محمدحسن طالبیان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد، نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کارگاه آموزشی جلوگیری از «غارت اموال فرهنگی» براساس جنگ‌های تحمیلی و گروه‌های تندرو را برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان برخورد با مخربان آثار و ابنیه تاریخی را موضوعی دانست که می‌تواند منشاء برگزاری یک کارگاه با هدف پیشگیری، حفاظت و جلوگیری از هرنوع سرقت آثار تاریخی باشد.

وی که صبح امروز (سه‌شنبه ۱۹ مرداد) در مراسم اختتامیه کارگاه اسکورت و نظارت بر جابجایی اشیای تاریخی در دانشگاه علوم انتظامی امین صحبت می‌کرد، ادامه داد: برای استرداد اموال فرهنگی و جلوگیری از انتقال آن‌ها نیازمند حضور پلیس بین‌الملل هستیم.

طالبیان با تأکید بر اینکه آموزش علاوه بر پویایی، انگیزه به همراه دارد، گفت: اموال فرهنگی هویت فرهنگی کشورمان هستند. این نشان می‌دهد که وضعیت ما در مقابله با حفاظت آثار تاریخی بسیار خطیر است، بنابراین باید شبکه انتظامی و مردمی با یکدیگر وصل شوند تا بتوانیم به صورت یکپارچه از میراث تاریخی حفاظت کنیم.

او با تأکید بر اینکه اگر بحث گردشگری در کل کشور با حفاظت میراث فرهنگی به درستی اتفاق بیفتد می‌تواند بسیار مفید باشد و حتی ظرفیت بالایی برای آموزش دارد، به لزوم برگزاری کارگاه آموزشی جلوگیری از غارت اموال فرهنگی در کشورها اشاره کرد و گفت: باید همکاری خوب و مناسبِ میان نیروی انتظامی و یگان حفاظت را با آموزش‌های مختلف تقویت کرد، چون استرداد اموال فرهنگی و جلوگیری از انتقال آن‌ها نیازمند حضور پلیس بین‌الملل است.

او در ادامه با تأکید بر اینکه برخورد با مخربان آثار و ابنیه تاریخی موضوعی است که می‌تواند منشأ یک کارگاه آموزشی برای پیشگیری و حفاظت آثار تاریخی باشد، اظهار کرد: این نوع اقدامات کمک می‌کنند تا بتوانیم ضعف‌های موجود را بپوشانیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به وجود دستورالعمل‌های محکم و قانونی درباره انتقال پول و حتی اسکورت اشخاص مهم اظهار کرد: میراث فرهنگی نیز برای انتقال آثار تاریخی‌اش نیازمند این نوع دستورالعمل‌ها است و باید آموزش و تجهیزات خاصی در این زمینه تهیه و فراهم شود، حتی کل فرآیند از زمان بسته‌بندی در مبدأ تا رسیدن به مقصد مسائل بسیار تخصصی هستند که نیازمند توجه به آن‌ها هستیم و باید به صورت یکپارچه انجام شوند.

او گفت: امیدوارم همه شبکه انتظامی و مردمی به این قضیه وصل شود و تجهیزات در سطوح و مقیاس مختلف در اختیار نیروهای مربوطه قرار بگیرد. در واقع من اصرار بر یکپارچگی بخش‌های مختلف در این زمینه دارم.