران این استان صندلی های قطار گردشگری گرگان به اینچه برون را پر کنند.

وی گفت: تورهای گردشگری اکنون فعال شده و برای استفاده گردشگران بازارچه ها و مراکز خرید صنایع دستی در اینچه برون راه اندازی شده است.

امضا تفاهم نامه بین ایران و روسیه

تفاهم نامه و نشست مشترک فعالان گردشگری ایران و روسیه درباره اقدام مشترک گردشگری دو کشور بین معاونت گردشگری ایران و آژانس فدرال گردشگری روسیه امضا شد.

در این تفاهم نامه آمده است که طرفین برای بهبود تبادل گردشگر و گسترش همکاری در حوزه گردشگری دریای خزر همکاری کنند.