رزرو هتل رزرو بلیط http://touristha.ir/alotour2.gif
شما اینجایید : خانه » اخبار گردشگری » دخیل بودن مدیریت میراث فرهنگی در تخریب‌ها در برخی از زمان‌ها

دخیل بودن مدیریت میراث فرهنگی در تخریب‌ها در برخی از زمان‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

سید محمد بهشتی

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به دخیل بودن مدیریت میراث فرهنگی در تخریب‌ها در برخی از زمان‌ها گفت: حوزه معرفی و پژوهش نیز در سال‌های گذشته عملا تعطیل بوده است.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی اظهار کرد: در گذشته و در همه‌ی زمینه‌ها حتی حفاظتی شاهد تخریب‌های زیادی در حوزه میراث فرهنگی بوده‌ایم. تخریب‌هایی که بخشی از آن حاصل چشم‌پوشی و غفلت بوده و حتی در بخشی از آن مدیریت میراث فرهنگی آن دوره زمانی نیز دخیل بوده است، تا جایی که از نظر افکار عمومی دستگاه میراث فرهنگی که تا قبل از دولت گذشته به عنوان دستگاهی امانت‌دار شناخته می‌شد، عملکردش در دولت گذشته به گونه‌ای بود که به مجموعه مدیریتی میراث فرهنگی امروز به عنوان دستگاهی که حتی امانت‌دار خوبی هم نیست، نگریسته می‌شود.

او با بیان این‌که حوزه معرفی و پژوهش نیز در سال‌های گذشته در دولت قبل عملا تعطیل بوده است، ادامه داد: یعنی ما آن زمان معاونت فرهنگی داشتیم که وظیفه معرفی موضوع میراث فرهنگی را به عموم مردم برعهده داشت. در صورتی‌که این معاونت تعطیل شد و امروزه هم کار سختی شده است که دوباره بتوانیم این معاونت را احیا کنیم. می‌توان گفت آسیب‌های وارد شده بسیار عمیق بوده است،‌ اما رویکرد سازمان میراث فرهنگی تلاش برای بازگشتن به یک وضعیت نرمال است و به لحاظ روانی این زخم‌ها تا حدودی التیام یافته است.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت ارشد کشور بر توسعه گردشگری گفت: در واقعیت ما عملا شاهد این هستیم که در طول دو سال گذشته تعداد گردشگران در کشور 5.2 برابر شده است. دلیل عمده این مساله مذاکراتی است که برای رسیدن به برجام انجام شده و در واقع یک تغییر و رویکردی در سطح بین‌المللی نسبت به ایران در نتیجه همین مذاکرات پدید آمده است.

بهشتی با تاکید بر فراهم‌سازی ضرورت‌های مطرح برای توسعه گردشگری افزود: هتل‌های 4 ستاره به بالای کشور تا پایان سال 2016 رزرو هستند، این نشانگر آن است که گردشگران خارجی به کشور ما می‌آیند و ما شاهد افزایش گردشگران هستیم و حتما باید پاسخگوی نیازها باشیم.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در احکام مربوط به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان برنامه 5 ساله ششم توسعه دو عدد تعریف شده که یکی مربوط به رشد اقتصادی 8 درصدی و دیگری 5 برابر شدن تعداد گردشگران خارجی است. این یعنی عزم مدیریت ارشد کشور بر توسعه گردشگری استوار است.

او بیان کرد: امیدواریم که در خلال برنامه 5 ساله ششم پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا زمینه‌های تحقق این توسعه 5 برابری فراهم شود.

بهشتی همچنین اظهار کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی تفاوت‌های عمده‌ای با سایر پژوهشگاه‌ها دارد. در حقیقت سایر پژوهشگاه‌ها کار مستحب انجام می‌دهند و خیلی خوب است، اما اگر وجود نداشته باشند باز هم کار پیش می‌رود، اما پژوهشگاه میراث فرهنگی بنا به تکالیف قانونی که برایش تعریف شده یک شان حاکمیتی دارد، یعنی اگر پژوهش‌های این حوزه انجام نشود، یک گوشه کار کشور می‌لنگد. یکی از این موارد تدوین اطلس‌های حوزه میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018 گفت: ما شهرهای زیادی داریم که استعداد ارزیابی در مقیاس جهانی را دارند و تبریز یکی از مهترین این شهرهاست. تبریز

بنا به سابقه تاریخی و موقعیتی ملی این استعداد را دارد تا چنین جایگاهی را پیدا کند.

او اضافه کرد: تبریزی‌ها نیز مانند سایر شهرهای تاریخی ایران، دچار نسیان جایگاه و هویت تاریخی و ملی خود شده‌اند. اگر حاصل انتخاب‌های جهانی تبریز این باشد که معلوم شود تبریز کجاست و تبریزی ها چه کسی هستند،‌ برنده‌اند.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در دوره‌ای اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. این که یک شهر فی‌النفسه ارزش دارد، مقدمه است. انتخاب شهر با یک عنوان جهانی در یک سال یعنی اینکه در آن سال باید یک کارهای در آن اتفاق بیفتد.

به اعتقاد بهشتی درباره تبریز نیز این مساله صادق است. در واقع اتفاق‌هایی باید در تبریز بیفتد که ظرفیت‌های بالقوه این شهر را بالفعل کند، تا تبریز بتواند چنین نقشی را در سطح ملی و جهانی ایفا کند.

برچسب ها :
ثبت برند و شرکت به اسانی :ثبت برند
بهترین و زیباترین عکس های اینترنت در عکسفا :عکس جدید

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب اختصاصی برای توریست ها محفوظ است. کپی برداری از مطالب اختصاصی فقط با درج لینک منبع مجاز است.
اجرا و بهینه سازی توسط : سایت یو
بالا
به توریست ها امتیاز دهید