محمدحسن طالبیان

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برخی از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به ابزار سلاح گرم مجهز شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، نمایشگاهی از دستاوردها و کشفیات یگان حفاظت از میراث فرهنگی پیش از ظهر روز امروز دوشنبه ۲۰ بهمن با حضور معاون میراث فرهنگی کشور در مجموعه کاخ گلستان افتتاح شد.

در نشست خبری حاشیه این نمایشگاه، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، گفت: چند وقت پیش کارگاه دو روزه ای بین همکاران یگان حفاظت و متخصصان در ایتالیا برگزار شده بود. ما به دنبال کسب تجربیات کشورها هستیم تا تعاملی بین ما و کشورهای صاحب تمدن برقرار شود و بتوانیم از تجربه و سوابق بیشتری بهره بگیریم. قرار شد تجدیدنظری در یگان حفاظت اتفاق بیفتد.

وی افزود: روش های کنترلی بیشتری به ویژه در قاچاق اشیاء و حفاظت از تپه های باستانی توسط یگان انجام می شود. همزمان بحث بر سر این است که از انجمن های مردمی، دوستداران میراث فرهنگی، بسیج و نهادهای مردمی در جهت حفاظت از اشیای تاریخی استفاده کنیم.

طالبیان همچنین به افتتاح موزه بزرگ خراسان نیز اشاره کرد و گفت: این موزه بزرگ پس از مدتی وقفه و وجود برخی مشکلات بالاخره افتتاح شد. این یکی از موزه های خوب ما در خراسان است و آزمایشگاه خوبی در آن با اعتبار ۱ میلیارد تومان آن هم در زمانی که دلار هزار تومان بود ایجاد شده است تا بتواند در سطح منطقه کارهای مرمتی انجام دهد.

در این نمایشگاه گلچینی از آثار تاریخی و حتی آثاری از موزه ملی نیز به نمایش گذاشته شده است.

در این نشست خبری افسر رابط سفارت ایتالیا نیز حضور داشت و طالبیان گفت: موزه ها فقط محل نمایش آثار تاریخی نیستند و فکر می کنیم توسعه موزه ها بسیار مهم است با این حال امروز بخشی از کشفیات نمایش داده شد. مانند برخی از گچ‌بریهای های دوره ساسانی و یا سکه های تاریخی. یکی از این سکه ها به قدری مهم است که در موزه بزرگ خراسان نمایش داده شد.

وی گفت: نسل های آینده می خواهند که اشیای تاریخی را در محلی که کشف شده ببینند، یعنی اگر اشیایی متعلق به خوزستان است به موزه های خوزستان برگشت داده شود.

طالبیان همچنین تصریح کرد: برخی از نیروهای یگان حفاظت مجهز به ابزار سلاح گرم شده اند ولی باید این یگان به شبکه نظامی کشور متصل شده و ارتباطات نزدیک تری برقرار شود، تا زمانی که یک اتفاقی رخ می دهد آن را به کلانتری مربوطه اطلاع دهند و شبکه از این اتفاق باخبر شود.

وی گفت: اصرار داریم تعدادی از نیروهای کادر در سیستم باشند و البته تعدادی سرباز هم حضور داشته باشند. ولی حجم کاری را که ما در کشور داریم پوشش نمی‌دهد. ما می خواهیم که این همپوشانی و توجه بیشتر در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.