بنا

افزایش صد هزار تومانی قیمت تورهای کیش، ثبت یک بنای بی ارزش در یزد، اوراق شدن دکل باد آورده به جای تبدیل آن به جاذبه گردشگری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر رسید که اداره کل میراث فرهنگی یزد در حالی خانه خوانین زاده را در سال ۸۷ با قیمت ۳۰۹ میلیون تومان خریده است که در پرونده ثبتی آن نه مشخصات پلاک ثبت وجود دارد و نه سوابق پژوهشی و تاریخچه آن!

اهالی شهرستان صدوق می‌گویند متعلق به یکی از آشنایان مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی یزد است؛ خانه‌ای که به دلیل نداشتن هیچ ویژگی‌ خاصی، اهالی را به این باور رسانده که به واسطه آشنایی، از سوی دولت خریداری شده است. خانه خوانین زاده در یزد درحالی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که بر اساس شواهد و اسناد، هیچ جنبه زیبایی و تاریخی خاصی ندارد! این خانه متعلق به فردی به نام خوانین‌زاده است که مدیرکل اسبق میراث فرهنگی یزد دستور ثبت فوری آن را برای اداره ثبت آن زمان صادر می‌کند و در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۸۷ این خانه به شماره ۲۴۳۸۱ به ثبت ملی می رسد.

خانه خوانین زاده یزد

بازسازی و نوسازی بنا

در بخش مربوط به تاریخچه و وجه تسمیه این اثر نیز نوشته شده که با توجه به سبک معماری، این بنا متعلق به دوره معاصر(پهلوی) است و در بخش مربوط به مشخصات پلاک ثبتی نیز آورده شده که در دست اقدام است. همین موضوع موید آن است که این بنا به فوریت ثبت شده است علاوه بر این حتی در بخش سوابق پژوهشی، شناسایی و بررسی نیز به صراحت نوشته شده که هیچ گونه سابقه‌ای ندارد.

حریم ۱۵سانتیمتری یک میراث!

از تنبوشه های تازه کشف شده در بروچرد خبر رسید که زیر بتن رفته اند و میراث فرهنگی نیز خبر ندارد. اما مدیر اداره میراث فرهنگی بروجرد این شایعه را تکذیب کرد و گفت: ساختمان ضلع جنوبی تهدیدی برای سفا‌ل‌های تازه کشف شده سیستم آبرسانی تاریخی است که آن هم در فاصله ۱۵ سانتی با سفال‌ها قرار دارد. این سازه کشف شده بخشی از سیستم آبرسانی قدیمی است که در کنار دیوار ارگ قدیم بروجرد بوده است و احتمالا آبی که می‌خواسته وارد مخزن آب شود در داخل این تنبوشه‌ها ریخته می‌شده است.

سیستم آبرسانی بروجرد

حجت یارمحمدی ادامه داد: ساختمانی که در کنار این تنبوشه‌های سفالی تازه کشف شده در حال ساخت است، قرار است به مجتمع تجاری و مسکونی تبدیل شود که بخش خصوصی آن را می سازد. نزدیک‌ترین دیوار به این تنبوشه‌های سفالین، حدود ۱۵ سانت با آن فاصله دارد و مالک تحت نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت می‌کند. تمام تلاش یگان حفاظت از میراث فرهنگی این است که وضع موجود را حفظ کنند. چرا که برای ما اولویت حفظ این سازه است. تا اینکه بتوان شرایط را برای کاوش و تحقیقات بیشتر مهیا کرد.

اوراق شدن یک جاذبه گردشگری در قشم!

چند سال پیش طوفان یک دکل ده هزار تنی به قشم هدیه داد که می‌توانست مانند کشتی یونانی کیش به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود اما اکنون این دکل اوراق می‌شود تا سود آهنش به جیب بخش خصوصی برود!

دکل نفتی قشم

سید باقر موسوی، رئیس وقت اداره بنادر و کشتیرانی قشم، روزی که این دکل به ساحل قشم رسید به مهر گفت: سکوی نفتی متعلق به یک شرکت امارات در آب‌های ساحلی جزیره قشم به گل نشست. این سکوی نفتی عظیم‌الجثه متعلق به شرکت نفتی «دلتا مارتین سرویس» تحت اداره کشور امارات بوده است که ارتفاع آن ٨٠ متر و عمق آبخور آن به بیش از ١١ متر می‌رسد در سه‌روز گذشته بر اثر توفان دریایی، این سکوی نفتی از محل اصلی خود جدا شده و در ساحل روستای رمچاه جزیره قشم به گل نشست.

اکنون این دکل را که متعلق به یک شرکت ذوب آهن است هر روز تکه تکه می کنند تا آهن آن را ذوب کرده و به فروش برسانند درحالی که می شد برای این دکل غول پیکر یک بالابر نصب کرد و حتی آن را به اتاقی برای توریست ها تبدیل کرد آن وقت بود که در مدت چند سال سود حاصل از ورود گردشگر به این بخش از جزیره قشم که مهمترین جاذبه آن را طوفان دریا هدیه کرده بود، به مردم روستای رمچاه هم می رسید.

تور کیش ۱۰۰ هزارتومان گران شد

دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تورهای گردشگری تهران- کیش برای روزهای آخر تابستان و اعیاد قربان تا غدیر تورهای این جزیره را حدود ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر می‌فروشند.

تورهای این جزیره در ایام آخر هفته، تعطیلات تابستانی و اعیاد، گران‌تر فروخته می شود. دفاتر خدمات مسافرتی فعال در این تورهای گردشگری و حتی مجریان تورهای گردشگری کیش برای این روزها قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان بیشتر از حد مجاز به نرخ تورها اضافه می‌کنند بدون اینکه خدمات اضافه تری را ارائه دهند.

یکی از اپراتورهای دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تورهای گردشگری کیش به خبرنگار مهر گفت: در ایام عید قربان ۲۰۰ هزار تومان افزایش نرخ داریم چون در این روزها متقاضی برای ورود به جزیره کیش بیشتر می‌شود، از سوی دیگر هتل‌های خوب جزیره فضای کمتری دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهید نرخ کمتری بپردازید باید یا در وسط هفته یا ایامی غیر از اعیاد قربان تا غدیر سفر کنید چون اکنون تورهای این جزیره برای ۲ شب و سه روز، با صبحانه و ترانسفر فرودگاهی و بلیت رفت و برگشت و اقامت در هتل ۴ ستاره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. ولی برای ایامی غیر از این روزهای تعطیل، همین تور ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

بررسی نرخ تورهای گردشگری کیش نشان می‌دهد که در روزهای آخر تابستان تورهای جزیره با اقامت در هتل ۵ ستاره از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان، تورهای گردشگری با اقامت در هتل چهار ستاره با ۳۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت، تورهای سه ستاره نیز با ۴۰۰ هزار تومان نرخ کمتر فروخته می شوند.