میراث فرهنگی

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری دو بخشی هستند که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده و دستور رهبری مبنی بر 5 برابر شدن میزان ورود گردشگر در آن لحاظ شده است.

سمیع‌الله حسینی‌مکارم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان، اظهار کرد: در سال 1393 چیزی حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر ایرانگرد از کشورهای مختلف وارد ایران شدند و با بررسی‌های انجام شده و تاکنون در سال 1394 میزان ورود ایرانگردان به کشور 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در حالیکه در جهان میانگین حضور گردشگران خارجی 4 درصد رشد داشته و این نمایش دهنده اقبال ایران در میان گردشگران جهان است.

وی به وضعیت گردشگری ایران پس از برجام اشاره کرد و افزود: پس از برجام شرایط بیش از پیش برای گردشگری فراهم است و زیرساخت‌های کشور در این زمینه رو به پیشرفت می‌رود و پیش بینی این است که در پایان برنامه ششم توسعه تعداد گردشگران خارجی به 12 میلیون نفر برسد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: میراث فرهنگی و گردشگری دو بخشی هستند که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده و دستور رهبری مبنی بر 5 برابر شدن میزان ورود گردشگر در آن لحاظ شده است.

حسینی‌مکارم به ورود 20 میلیون گردشگر در سال 1404 اشاره کرد و گفت: امروز کشور نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است. کشور نیازمند اقامتگاه‌ها و هتل‌ها است به ویژه هتل‌های 4 و 5 ستاره حمل و نقل، مراکز اقامتی به علاوه کارت‌های اعتباری بانک‌های جهان و جابجایی راحت پول از نیازهای پیشرفت و توسعه گردشگری در ایران است.

وی به ورود سرمایه‌گذار به ایران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار از چند جهت برای سرمایه گذاری هر کشور و پروژه‌ای را بررسی می‌کند ابتدا به نرخ بازگشت سرمایه دقت می‌کند، سپس به ریسک پذیری سرمایه گذاری چشم می‌دوزد و بعد فرآیندهای مجوز ساخت و ساز را در نظر می‌گیرد. پس باید کشور در این زمینه‌ها برنامه ریزی کند و بخشی که با برنامه حل می‌شود را از پیش رو بردارد و بخشی نیز که توسط تحریم‌ها مشکل ساز شده بود امروز دیگر وجود ندارد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره هماهنگی‌ها با صندوق توسعه ملی در زمینه سرمایه‌گذاری و تسهیلات اظهار کرد: قرار شده است که از سال گذشته صندوق توسعه ملی 10 درصد از منابع صندوق را به بخش گردشگری اختصاص دهد و خوشبختانه این عمل موجب تأمین منابع خوب برای گردشگری شده است. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانیم به سرمایه گذارانی که بیش از 50 درصد سرمایه گذاری در بخش گردشگری انجام داده‌اند، کمک کنیم.

حسینی مکارم به برنامه ششم توسعه و بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در خصوص برنامه ششم توسعه دولت تصمیم گرفت که برنامه را خود نوشته و آن را به مجلس ارایه دهد که دیدگاه درستی بود.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنظیم شده خوشبختانه بر اساس چالش‌های این سه بخش و فرصت‌ها و تهدیدها بوده و یک برنامه خوبی در سه بخش است و توانستیم اهداف کمی بسیار خوبی تنظیم کنیم؛ تعداد آثار ثبتی ملموس، آثار ثبت معنوی، موزه‌ها و موزه‌های خصوصی مواردی است که آمار و ارقام آن در سند موجود است.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: در بخش گردشگری برنامه ششم توسعه قرار شده است که سند جامع گردشگری تدوین شود که این یک کار بسیار بزرگ است در واقع قرار است که در پایان برنامه به ورود سالانه 12 میلیون گردشگر خارجی برسیم.

حسینی مکارم به بودجه 95 اشاره کرد و گفت: متاسفانه از سال‌ها پیش بودجه سازمان با توجه به نیازها و حجم وسیع بناها و برنامه‌های بودجه‌ای کوچک بوده است، اما بودجه سال 95 نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته و نشان می‌دهد مسئولان بحث گردشگری را دغدغه اصلی خود دانسته و انتظارات مردم را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: به طور میانگین مجموعه بودجه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با افزایش 50 درصدی روبرو است. در واقع در بخش میراث ناملموس چیزی حدود 167 درصد افزایش بودجه داریم. در بودجه جاری سازمان حدود 45 درصد و در تملک دارایی‌ها با 45 درصد افزایش روبرو بوده است.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در بخش صنایع دستی هم در بخش ترویج و هم در بخش تولید و آموزش بودجه ویژه دیده شده است.