شیء تاریخی

دومین محموله ارزشمند تاریخی؛ حاوی ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در فرودگاه امام خمینی ایران به مسولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۱۰۸ شیء تاریخ منطقه چغامیش یک بامداد چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه با پرواز لوفتانزا ابتدا به آلمان و از آنجابه ایران بازگردانده شد، تا در موزه ملی قرا رگیرد.

گیل استاین مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا در میان فلاش دوربین عکاسان و جمع خبرنگاران محموله ارزشمند چغامیش را که قدمتی ۸ هزار ساله دارد، به مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها، مهناز گرجی مدیر موزه ملی و دیگر مدیران سازمان میراث فرهنگی با حضور در فرودگاه امام خمینی به استقبال ۱۰۸ شیء تاریخی رفتند که بعد از ۵۰ سال به خانه باز می گشت.

سال ۱۳۱۶ حفاری‌های مشترکی بین ایران و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تپه‌های چغامیش که در دزفول واقع شده انجام شد و ۲۶۴ شیء تاریخی کشف شد.

این اشیاء تاریخی با موافقت ایران از سوی این موسسه وارد آمریکا می شوند، تا پس از مطالعات بیشتر بازگردانده شوند.

تعدادی از این اشیاء قبل از انقلاب به ایران بازگردانده شد اما ۱۰۸ کتیبه ارزشمند در آمریکا و دانشگاه شیکاگو ماند.

پس از انقلاب، اوایل دهه ۶۰ ایران به بازگردانده نشدن این اشیاء ، اعتراض کرد و  بارها خواسته ایران در  دادگاه لاهه، مطرح شد. در نهایت پس از کشمکش های فراوان ایران به عنوان مالک اصلی اشیاء چغامیش شناخته شده. به این ترتیب ادعای ایران برای  بازگرداندن اشیا  و دریافت غرامت مورد پذیرش واقع می شود.

پس از پیروزی ایران در دادگاه دانشگاه شیکاگو وعده بازگرداندن این اشیاء را می دهد، که بالاخره این وعده بامداد چهارشنبه دوم اردیبشت ماه محقق می شود.

قرار است  ۱۰۸ شیء تاریخی ارزشمند چغامیش  در موزه ملی ایران برای بازدید علاقمندان آماده نمایش شود.

بازگشت اشیای چغامیش پس از استرداد اشیای ارزشمند خوروین از بلژیک به ایران در سال ۹۳، دومین محموله ارزشمندی  است که بازگردانده می شود.