گردشگری

تصویب مصوبه کنگره آمریکا درباره محدودیت سفر به ایران، ارسال مدارک ژئوپارک قشم به شبکه جهانی، توقف مرمت بافت روستای عقدا از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبر رسید که مدارک پیوستن مجدد ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها آذر ماه امسال با هدف حل مشکلات مطرح شده به یونسکو ارسال شده است.در این باره، حمیدرضا محسن پور سرپرست ژئوپارک قشم با بیان اینکه ارزیابی اولیه اوایل سال ۹۵ توسط کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک‌ها انجام می‌شود، افزود: در صورت نبود نقص، این پرونده تا شهریورماه برای طرح و اضافه شدن به ۱۱۲ ژئوپارک جهان آماده می شود. دو تن از اعضای اصلی شبکه ژئوپارکهای یونسکو شامل رییس و مسئول بخش ژئوپارک های علوم زمین یونسکو در نیمه نخست اسفندماه امسال به قشم سفر خواهند کرد.

خبر دیگر مربوط می شد به توقف مرمت بافت تاریخی «عقدا» که به دلیل مرمت نادرست توسط شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد آن عملیات را متوقف کرد.

بافت تاریخی عقدا در شهرستان اردکان یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی استان یزد است که ۳۰ هکتار از وسعت ۸۴ هکتاری شهر عقدا را شامل می‌شود. مهم‌ترین ویژگی تاریخی این بافت، وجود معماری‌های متوالی از دوره‌های مختلف تاریخی از دوره آل‌مظفر تا دوره معاصر است که نشان از قدمت تمدن در این شهر دارد.

محمد مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه عملیات مرمت بدون هماهنگی با کارشناسان مرمت ما در استان انجام شده بود و غیر اصولی پیش می رفت به همین دلیل کار را متوقف کردیم.

آشوراده؛ جزیره‌ای که قبل از طرح گردشگری به ساماندهی احتیاج دارد

این هفته گزارشی نیز از جزیره آشوراده منتشر شد که در آن نشان می داد این جزیره تعدادی خانه محلی دارد که می توان آن را به عنوان مرکز اقامتی مورد بهره برداری قرار داد و از ساختن هتل در این جزیره بکر صرف نظر کرد. این جزیره ارزشمندترین دارایی بندر ترکمن است؛ جزیره‌ای که برخی از مورخان و سفرنامه نویسان می‌گویند یا بخشی از جزیره مفقود شده آبسکون است و یا  جزیره ای متفاوت از آن.

مردم محلی بندر ترکمن معتقدند آشوراده سالهای دور تبعیدگاه جذامیان بوده و حالا برسر حفظ و یا تخریب محیط زیست این جزیره از یک دهه پیش تاکنون بین متولیان دولتی و دوستداران محیط زیست دعواست. از همان زمان که اعلام شد طرح‌های گردشگری باید در جزیره بکر آشوراده اجرا شود.

نگرانی دوستداران محیط زیست اینجاست که اجرای طرح‌های گردشگری، هر منطقه بکر و دست نخورده طبیعی را به بدترین شکل ممکن تبدیل کرده و بیم آن می‌رود که با اجرای طرح‌های گردشگری، این جزیره نیز با رفت و آمد گردشگران به آن از بکر بودن و مامن پرندگان دور شود آن هم فقط به این دلیل که گردشگران بتوانند در مراکز اقامتی آن شبی را صبح کنند و از مراکز خریدش استفاده کرده و به تماشای غروب آفتابش بنشینند.

چون حتما در  آن زمان دیگر اسب‌های وحشی، فلامینگوها و بسیاری دیگر از حیوانات این جزیره تاب حضور گردشگران را ندارند و شاید راهی برای کوچ کردن پیدا کنند.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا در تعارض با اهداف صلح‌طلبانه گردشگری است

این هفته مصوبه کنگره آمریکا به نحوی به تصویب رسید که گردشگران ۳۸ کشور اگر در ۵ سال اخیر به ایران بیایند برای رفتن به آمریکا باید ویزا بگیرند. این یک نوع محدودیت برای گردشگران ایران به حساب می آید به همین دلیل رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا به دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و مدیرکل آموزشی یونسکو نامه نوشت. متن نامه مسعود سلطانی‌فر به  طالب ریفاعی و  خانم ایرینا بوکووا، مدیرکل آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) شرح زیر است:

دولت آمریکا در اقدامی مغایر با حقوق گردشگران درانتخاب آزادانه مقاصد خود، با تصویب  لایحه ای اتباع ۳۸ کشور جهان را که با آنان لغو روادید منعقد کرده بود ملزم نموده تا در صورت سفر به کشور کهن و پرجاذبه ایران، برای ورود مجدد به خاک آمریکا درخواست روادید کنند.

این اقدام سیاسی آمریکا که باهدف ایجاد محدودیت سفر به ایران ونتیجتا آسیب به صنعت گردشگری ایران اتخاذ شده است، صرفنظر از اینکه مغایر قواعد و حقوق بین المللی است، در تعارضی اساسی با اهداف صلح طلبانه ای است که گردشگری همواره درپی آن بوده است.

تصدیق می‌کنید که گردشگری نقشی بی‌بدیل و بی‌رقیب در گسترش وتعمیق دوستی ونزدیکی ملت‌ها و حتی دولت‌ها ایفا کرده و قادراست تفاوتها را به جاذبه و متعاقب آن محل مفاهمه و دوستی بدل نماید و بر همین اساس است که سازمان جهانی جهانگردی تمامی دولت‌ها را تشویق می‌کند تا باتسهیل جابجایی آزادانه گردشگران وتامین دسترسی همگانی و آسان برای این طیف زمینه لازم برای تحقق این مهم را فراهم آورند.

کارگاه‌های صنایع دستی روستای زیارت به آپارتمان‌ها منتقل شده‌اند

این هفته گزازشی نیز درباره دستگاه‌های بافت پارچه سنتی در روستای زیارت استان گلستان منتشز شد این دستگاهها هنوز مدرن نشده‌اند و هنوز زنان زیارت پشت آن می‌نشینند و ساعت‌ها نخ‌های رنگی را کنار هم قرار می‌دهند تا بشود پارچه یک متری. قرمز گلی یا سفید با رگه‌های رنگی. بیشتر آنها این پارچه‌ها را برای گردشگران می‌بافند. آنها هر یک متر پارچه را حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می فروشند تا خریداران از آن به عنوان سفره، رو میزی، پادری، سفره و… استفاده کنند. این سوغات زیارت است که توسط زنان پا به سن گذاشته زیارت تهیه می‌شود.

اهالی این روستا، پارچه‌های بافته شده را به مسافران ایرانی به قیمتی می‌فروشند که هم مشتری راضی باشد هم خودشان. فاطمه زیارتی می‌گوید: فقط گردشگران خارجی هستند که چانه نمی‌زنند اما تعداد آنها هم از مدت‌ها پیش کمتر شده است.

پیش از این کارگاه‌ها در خانه‌های سنتی قرار داشت. اهالی خانه از سر و صدای آن اذیت می‌شدند اما حالا اتاق جدایی برای این کارگاه‌ها در نظر گرفته‌اند. اما در وضعیتی نامناسب.

آنها یا کارگاه‌ها را در جایی از آپارتمان کوچک گذاشته‌اند که باز هم سر و صدای آن اهالی خانه را آزار می دهد و یا از زندگی شان حذف کرده‌اند چون آپارتمان جای دستگاه پارچه بافی سنتی نیست. برخی دیگر آن را به گوشه ای از انبار، یا پارکینگ انتقال داده اند و همان جا خودشان را سرگرم پارچه بافی می‌کنند.

برندی از کنفرانس «برند گردشگری» به دست نمی‌آید!

قرار است کنفرانس برند گردشگری در روزهای ۱۳ و ۱۴ دی ماه در اصفهان برگزار شود و کارشناسان خارجی از چین، آمریکا، پرتغال، دانمارک و… حضور داشته باشند. در بخش کمیته علمی این کنفرانس نیز فهرست بلند بالایی از مدیران میراث فرهنگی در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، اساتید حوزه گردشگری از دانشگاه‌های شیراز، مشهد، علم و فرهنگ، دانشگاه آزاد، اصفهان، علامه طباطبایی و… حضور دارند.

در شورای سیاستگذاری این کنفرانس هم کارشناسان و مدیران معاونت گردشگری و معاونت صنایع دستی و میراث فرهنگی عضو هستند و در این میان مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز حضور دارند. برای برگزاری این کنفرانس، معاونت گردشگری یک نشست خبری پیش از ظهر  یکشنبه ۲۹ آذر ماه در ساختمان این معاونت برگزار کرد.

خبرنگاران در این نشست با مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور بر سر این موضوع بحث کردند که این کنفرانس اولین برنامه در این حوزه نیست و آیا قرار است که بار هم، برای برند گردشگری تعریفی ارائه کنیم؟ یا اینکه قرار است بعد از مدتها نتیجه ای از برند بگیریم.

وی درباره اینکه در سمینارهای قبلی برند گردشگری تعریف شده است گفت: از این کنفرانس برندی در نمی آید؛ من تعریف مورد اجماع که در این مملکت به آن رسیده باشند را ندارم اگر شما دارید بگویید. در این کنفرانس قرار است شاخص ها در بیاید. ممکن است فرمول این شاخص، بوم گردی باشد ممکن است دریا و چنگل باشد. چه کسی می تواند به این سوالات جواب بدهد. ما میخواهیم ضوابطی که ما را می رساند به یک لوگوی ملی را احصا کنیم. و گرنه تعریف برند را همه بلد هستند.