سید محمد بهشتی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: سال آینده نوید درخشانی برای افزایش امکانات کمی نشنیدیم. شاید مشکلات ما نسبت به سال ۹۳ کمتر باشد، ولی گشایش زیادی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین گردهمایی سالیانه باستان‌شناسی ایران پیش از ظهر روز یکشنبه که با حضور باستان‌شناسان داخلی و خارجی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است. این دومین باری است که گردهمایی باستان‌شناسان برگزار می‌شود.

در این برنامه سید محمد بهشتی گفت: باید در چنین شرایطی از فرصت‌ها استفاده کرد تا به جنبه‌های کیفی بپردازیم و در وجوه نرم‌افزاری باستان‌شناسی تمرکز بیشتری داشته باشیم. امیدوارم سال ۹۴ بتوانیم قدم‌های بعدی را در جهت برقراری عدل در حوزه باستان‌شناسی برداریم.

وی گفت: نوروز امسال تلخ است، به خاطر کاری که داعش با موزه‌های شمال عراق انجام داد. علاقه‌مندان و دوستداران موزه‌‌دار درخواست دارند که همه مراجع مرتبط با این موضوع فعال شده و در اعتراض به این اوضاع و طلب کردن عزم جهادی، برای جلوگیری از این تخریب‌ها قدم بردارند. چون در موزه‌ها خسارت‌های زیادی وارد شده است. اگر قرار باشد رفتار داعش تداوم یابد، شاهد تلخی‌های بیشتری خواهیم بود.

بهشتی ادامه داد: همه علاقه‌مندان و میراث‌دوستان از این اتفاق متاثر شده‌اند؛ به خصوص برای ما ایرانی‌ها این موضوع بسیار اتفاق بدی است چون آنچه که صدمه دیده، با ما نسبت نزدیک‌تری دارد. در طول‌ سال‌هایی که در سازمان فعالیت می‌کردم، یک دغدغه مشترک بین همه باستان‌شناسان وجود داشت. باستان‌شناسان عدم استقرار پایگاه خود را محصول رفتاری که از بیرون وارد جامعه می‌شود، می‌دانند. عوامل درونی باستان‌شناسی در عدم استقرار در جایگاه واقعی آن بی‌تاثیر نیست. از همه باستان‌شناسان می‌خواهم تا کمک کنند که برنامه راهبردی در حوزه باستان‌شناسی داشته باشیم و اقدامات و عملیات‌های‌مان را مبتنی بر آن تنظیم کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه امتیاز داریم اخلاق حرفه‌ای تدوین و بر آن تاکید شود. در سال‌های گذشته اخلاقیاتی وجود داشت که هیچ‌جا نوشته نمی‌شد، ولی همه رعایت می‌کردند. امروز لازم است دوباره این اخلاقیات تدوین و رعایت شود.