مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بسته سرمایه‌گذاری با ۱۵۰۰ پروژه و برآوردی معادل ۳۰ میلیارد دلار آماده شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که اکنون در مصلای تهران برپا شده است، به خبرنگار مهر گفت: اکنون تعداد زیادی از هتل‌های مورد استفاده گردشگران بالای ۹۰ درصد مشغول به کار هستند. هتل های ۴ و ۵ ستاره مورد استفاده گردشگران خارجی است و هتل های ۱، ۲ و ۳ ستاره و هتل آپارتمان‌ها نیز مورد استفاده گردشگران داخلی قرار دارند. گردشگری داخلی اکنون در فصل کم مسافر است. هتل‌هایی که در فصل پرمسافر میزبان گردشگران خارجی هستند، برای سالهای آینده رزرو شده‌اند.

وی افزود: ما اکنون مشکل مدیریت در هتل ها را داریم. مدیران هتل‌های ما هنوز به دنبال این نیستند که در فصل پرمسافر و کم مسافر، نرخ اتاق‌ها را منعطف کنند. اگر در لوسیزن هتلشان خالی بماند بهتر است یا اینکه ۵۰ درصد تخفیف بدهند؟ من در جلسه با فعالان گردشگری نیز گفتم که فکر می کنید چرا تورهای گردشگری ترکیه یکباره از یک و نیم میلیون تومان به ۷۰۰ هزارتومان می رسد؟ چون هماهنگی خوبی بین ایرلاین ها، هتل‌ها و رستوران های آنها وجود دارد که با هم به مسافران تخفیف می دهند. ولی در ایران ایرلاین‌ها با هتل‌ها و هتل‌ها با تورگردان‌ها کار نمی‌کنند. اگر می‌خواهیم در صنعت گردشگری موفق باشیم، باید هماهنگی بین فعالان گردشگری، آژانس داران و تورگردانان وجود داشته باشد.

وی افزود: باید تورهای ترکیبی تعریف شود و همگی با هم تخفیف دهند تا از این ظرفیت در فصل‌های کم مسافر و کم ترافیک نیز استفاده شود.

سلطانی‌فر ادامه داد: درباره سرمایه گذاری در بخش گردشگری نیز ما دو آمار داریم. یکی بسته پیشنهادی سرمایه گذاری برای شرایط پساتحریم است. حدود ۱۵۰۰ پروژه را با برآوردی معادل ۳۰ میلیارد دلار یا ۹۷ هزار میلیارد تومان تهیه کرده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم. در بخش گردشگری کشور، بیش از ۹۰۰ پروژه در حال اجرا داریم که شامل هتل‌ها، اماکن گردشگری- تفریحی و اقامتگاه‌ها است. آن هم با اعتباری معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان. این پروژه ها با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در حال اجرا است. امیدواریم بتوانیم منابع آن را تامین کرده و کارمان را انجام دهیم.

سلطانی فر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، مبنی بر واکنش رئیس سازمان میراث فرهنگی به نامه تشکل‌های گردشگری  گفت: جلسه ای با آنها داشته و درباره این نامه نیز صحبت کردیم.