مسعود سلطانی فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: می بایست ارزشهای حماسه بزرگ دفاع مقدس برای گردشگران خارجی متقاضی در سطح وسیعی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی میراث فرهنگی دفاع مقدس پیش از ظهر روز دوشنبه هفتم دی ماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

در این برنامه مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: حماسه ۸ سال دفاع مقدس و دستاوردهایش به اندازه ای وسیع و عمیق است که حالا حالاها باید درباره آن نوشت و آن را به نسل های آینده منتقل کرد و آنها را با این دوره پرافتخار آشنا کنیم.

وی ادامه داد: در دو قرن اخیر تاریخ ایران نشان می دهد که هرگاه وارد جنگ شدیم در پایان یا بخش های وسیعی از میهنمان را از دست دادیم و یا امتیازات مختلفی را به دیگران واگذار کردیم. آنچه در خاطره ملت ایران از دو قرن گذشته و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به یاد مانده، شکست های مستمر و سرافکندی برای یک ملت، آن هم با چند هزار سال تمدن بوده است.

سلطانی فر ادامه داد: ایران در ۲۰۰ سال قبل وسعت ۳ میلیون کیلومتری داشت ولی الان این وسعت به یک میلیون و ۶۴۸ کیلومتر رسیده است و در طول دو جنگ با روس ها ۴۰ درصد از خاک ایران از دست رفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اگرچه در دوران پهلوی اول وارد جنگی نشدیم اما در طول جنگ جهانی دوم، شمال ایران به تصرف شوروی سابق و جنوب به تصرف انگلستان درآمد. وقایع مهمی در آن زمان اتفاق افتاده و این روزها سریال معمای شاه منعکس کننده بخش هایی از آن حقایق است. اگرچه هنوز نتوانستیم عمق فاجعه را در این سریال به تصویر بکشیم.

وی افزود: ایران برای جلوگیری از سقوط شوروی سابق و مسکو به عنوان معبری برای انتقال سلاح و مهمات شد.

سلطانی فر ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی و در دوره یک ماه و اندی، دشمن حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع خاک ایران را به تصرف درآورد. بسیاری تصور می کردند با شرایط آن روزها امکان بازپس گیری این مناطق وجود ندارد. اما اتفاقاتی که افتاد با دریافت پیامبرگونه امام راحل و حضور گسترده مردم، حماسه هایی را آفرید که فکر می کنم هنوز بسیاری از زوایای آن بازگو نشده است. امروز اگر ایران در منطقه به عنوان کشوری امن در بین ده ها کشور ناامن مردمانش با آرامش زندگی می کنند به یقین به برکت دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس است. تردید نکنید اگر موفق شدیم آن هم در یک صحنه نابرابر، تحریم ها و منازعات سیاسی به خاطر برکت های ۸ سال دفاع مقدس بوده است.

وی افزود: این دوره به عنوان دوره پرافتخار، میراث معنوی و فرهنگی ارزشمند و هویت بخش برای ملت ایران و تمامی جهان اسلام باید قلمداد شود.

وی به حضور رئیس جمهور در روز ۵ خرداد در سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: آقای روحانی تاکید داشتند که این سازمان یکی از ارزشمندترین میراث ها را که همان دفاع مقدس است، حفظ و ثبت کند. از آن زمان جلسات مختلفی داشتیم که در نهایت پایگاه پژوهشی دفاع مقدس در مجموعه پژوهشگاه میراث فرهنگی تشکیل شد. تفاهم نامه های ما با بنیاد حفظ آثار، دستاوردهای خوبی در این بخش و بخش گردشگری دفاع مقدس به عنوان یکی از مهمترین اقدامات ،در پی داشته است. ما خود را ملزم می دانیم که در جهت توسعه گردشگری دفاع مقدس هم برای گردشگران داخلی و نسل آینده و هم برای گردشگران خارجی فعالیت هایی را در بخش های وسیعی داشته باشیم و گردشگران خارجی را با ارزشهای این حماسه بزرگ آشنا کنیم چون متقاضیان زیادی در بین گردشگران خارجی وجود دارند که می خواهند از گردشگری دفاع مقدس بازدید کنند. همچنین خود را ملزم می دانیم که از راهیان نور پشتیبانی کنیم.

در ادامه این برنامه سردار سرتیپ دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: میراث دفاع مقدس چه ملموس و چه غیر ملموس، هنوز زنده و جاری است و ما باید از این موقعیت نهایت استفاده را کنیم.

کارگر افزود: در بسیاری از کشورها، نداشته هایشان را با تاریخ سازی و یا فیلم سازی به داشته تبدیل می کنند. نمونه آن سریال های کره ای است که حتی اسم سریالهایشان را افسانه می گذارند و به دنبال زنده کردن هویت برای خودشان هستند. اما متاسفانه ما بر داشته هایمان همت نداریم. من قصدم متهم کردن کم کاری سازمان و یا دولتی نیست، بلکه همه باید پاسخگو باشیم که در طول سالهای گذشته و از زمانی که جنگ تحمیلی تمام شد تاکنون چه کاری کرده ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ادامه داد: البته هنوز دفاع مقدس ادامه دارد و هنوز شهدا را تشییع می کنند.

وی افزود: حضرت امام (ره) اولین کسی بود که از جنگ تحمیلی با نام دفاع مقدس یاد کرد. در دفاع مقدس، حضرت امام (ره)، یک مدل مدیریتی در بحران و سختی ها به دنیا معرفی کرد، آن مدل اکنون سوریه و عراق را نجات داده است.

کارگر خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: خوشحالیم که شما به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی وارد این عرصه شده اید اما جای گله دارد که چرا تا به حال این سازمان وارد عرصه دفاع مقدس و ثبت ارزشها نشده است. کدام میراث ارزشمند تر از میراث دفاع مقدس است؟ بسیاری از کتابهای چاپ شده مانند «پایی که جا ماند»، خاطرات تنها یک نفر است که به یک کتاب ارزشمند تبدیل شده است.

در برنامه ششم توسعه دایره المعارف دفاع مقدس نوشته می شود

سردار کارگر افزود: ۴۳ یادمان در ۵ استان داریم، ۷ یادمان نیز تنها در هرمزگان و بوشهر وجود دارد، نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ شهید گمنام در ایران دفن هستند و ما اکنون یک هزار و ۱۰۰ مزار شهید گمنام داریم که باید ثبت شوند.

سردار کارگر گفت: امام دستور دادند چه خوب است یکی از شهرهایی که مورد تهاجم واقع شده نگهداری و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون این کار انجام نشده است. حتی به تانک هایی که در دشت ها وجود داشت توجهی نشد که از آنها نگهداری کنند. اما اکنون می توان چیزهایی که موجود است را ثبت کرد. ما این آمادگی را داریم که این اتفاق بیفتد. دفاع مقدس را باید از نو تحلیل و تدوین کنیم.

وی افزود: دو نکته بسیار مهم است و آن اینکه دفاع مقدس فراموش و تحریف نشود. باید الان آثار دفاع مقدس ثبت شود که فردا مورد تحریف قرار نگیرد. در برنامه ششم توسعه توفیق پیدا می کنیم که دایره المعارف دفاع مقدس را تمام کنیم. تا پایان برنامه هفتم نیز تاریخ دفاع مقدس تمام می شود. در سراسر کشور ۳۰ مرکز فرهنگی دفاع مقدس ساخته خواهد شد که این سازمان در آن نقش اساسی دارد.

سردار کارگر گفت: در کشور همه در حوزه دفاع مقدس سهم دارند. اگر کسی بخواهد با آن انحصاری برخورد کند، به دفاع مقدس خیانت کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵ میلیون نفر از مناطق دفاع مقدس بازدید کردند. ۸۰ درصد آنها ۱۵ تا ۳۰ سال سن داشتند. اینها افرادی بودند که یا دفاع مقدس را ندیده اند و یا اواخر آن به دنیا آمده بودند. بیش از ۵۰ درصد افراد با وسایل نقلیه شخصی از آن مناطق دیدن کردند و بیش از ۵۰ هزار نفر خادم در مجموعه راهیان نور به صورت افتخاری فعالیت می کنند.

سردار کارگر گفت: در پژوهشگاه علوم و دفاع مقدس می توانیم در خدمت دوستان در سازمان میراث فرهنگی باشیم تا بتوانیم آثار فیزیکی و فرهنگی حوزه دفاع مقدس را حفظ کنیم چون مسئله مهم این است که آثار از بین نرود و تحریف نشود.