نمایش

همایشی در رثای معاون سابق رئیس جمهور دولت دهم برگزار شد تا ارادتمندان به این مسئول گردشگری فرصتی برای تملق و تمجید پیدا کنند و او را به دلیل نوشتن کتابی به زبان انگلیسی دانشمند گردشگری خطاب کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته پانزدهم اردیبهشت ماه دانشگاه عدالت، تالار قلم کتابخانه ملی را برای نزدیک به سه ساعت اجاره کرد تا این سالن در اختیار محمد شریف ملک زاده، معاون اسبق گردشگری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم باشد. و سرتا سر سالن را دانشجویان ملک زاده در دانشگاه آزاد و عدالت، دانشجویان رشته های گردشگری دانشکده های علمی و کاربردی،بعضی اساتید گردشگری و مدیران سابق گردشگری و آژانس داران پر کنند.

در این برنامه، ایرج افشار سیستانی، ایران شناس و و نویسنده بیش از پنجاه کتاب در زمینه‌های گوناگون مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و جغرافیای تاریخی ایران حدود نیم ساعت به تمجید از محمد شریف ملک زاده پرداخت و گفت: وجود چهره هایی مانند آقای ملک زاده باعث شده تا آبرو به ملت های جهان بخشیده شود.

وی ادامه داد: مردمی که برآنند تا هستی و فرهنگ خود را از گزند دست  اندازی ها در امان نگه دارند، می کوشند تا بر چهره های توانای اختراع کنندگان ملی و پهلوانان ملی و سیاست مداران سرزمین خود تکیه کنند و نام و یاد و آثارشان را گرامی دارند. بزرگداشت این چهره ها بزرگداشت فرهنگ ملت است. این دانشمند گردشگری، مخترع ملی و بین‌المللی در کارهای اجرایی دولت به ویژه طی سال‌های 84 تا 87 در سازمان میراث فرهنگی کار کرده است و به عنوان یک رئیس بااراده و با انرژی بی‌پایان و ابتکار عمل وارد پهنه گردشگری شده است.

 به باور کارشناسان گردشگری به ویژه نخبگان و صاحبان رسانه، استاد ملک‌زاده در گردشگری ایران یک پدیده بود و باعث شده گردشگری در ابعاد ملی و جهانی مطرح شود.

افشار سیستانی ادامه داد: ثبت اولین اختراع گردشگری در ایران و جایزه این اختراع ناگهانی نبود بلکه تاکیدی بر تلاش‌های دکتر ملک‌زاده بوده است. او یکی از نام‌آورترین پژوهشگران ایرانی است که سال‌ها در خدمت دانش و فرهنگ کشور کوشش کرده است. اختراع او یکی از پژوهش‌ها و اختراع‌های جهانی ایران است. او کسی است که هیچ‌گاه به دنبال ابزارهای ارزان برای نام‌آوری نبوده است. برگ‌های زرین تاریخ کشورمان گواه کوشش‌های مردان توانمندی چون استاد ملک‌زاده است که برای جاودانگی و پایندگی و فرهنگ شکوهمند ایران می‌کوشند. او انسانی افتاده، سختکوش، آزادمنش، مردم‌گرا و‌ میهن‌دوست است که به زندگی عشق می‌ورزد و دارای هوشی سرشار و خدادادی است و از همه برای فراهم کردن دانش بهره می‌برد و دانسته‌های خود را در دسترس دیگران قرار می‌دهد.

چنین اختراعی در دنیا سابقه ندارد

در ادامه این برنامه، رحمدل از حوزه ثبت اختراعات در سخنرانی خود، ثبت اختراع گردشگری را تبریک گفت و بیان کرد: این اثر برای اولین بار در ایران ثبت شده است و تحت عنوان مدیریت کنترل کیفی انواع تورهای گردشگری با تعیین جاذبه‌ها، مسیرها و شاخص‌های گردشگری، نتیجه فکر و خلاقیت استاد ملک‌زاده است. یکی از مختصات آن ترکیب علم و تجربه است. این اختراع بر اساس ماده دو ثبت اختراعات مصوب 1386 دارای ویژگی‌های منحصر و کاربرد صنعتی است. چنین اختراعی نه تنها در ایران بلکه در دنیا مسبوق به سابقه نبوده و امکان کپی‌برداری از آن وجود نداشته است. استقبال دانشمندان خارجی مدعی این ادعا است.

پیام تبریک دانشگاههای گردشگری دنیا

در این مراسم اعلام شد که بیش از 20 دانشگاه معتبر جهانی، ثبت اختراع تورهای گردشگری با علایق ویژه توسط ملک‌زاده را تبریک گفته‌اند. به همین دلیل صادقی که در دوره معاونت ملک‌زاده در حوزه گردشگری یکی از کارشناسان او بود، دو پیام تبریک از دو دانشگاه خارجی را قرائت کرد.همچنین پیام مدیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) به مناسبت ثبت اختراع تورهای گردشگری با علایق ویژه خوانده شد.

در این پیام طالب ریفاعی اعلام کرده بود که این اولین طرح در حوزه گردشگری با علایق ویژه است که ما به ارگان‌های ذیربط خود برای الگوبرداری از آن تاکید کردیم.

 سپس محمد شریف ملک‌زاده که اکنون معاون بین‌الملل دانشگاه عدالت است گفت: برخی می‌گفتند این اختراع را به ما نشان بده؛ در حالی که اختراع من نتیجه فکر است. همچنین من فردی را به این مراسم دعوت کرده‌ام که اختراع زنده ایران است تا ثابت کنم با درجه و تخصص نمی‌توان صاحب نبوغ شد، بلکه با فکر و اندیشه می‌توان ایران را در حوزه توریست با علایق ویژه به دنیا معرفی کرد. این اختراع زنده نامش «عباس برزگر» است.

همایش ملک زاده

وی سپس به سخنرانی تخصصی در حوزه مدیریت و گردشگری پرداخت. سپس از عباس برزگر دعوت کرد تا سخنرانی کند.

عباس برزگر فعال گردشگری در روستای بوانات استان فارس گفت: من یک کارگر معمولی بودم که دستفروشی می‌کردم و سنگ قبر می‌شستم. چند باری به تهران آمده بودم و به مسئولان مختلف گفتم که می‌خواهم در حوزه گردشگری کار کنم ولی کسی به من توجه نکرد. یک روز به سازمان میراث فرهنگی رفتم و در راهرو به آقای ملک‌زاده گفتم به من عالی‌ترین پروانه گردشگری را بدهید. من شما را روسفید می‌کنم. ایشان به من اعتماد کرده و این کار را انجام دادند. حتی من و خانواده‌ام آن زمان در مسافرخانه بودیم و آقای ملک‌زاده، ما را به هتل پنج ستاره فرستاد. اکنون دخترم در یازده‌ سالگی دکترای فرانسه دارد و دو دخترم به عنوان کوچک‌ترین راهنمایان گردشگری در ایران و جهان شناخته شده‌اند. همیشه فکر می‌کردم، فقیرم و خجالت می‌کشیدم از اینکه دمی گوجه و چای به میهمان خارجی بدهم اما الان با افتخار غذای محلی خودم را به گردشگران خارجی می‌دهم. به راحتی می‌توان فرهنگ ایران را به توریست خارجی معرفی کرد و از این راه میلیاردها تومان درآمد کسب کرد. روستای گردشگری بوانات نسبت به روستاهای گردشگری دیگر، جاذبه‌های کمتری دارد اما گردشگران آن بسیار زیاد هستند چون توانسته‌ایم فرهنگ و میهمان‌نوازی ایرانی را به گردشگران خارجی به خوبی معرفی کنیم. هر فرد دیگری نیز می‌تواند در روستای محل زندگی خود این کار را انجام دهد.

محمد ضرغام بروجنی، یکی از اساتید گردشگری سخنران بعدی این مراسم بود که به بحث تخصصی در حوزه گردشگری پرداخت.

سپس مجری برنامه از شرکت‌کنندگان و سخنرانان دعوت کرد تا به روی سن آمده و از کتاب «تورهای گردشگری با علایق ویژه» که توسط ملک‌زاده نوشته شده، رونمایی شود. این کتاب همان اختراع معاون گردشگری پرحاشیه بود که به زبان انگلیسی نوشته شده است. پیش از این در نسخه فارسی آن تورهای گردشگری برای زنان و مردان مجرد تعریف شده بود تا با اجرای آنها زمینه برای ازدواج افراد مجرد فراهم شود!

در حاشیه مراسم

در این برنامه عباس برزگر یک روستایی مولتی میلیاردر معرفی شد.

در حین صحبت‌های او، ملک‌زاده مدام اشک می‌ریخت و دوربین‌ها تصویر او را در مانیتور سالن منعکس می‌کردند.

مسئولانی که در دوره ریاست ملک زاده و یا معاونت وی در سازمان میراث فرهنگی مشغول به فعالیت بودند مانند،معصومه باکوچی، پوریامین، عبدالله زاده، ابوالفتحی، منوچهر جهانیان، رؤسای کاخ موزه‌های سعدآباد، نیاوران، معاونان گردشگری، رئیس کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، کارشناسان و حتی محافظانش در این برنامه حضور پیدا کرده بودند و همگی برای اثبات حضور خود در آخر برنامه با او خوش و بش کرده و عکس یادگاری گرفتند. در این میان آژانس داران، هتلداران و حتی مدیران فعلی اداره کل میراث فرهنگی استانها نیز در این برنامه حضور داشته و زمانی که وی برای سخنرانی به روی سن رفت، ایستاده و مدام او را تشویق می کردند.

ضرغام ، استاد دانشگاه با اصرار زیاد مجری برنامه به روی سن رفت تا از کتاب ملک زاده رونمایی شود.

بازار گرفتن عکس یادگاری داغ بود. ملک زاده و عباس برزگر کتاب های پخش شده را امضا می کردند.

بیشترین زمزمه ای که در سالن و حتی بیرون از سالن شنیده می شد این بود که کتاب نوشتن اختراع نیست! تور گردشگری با علایق ویژه چیست؟! چرا کسی نمی گوید آخر مگر کتاب را هم می توان به عنوان اختراع ثبت کرد؟

برخی از راهنمایان گردشگری و کوهنوردان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند که تصاویر منتشر شده در این کتاب متعلق به آنهاست. این افراد اعتراض خود را در پایان برنامه به ملک زاده اعلام کردند وی نیز از آنها خواست با او در وقت مناسب تماس بگیرند.

برخی از کارشناسان گردشگری حاضر در این برنامه به خبرنگار مهر دلیل حضورشان را کنجکاوی اعلام کردند و گفتند ما نمی دانستیم طرح های عجیب و غریب، اختراع محسوب می شود، وگرنه سالها پیش باید دانشمند می شدیم!

سابقه آقای مدیر

محمد شریف ملک زاده، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در سالهای 84 تا 87 بود او در این مدت طرح هایی در حوزه گردشگری ارائه می کرد یکی از این برنامه ها نامگذاری اتاق هتلها به نام جاذبه های گردشگری بود که هیچ وقت کسی به آن توجهی نکرد.

او همچنین معاون رئیس جمهور دولت دهم و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی نیز بود. او یکی از مدیران سیاسی پر جاشیه است که در زمان ریاستش موضوع واگذاری صنایع دستی به بخش خصوصی وی را با چالش بزرگی از سوی هنرمندان رو به رو کرد.

برگزاری جشنواره صدای عشایر و چرخاندن گوسفندهای عشایر در خیابان ولیعصر یکی از نمایشی ترین برنامه های پر سر و صدای ملک زاده بود. غیر از این، وی که از سوی رحیم مشایی و احمدی نژاد مورد حمایت ویژه قرار داشت، اقدام  به برگزاری مراسم تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی در سالن 100 هزار نفری آزادی و جشن  ثبت ردیف های موسیقی ایرانی در سالن 12 هزار نفری آزادی کرد. هزینه های زیادی این برنامه ها و حاشیه هایی که برای آن بوجود آمد، وی را به یکی از مدیران حاشیه دار دولت دهم تبدیل کرد.

……………..

گزارش از فاطیما کریمی