کوبا

در هفته‌های اخیر لیموزین‌های قدیمی فیدل کاسترو به جاذبه‌های جدید گردشگری کوبا تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در شرایطی که کوبا در سال 2012 با ثبت رکورد جدیدی، میزبانی بیش از 3 میلیون گردشگر را تجربه کرده، در هفته‌های اخیر لیموزین‌های قدیمی فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا به جاذبه‌های جدید گردشگری این کشور تبدیل شده‌اند.

به گزارش آندیانا، از این لیموزین‌های سیاه رنگ دولتی که بسیار قدیمی و ساخت شوروی سابق هستند به تازگی به عنوان تاکسی در شهر هاوانا استفاده می‌شود که بیشتر سرنشینان آن گردشگران هستند.

در حال حاضر 14 لیموزین‌ به عنوان تاکسی در هاوانا فعالیت می‌کنند که ساخت دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و گفته می‌شود که ازآنها برای جابجایی کاسترو و رهبران کشورهای میهمان استفاده می‌شده است، البته در کوبا همچنان خودروهای آمریکایی با حدود نیم قرن قدمت نیز که مصرف بنزین بالایی دارند فعال هستند که به جابجایی گردشگران مشغولند.

کوبا در سال 2012 با میزبانی از 3 میلیون و 220 هزار گردشگر رکورد جدیدی را در جذب گردشگر ثبت کرد که ادامه این روند می‌تواند این کشور را در سال‌های آینده به یکی از 20 مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل کند.

در حال حاضر 80 درصد گردشگران کوبا از کشورهای کانادا، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بوده‌ و بیشتر آنها عوامل متعددی از جمله هزینه‌ اقامت بسیار پایین، تنوع غذایی، سرویس‌دهی مطلوب و سواحل پاک و زیبا را از علل انتخاب کوبا به عنوان یک مقصد گردشگری اعلام کرده‌اند.

از سالهاها پیش و با کناره‌گیری «فیدل کاسترو» از قدرت و واگذاری اختیاراتش به برادر کوچک‌ترش «رائول» روند اصلاحات در کوبا آغاز شده است. این امر، موجب سرازیر شدن گردشگران از سراسر جهان به این کشور شده است. کارشناسان دلیل اصلی این امر را پایین بودن هزینه‌ی گذراندن تعطیلات در کوبا در مقایسه با دیگر کشورها، به ویژه آمریکا می‌دانند. طبق آمارهای ارایه‌شده، کرایه‌ی یک اتاق در آمریکا در حدود ‌14 برابر کوباست.

همچنین از اقدامات کوبا برای افزایش تعداد گردشگران نیز می‌توان به توسعه‌ی فرودگاه هاوانا، احداث فرودگاه‌ها و هتل‌های جدید و استاندارد کردن هتل‌های فعلی اشاره کرد.

صنعت گردشگری از سال ‌1991 میلادی و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، یکی از ارکان اقتصاد کوبا محسوب می‌شود.