رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار آن که سازمان برنامه و بودجه گردشگری را در سطح محورهای بحرانی برنامه ششم توسعه مثل «آب و بازنشستگی» قرار دهد.

گردشگری

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری ایسنا، هم‌اندیشی چگونگی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور جمعی از فعالان این سه حوزه و همچنین رییس کل بانک مرکزی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری به بهانه تشریح وضعیت این سازمان در تنظیم برنامه ششم توسعه و بهره‌گیری از نظر کارشناسان حاضر برگزار شد.

سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که مدیریت این هم‌اندیشی را بر عهده داشت گفت: تا این لحظه از زمان تنظیم برنامه ششم توسعه دو اتفاق مبارک برای سازمان رخ داده، نخست آنکه دو بند از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره برنامه ششم به این سازمان اختصاص دارد و دوم آن‌که از 12 محور درنظر گرفته شده برای برنامه ششم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بودجه یک محور مشخصا به گردشگری اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: شورای سیاست‌گذاری سازمان در برنامه ششم از همه پیشروتر است و تا کنون دو جلسه آن برگزار شده، در ذیل این شورا سه کمیته تخصصی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده که دبیر هر یک را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص می‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در پنل مخصوص موضوع میراث فرهنگی، با اشاره به وضعیت فعالیت‌های پژوهشی،‌ حفاظتی و معرفی میراث فرهنگی اظهار کرد: لازم است این فعالیت‌ها استاندارد شود چرا که ما باید به منظومه جهانی میراث فرهنگی متصل شویم تا از تجربه آن‌ها و آن‌ها از تجربه ما بهره‌مند شوند و تحقق این امر می‌طلبد به فعالیت‌ها جهانی نگاه کنیم.

این فعال حوزه میراث فرهنگی سپس با اشاره به رشد گردشگری ورودی در دو سال اخیر همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: بدون رودربایستی این اتفاق مثبت را باید در کارنامه وزارت خارجه ثبت کنیم چرا که ما هنوز کاری نکرده‌ایم تا در بیلان کاری‌مان نشان دهند و در این دو سال امکانی برای افزایش زیرساخت نداشته‌ایم. برای همین این افزایش ورود گردشگران خارجی را نمی‌توانیم در کارنامه خودمان ثبت کنیم.

وی اضافه کرد: اطلاعات موجود نشان می‌دهد بعد از توافق مراجعه گردشگران به ایران شدیدتر شده است بنابراین در شرایط پساتحریم باید آماده باشیم تا وظایف‌مان را درست انجام دهیم. دیگر فرصت بهانه‌تراشی نداریم. باید شرایط را برای ملاقات فرهنگی فراهم کنیم.

بهشتی گفت: به همین خاطر برنامه ششم توسعه برای دستگاه ما به شکل مضاعفی در حد بحران آب و بازنشستگی (دو محور بحرانی از چهار بحران درنظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه) اهمیت دارد و خوب است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری را در سطح آن دو حوزه بحرانی که کشور در معرض آن است، قرار دهد.

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بزرگترین چالش این حوزه را آموزش دانست و افزود: کارشناسان متعهد و استادکاران مجرب کم شده‌اند و شکاف بین نسل گذشته و امروز ایجاد شده است. همچنین از کارهای علمی دور شده‌ایم و کارها جنبه پیمانکاری و غیراستاندارد پیدا کرده‌اند. از این رو باید برای ظرفیت سازی و معرفی میراث فرهنگی در کنار پژوهش اهمیت بیشتری قائل شویم.

وی اضافه کرد: بین پژوهش و اجرا فاصله ایجاد شده و ارتباط بین سازمان و مراکز علمی ضعیف شده است. این چالش باید در برنامه ششم توسعه جبران شود. علاوه بر این رابطه‌ای که در دوران تحریم با جهان قطع شده بود باید تقویت شود.

او سپس بر لزوم توجه سایر نهادها و سازمانها برای حفاظت از آثار تاریخی در اختیارشان تاکید کرد و گفت : دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت اطلاعات، نیرو، جهاد کشاورزی و اوقاف آثار منقول و تاریخی

دارند که می‌توانند به عنوان اموال خود به آن‌ها نگاه کنند که این می‌طلبد درصدی از درآمدشان را متوجه مرمت و حفاظت از این آثار کنند هرچند در مرمت‌ها باید با این سازمان هماهنگی شود.

مهدی مجابی استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر و معمار میراث فرهنگی نیز در ادامه این پنل تخصصی عمل کردن به برنامه‌ها را اصلی ترین موضوع سخنرانی خود قرار داد و گفت: نتایج عملی برنامه‌های سوم و چهارم توسعه نشان می‌دهد در اجرای برنامه‌ها ضعیف بوده‌ایم. بنابراین باید عمل کردن به برنامه‌های نوشته شده در اولویت قرار گیرد.

او سپس آموزش را یکی از مسئولیت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی برشمرد و افزود: این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار داده شده اما نکته اصلی آن است که مشخص شود چه آموزش و رویکردی مورد نظر است.

مجابی همچنین پیشنهاد داد به جای رویکرد مکانی که در برنامه ششم توسعه لحاظ شده رویکرد موزه‌های محیطی در نظر گرفته شود.