تمدن

رئیس سازمان میراث فرهنگی از تندیس امیرکبیر رونمایی کرد و با اشاره به اینکه ایران دارای نخستین تمدن جهان است گفت که تنها ۵ درصد شهر سوخته کاوش شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم رونمایی از مجسمه امیر کبیر که ظهر روز یکشنبه در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران قدمت ۷ تا ۱۱ هزار ساله دارد اظهار کرد: در آخرین سفرم به لرستان برخی از آثار تاریخی هویت ۴۰ هزار ساله داشتند ایران ۳۹۰۰ سال قبل از میلاد وجود داشته است و تمدن نخست جهان است.

سلطانی‌فر گفت: شهر سوخته زابل تنها ۵ درصد کاوش شده است و ۹۵ درصد باقیمانده آن بین ۹۰ تا ۱۴۰ سال زمان می‌خواهد تا کاوش شود.

وی درباره شخصیت امیرکبیر نیز گفت: همان زمانی که امیر کبیر اصلاحات را در کشور آغاز کرد در کشور ژاپن نیز این اصلاحات آغاز شد اما امیر کبیر سه سال و سه ماه پس از آغاز فعالیتش به شهادت رسید بدون شک اگر امیر کبیر به شهادت نمی‌رسید شاید کشور ما از لحاظ توسعه نسبت به شرایط کنونی وضعیت بهتری داشت با این وجود امیر کبیر درس آزادی داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کارمندان شرکت بیل گینکس خارجی هستند گفت: رئیس این شرکت اعلام کرد ایرانی‌ها به مراتب باهوش‌ترند و اگر شرایط اینگونه نبود حتماً مرکز ویژه نخبگان ایرانی را ایجاد می‌کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: به لحاظ منابع انسانی در دنیا ایران رتبه ۱۵ و در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست را داریم.

در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امیدوارم مرمت و احیای مدرسه دارالفنون که این روزها در حال آسیب دیدن است با کمک و همت رئیس سازمان میراث فرهنگی از پیچ و خم دیوان سالاری خارج شود افزود: ما تقبل کرده‌ایم که در این خشکسالی بودجه در وزارتخانه آموزش و پرورش بخشی از هزینه‌های احیای دارالفنون را پرداخت کرده تا دوباره این مدرسه به محلی برای آموزش تبدیل شود.

همچنین در پایان این برنامه از محمد صادقی بازیگر نقش امیرکبیر با حضور مسئولان فرهنگی تقدیر شد و پس از آن علیرضا خاقانی سازنده تندیس سلیکونی امیرکبیر درباره چگونگی ساخت این اثر توضیحاتی ارائه کرد. پایان بخش این مراسم عکس یادگاری دانش آموختگان مدرسه دارالفنون در کنار تندیس امیرکبیر بود.