فرهاد نظری

مدیرکل ثبت آثار تاریخی گفت: میراث فرهنگی ناملموس می‌تواند سفیر فرهنگی یک کشور و یک گروه محسوب شود، به همین دلیل بسیاری از جوامع سعی می‌کنند با میراث فرهنگی ناملموس خود را معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار تاریخی در مراسم افتتاحیه دومین جلسه شورای حکام میراث ناملموس که پیش از ظهر چهاردهم اردیبهشت ماه در هتل لاله برگزار شده است، بیان کرد: میراث ناملموس بخش مهمی از میراث هر کشور است. به تعبیری می‌شود گفت میراث ناملموس، میراث تولیدکننده و به وجود آورنده انواع دیگر میراث‌ها است. به طور مثال حس نیاز انسان به عبادت، باعث به وجود آمدن عبادتگاه‌ها می‌شود.

وی گفت: میراث فرهنگی ناملموس مسافر است در حالی که میراث ملموس این ویژگی را ندارد. پس این میراث فرهنگی ناملموس هستند که می‌توانند سفیر فرهنگی یک کشور و یک گروه باشند. به همین خاطر است که بسیاری از جوامع سعی می‌کنند با میراث فرهنگی ناملموس خود را معرفی کنند. اما از طرفی کنوانسیونی که موضوع آن حفاظت از میراث ناملموس است، جوان بوده؛ پس انتظار می‌رود فهم مشترکی در میان همه جوامع از مفاهیم اصلی میراث یونسکو وجود نداشته باشد و واژ‌ه‌های کلیدی مانند تصاحب میراث فرهنگی و قدمت باعث شود یک نوع اختلاف نظر و عقیده بین جوامع به وجود آید و به جای اینکه ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، ممکن است به فاصله گرفتن از آنها منجر شود.

نظری تصریح کرد: مرکز منطقه‌ای تهران در این راستا کارهای مهمی کرده است. این مرکز همکاری زیادی با سازمان میراث فرهنگی داشته و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم همکاری کرده است. یکی از آنها توانمندسازی و ظرفیت‌سازی در حوزه تهیه پرونده ثبت کمانچه است که در همکاری با خانه موسیقی ایران شکل گرفت.

در ادامه این برنامه لاروش، مدیر و نماینده یونسکو در مرکز منطقه‌ای تهران گفت: در کنوانسیون میراث ناملموس به دیالوگ میان فرهنگ‌ها اشاره شده است. نیاز است که به اطلاعات محلی در زمینه سلامت، آموزش و پرورش و مدیریت منابع طبیعی توجه شود. مرکز تهران نقش مهمی در تحقیق، پژوهش و ظرفیت‌سازی در زمینه پاسداری از میراث ناملموس دارد. من افزایش تعداد اعضای مرکز را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم در آینده این تعداد افزایش نیز پیدا کند.