مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: افرادی که در سال‌های گذشته منافعی داشته‌اند و در این یکی دو سال اخیر نتوانسته‌اند به منافع خود دست پیدا کنند، شایعه رفتن ما را پخش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی «موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی» پیش از ظهر روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه در تالار مدرس وزارت اقتصاد و دارایی با حضور موزه‌داران برگزار شد.

در این برنامه مسعود سلطانی‌فر گفت: مجموعه نمایشگاه ۷۰۰۰ سال تمدن هنر ایران که حدود ۹ سال پیش تعطیل شده بود با توجه به آثار و عوارض خوب آن در کشورها بناست که حداکثر از ابتدای ۲۰۱۶ میلادی باز نمایشگاه‌ها را در کشورهای مختلف با توجه به امکانات مالی و تقاضاهای زیاد به نمایش بگذاریم و در هشت ماه آینده این نمایشگاه راه اندازی شود.

وی افزود:‌ تلاش این است که با ایجاد ثبات و آرامش در درون سازمان و با دور نگه داشتن سازمان از کشمکش های سیاسی فضای کار و خدمت به نحوی به وجود آید که انرژی ما معطوف به انجام وظایف مان در جهت توسعه کشور باشد.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره ضمنی به شایعه خداحافظی‌اش از سازمان میراث فرهنگی گفت: کسانی که منافعی در سال های اخیر داشته اند و اکنون یکی دو سال است به آن منافع نتوانسته‌اند دست پیدا کنند هر روز یک شایعه برای ما درست می کنند که من اکنون به همکارانم می گویند گوششان بدهکار این شایعات نباشد چون حرکت خوبی که در سازمان به وجود آمده را به اتفاق هم و با قدرت بیشتری ادامه می دهیم.

وی گفت: نزدیک به ۱۰ سال بود که انجمن های میراث فرهنگی که بیشترین کارشان در حوزه حفاظت است تعطیل شده بودند ولی اکنون راه اندازی شدند. تشکیل هیات امنای بناهای فرهنگی و تاریخی یکی از مهمترین برنامه ها ما بود باورمان این است که از ظرفیت همه مدیران در استان ها و شهرستان ها برای نگهداری از بناها استفاده کنیم. اکنون هفت بنای میراث جهانی و کاخ سعدآباد هیات امنا تشکیل داده‌اند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی را می خواهد در جشن موزه‌ها بیان کند گفت: مجموعه سازمان میراث فرهنگی و حقوق بین الملل ریاست جمهوری برای بازگرداندن اشیای تاریخی خوروین و چغامیش که بعد از ۳۰ و ۵۰ سال کشمکش حقوقی موفق شدیم در کمتر از ۴ ماه به ایران بازگردانیم یکی از دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی بوده است. اگر درباره استرداد اشیای تاریخی یک یا دو روز تعلل می کردیم مطمئنا ادعا های حقوقی دیگری مطرح می شد و این ادعاها می توانست سال ها بازگرداندن اشیای تاریخی را به تاخیر بیندازد.

وی گفت: درباره موزه ها نیز اتفاق ویژه‌ای آغاز شده است. موزه بزرگ خراسان افتتاح شد و بخش هایی از آن در حال بهره برداری است در چند ماه آینده نیز بخش های دیگر آن تکمیل می شود. برنامه ریزی کردیم که طبقه دوم موزه ملی ایران و موزه دوران اسلامی که مدت ها تعطیل شده بود راه اندازی شود و این راه اندازی به هفته میراث فرهنگی موکول شود اما این اتفاق نیفتاد. من قول می دهم تا یکی دو هفته آینده این افتتاح انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: ۱۲ موزه منطقه ای و استانی در دست اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنها بین ۱۷ تا ۶۰ درصد بوده است. موزه مشاهیر شیراز، موزه خوزستان از جمله این موزه هاست. موزه پاسارگاد که ۳۵ سال به آن دست نخورده بود افتتاح خواهد شد. در استان یزد نیز ۵ خانه تاریخی متعلق به خانواده صدوقی ظرف سه سال آینده برای ایجاد موزه به بهره برداری می رسد.

وی گفت: در زمینه مرمت و بازسازی بناها رویکردمان این است که با توجه به محدودیت منابع که البته مربوط به همه بخش های کشور است به دلیل مشکلاتی که داریم این بناها از طریق منابع بخش خصوصی و با مشارکت خودشان بازسازی و احیا شوند. سال گذشته ۳۱۲ ملک شخصی و بنای تاریخی مرمت شد و در ۱۳ مورد اماکنی که متعلق به سازمان میراث فرهنگی بود با بخش خصوصی به صورت مشارکتی مرمت شد. امیدواریم امسال حداقل بتوانیم ۷۰ بنای تاریخی دیگر را با مشارکت بخش خصوصی مرمت کنیم.

سلطانی فر گفت: یکی دیگر از اقدامات ایجاد کارگاه های مرمتی است. تعداد زیادی کارگاه مرمت و بازسازی بناها در شهرستان ها داشتیم به همه مدیران گفته ام یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد شما کارگاه های مرمت استان هاست که باید راه اندازی شود.