معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: نرخ رشد صنعت گردشگری ۲۰ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سعید شیرکوند در کنفرانس بین‎المللی فرصت‎های سرمایه‎گذاری در لرستان، افزود: امروز صنعت گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شد که این صنعت در دنیا نوپا و با صنایع دیگر متفاوت است چون رشد فوق‎العاده‎ای دارد، به‎گونه‎ای که هر صنعتی که در حوزه اقتصاد برداشته می‎شود رشد 5 تا 6 درصدی دارد اما صنعت گردشگری که حدود 40 سال بوده به‎وجود آمده نرخ سود آن 20 درصد است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری رابطه مستقیم با پیشرفت‎های تکنولوژیکی پیدا می‎کند، یادآور شد: طی پنجاه سال ‎گذشته درآمد حاصل از صنعت گردشگری از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به 1200 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است که این افزایش درآمد جهش فوق‎العاده‎ای در این صنعت محسوب می‎شود.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از اینکه صنعت گردشگری در ایران صنعت مغفول و رهاشده‎ای بود، اظهار کرد: البته این مهم دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلالیل این بود که کشور متکی به درآمدهای نفتی بود و همواره دغدغه ما اقتصاد تک بعدی و نفتی بوده و بر اساس این مهم توجه به صنعت دیگری نشده است.

شیرکوند تصریح کرد: وقتی دولتی خزانه خود را از محل فروش نفت پر می‎کند دیگر به فعالیت‎های دیگر توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه چرا بخش مالیات در کشور ضعیف است و سهم مالیات در خزانه و هزینه دولت محدود است؟ بیان کرد: دلیل آن این است که ما تنها اقتصاد را به تامین نفت می‎دانستیم و گردشگری را به‎عنوان یک تفنن و سفر تلقی می‏‌کردیم در حالی‎که اگر گردشگری صنعت باشد زیربخش‎های خود را نیز راه‎اندازی می‎کند و این خود درآمدزا و اشتغال‎زا است.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از اینکه از صنعت گردشگری غافل شده‎ایم، اضافه کرد: برخی می‎گویند گردشگری لابد با ارزش‎های فرهنگی، اجتماعی، دینی مغایرت دارد در حالی‎‏که در آموزه‎های دینی بر سفرکردن و دیدن عجایب الهی تاکیده شده است.

شیرکوند با بیان اینکه برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار یک کشور باید در ابعاد مختلف سرمایه‎گذاری کرد، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی دنیای جدید سرمایه‎گذاری مهمی که مورد توجه گرفته بحث سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: بسیاری از صاحب‎نظران معتقدند اگر کشوری سرمایه اجتماعی نداشته باشد نمی‎تواند از بقیه سرمایه‎ها هم بهره‎برداری کند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: منظور از سرمایه اجتماعی این است که در فضای عمومی اقتصاد کشور شرایطی ایجاد شود که تمام فعالان اقتصادی نسبت به فعالیتی که می‎خواهند انجام دهند اعتماد و اطمینان لازم را پیدا کنند.

شیرکوند گفت: چنانچه سیستم بانکی و سایر ارگان‎ها برسرراه سرمایه‎گذاری مشکل ایجاد کنند این نشان می‎دهد که سرمایه اجتماعی وجود ندارد اگرچه منطقه از پتانسیل‎ها و توانمندی‎های خوبی برخوردار باشد.