خانه های تاریخی

عضو شورای شهر تهران گفت: باید دید که شهرداری طبق قول داده شده آیا برای ساماندهی خانه های تاریخی موجود در میان تمام خانه های بافت تاریخی منطقه 12 همکاری می کند یا نه.

محمد حقانی درباره تخریب ۶۴ خانه در بافت تاریخی عودلاجان در قالب طرح انضباط شهری روز گذشته یک نشست خبری با خبرنگاران حوزه شهری و میراث فرهنگی برگزار کرد و درباره اجرای این طرح گفت: در جلسه شورای شهر اعلام کردم قبل از اجرا باید به ما درباره چگونگی آن توضیح دهند. با آقای خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی تهران نیز صحبت کرده و ایشان گفتند این کار به کار کارشناسی نیاز دارد چون برخی از آن خانه ها امکان بازسازی دارند و می توانند به صورت خانه های فرهنگ و یا سرای محله مورد استفاده قرار بگیرند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: مسئول اجرای طرح می گفت این بافت ها بیشتر فرسوده و از رده خارج هستند و ما به دنبال ساماندهی بافت فرسوده هستیم منتها اگر بنایی باشد که ارش تاریخی و فرهنگی داشته باشد، آن را بازسازی می کنیم او تاکید داشت که این بناهای قدیمی را نگه می دارند می گفتند که این محله را به صورت اولیه برمی گردانیم تا جریان زندگی در آنها راه بیفتد.  اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است. الان شرایط طوری شده که از غروب به بعد شرایط زندگی در عودلاجان و محلات دیگر تعطیل می شود چون امنیت نیست. می گویند که این محله ها را شناسایی کرده ایم.

حقانی درباره اینکه بسیاری از این خانه ها دارای ارزش معماری است گفت: این اختلافات کم و بیش بین مدیران اجرایی و حاکمیتی وجود داشته و دارد اینکه در این میان چه کسی بگوید این خانه ارزش نگهداری دارد یا نه قاعدتا فقط میراث فرهنگی می تواند اعلام موضع کند.

حقانی درباره اینکه شهرداری تهران بدون مطرح کردن جزئیات، قصد اجرای طرح را دارد گفت: من هم این کار را نمی پسندم باید نظارت میراث استان تهران در آن وجود داشته باشد. بیش از ۳ هزار خانه در لابه لای محلات و مناطق قدیمی داریم که برخی از آنها را بازسازی کرده اند سازمان میراث فرهنگی هم صرفا به این جهت که اینجا ارزش تاریخی دارد و بلاخره ارزش های هویت شهری در این محلات تعریف شده، نباید به سادگی از آن بگذرد. اعتبارات سازمان میراث فرهنگی پاسخگوی پرداختن به این مسائل نیست. در جلسه ای که با مسئولان میراث تهران داشتم آنها گفتند که کل اعتبارات جاری و سرمایه ای آنها ۸ و نیم میلیارد تومان است با این بودجه چه کار می شود کرد؟

این عضو شورای شهر بیان کرد: دولت در شرایط خوبی نیست. اما سازمان میراث فرهنگی هم نباید فقط مکاتبه کند و ارزش گذاری برای ساختمانی انجام دهد و برود بلکه باید با همکاری نهادهای عمومی و بخش خصوصی کار را جلو ببرد.

وی به سابقه تخریب خانه های قدیمی در بافت تاریخی عودلاجان اشاره کرد و گفت:تا جایی که اطلاع دارم این برنامه حدود سالهای ۸۳ انجام و رها شده بود اینکه خانه های قدیمی را تخریب کنیم تا به میدان گاههایی برای پارک ماشبن تبدیل شود خوب نیست. هر چند که برخی به پارک  و فضای سبز تبدیل شد. اما اشکال عمده این است که اول کار را انجام می دهیم بعد مطالعه می کنیم با مدیر پروژه صحبت کردم گفت که خودمان هم اعتقاد نداریم تا دوباره کارتن خواب ها از یک محله به محلات دیگر پخش شوند.

وی تاکید کرد که قبل از انجام هر عملیات اجرایی، باید تمام پیوست های لازم وجود داشته باشد و همیشه تاکیدمان این است که مسائل زیست محیطی و غیره را در آن لحاظ کنند.  زمانی خاک سفید را خراب کردند اما آیا ریشه آن خشک شد؟ خیر! دبیر این طرح می گفت که برآورده می شود در منطقه ۱۲ سه هطزار معتاد وجود داشته باشد این افراد نباید در محلات دیگر پخش شوند. قوه قضاییه  و نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری و سازمانهای فرهنگی دیگر به هر طریقی باید به هر شکلی به این موضوع ورود کنند. زمانی خیابان لاله زار تهران یک گذر فرهنگی بود امیدواریم محله عودلاجان دوباره به بافت قدیمی و شرایط زندگی قبلی برگردد.

حقانی بیان کرد: اکنون همکاری بین بخشی کمتر شده است اما سازمان میراث فرهنگی هم باید قدم به جلو بگذارد و به کمک بخش خصوصی و نهادهای عمومی آمده، بازسازی و تعیین کاربری کند اینکه فقط سازمان میراث فرهنگی بگوید اینجا یک اثر تاریخی است و خداحافظ! مشکلی را حل نمی کند. شهرداری می تواند در این زمینه به میراث فرهنگی کمک کند.

وی افزود: بارها گفته ام که نگاه در طرح جامع و تفصیلی نگاه درآمدزایی به شهر تهران بوده  چرا باغ را در پهنه S یا M می گذارند؟ این اشکال در طرح جامع و تفصیلی هست. بازار هم طرح موضعی دارد.

این عضو شورای شهر گفت: مواردی را در مورد واگذاری این املاک به شکل انبوه از همان سالهای ۸۳ -۸۲ به بنیاد تعاون ناجا شنیده ایم اما سند و مدرکی در این زمینه نداریم و باید دید که شهرداری طبق قول داده شده آیا برای ساماندهی خانه های تاریخی در میان کل خانه ها همکاری را دارد یا نه.