ماسوله

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احيا میراث معنوی و طبیعی کشور، گفت: بازنگری «حریم و عرصه منظر فرهنگی ماسوله» در کمیته ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تصویب رسید.

فرهاد نظری به خبرنگار مهر گفت: مطالعات بازنگری «حریم و عرصه منظر فرهنگی ماسوله» به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله انجام شده و برخوردار از ضوابط تدقیق شده حفاظت در محدوده منظر فرهنگی ماسوله است.

به گفته نظری، در تعریف محدوده عرصه منظر فرهنگی این شهر تاریخی، آمده است که منظر فرهنگی ماسوله پهنه قصبه تاریخی ماسوله، قریه‌های مجاور، منظر طبیعی و راه­های پیرامون و همچنین بخشی از پهنه جنگلی ماسوله­ رودخان را در بر می­ گیرد.

فرهاد نظری در خصوص ضوابط حفاظتی عرصه شهر تاریخی ماسوله تصریح کرد: بخشی از عرصه شهر تاریخی ماسوله از دیرباز پهنه کالبدی شهر را تشکیل داده و مابقی عرصه شهر اختصاص به باغات، گورستان­های تاریخی و منظر طبیعی پیرامون داشته بنابراین به منظور حفاظت از اصالت منظر فرهنگی ماسوله، بازسازی ابنیه صرفا در پهنه کالبدی پیوسته شهر میسر بوده و مابقی عرصه شهر محدوده فضای سبز و دارای ممنوعیت ساخت و ساز است.

مدیر کل دفتر مدیر کل ثبت آثار و حفظ میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه­های اجرایی و مسئول، منطبق بر ضوابط جدید حریم و عرصه منظر فرهنگی ماسوله شاهد حفاظت و آبادانی پایدار ماسوله باشیم.

شهر تاریخی ماسوله به شماره ۱۰۹۰ در سال ۵۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده  و در فهرست نامزدهای اصلی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.