گردشگران مذهبی

دوگانگی مدیریتی سازمان‌های میراث فرهنگی و حج و زیارت باعث شده که هیچکدام از این دو سازمان برنامه‌ای برای جذب و ساماندهی گردشگران داخلی و خارجی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، در بررسی لایحه بودجه ۹۴ که توسط مرکز پژوهشهای مجلس انجام شده، بر نداشتن برنامه‌ای منسجم در جهت جذب گردشگران مذهبی انتقاد شده است.

در این پژوهش آمده است: ماده ۱۱ و ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه وظایف سازمان میراث فرهنگی را معین کرده است. بررسی میزان همسویی و هم راستایی برنامه و طرح‌های لایحه بودجه سال ۹۴ با وظایف سازمان طبق قانون برنامه پنجم در زمینه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موید این نکته است که هماهنگی و انسجام سند پایین دست با سند بالادست تا حد زیادی حفظ شده است. به طوری که در بیشتر موارد برنامه‌های تعریف شده در جهت انجام وظایف سازمان طبق قانون برنامه پنجم توسعه است. با وجود این همچون سالهای گذشته لایحه بودجه ۹۴ برای برخی از اشارات قانون برنامه پنجم تدبیری نداشته است که مهمترین آن فقدان برنامه درباره بیمه آثار فرهنگی و تاریخی است.

از سوی دیگر به رغم تاکید بندهای «الف» و «ب» ماده ۱۲ بر توسعه گردشگری مذهبی و زیارتی به ویژه در شهرهای مشهد، قم و شیراز و تصریح این ماده بر اینکه سازو کارهای لازم برای تحقق اهداف باید در قالب بودجه‌های سنواتی پیش بینی شود، برنامه خاصی که مستقیما برای توسعه گردشگری زیارتی باشد، وحود ندارد.

نکته ای که در این باره باید اشاره شود اینکه دوگانگی مدیریتی میان سازمان میراث و حج و زیارت در این زمینه موجب شده هیچ یک از این دو نهاد برنامه منسجم و جامعی برای جذب و ساماندهی گردشگران زیارتی (چه داخلی و چه خارجی) نداشته باشند هرچند که نمود عینی آن را می‌توان در لایحه بودجه ۹۴ مشاهده کرد و دید که در ذیل برنامه‌های هیچ یک از این نهادها برنامه‌ای که به شناسایی نیاز زائران و برنامه ریزی و تدوین سازوکار لازم برای ساماندهی امور زائران (بند «الف» ماده ۱۲) باشد، وجود ندارد.