اقامتگاه‌های بوم‌گردی

فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دور هم‌ نشینی خود، کمیته تشخیص و پیگیری مسائل مربوط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر دور هم‌ نشینی فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی از روز گذشته در خانه نقلی کاشان برگزار شده بود و تا امروز ادامه داشت.

در این برنامه، به بررسی تاریخچه مشکلات و نیازمندی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی کارکرد ایجاد یک تشکل گروهی و پیگیری فعالیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی پرداخته شد.

همچنین اکبر رضوا‌نیان، مالک خانه نقلی که میزبانی این برنامه را برعهده داشت، گفت: در تابستان ۸۸ اولین جلسه در کلاسر برگزار شد.

در آن جلسه، درباره اسم این اقامتگاه‌ها مباحثی مطرح شد که در نهایت اعضا عنوان خوشه سار را انتخاب کردند، حتی در این جلسات صحبت‌هایی درباره ایجاد یک سایت مشترک و ثبت دامین با نام Boomgardi مطرح و برخی اقدامات اولیه نیز انجام شد.

وی گفت: جلسه دوم از روستای قهی با میزبانی احسان تاجزاده در آبان ۸۹ برگزار شد که جمع‌بندی درستی نداشت.

بعد از آن فقط در جشن راهنمایان اعضای خوشه‌سار همدیگر را دیدند و موضوعات دیگری نیز مطرح شد که اقدامات این جشن ها هم تاکنون محدود به کارهای مقطعی و موردی در زمینه تهیه بروشور و تبلیغات بوده است.

در این دور هم نشینی، فعالان اقامتگاه های بوم‌گردی به مشکلات اقامتگاه ها پرداختند.

آنها اعلام کردند که یکی از مشکلات فشاری است که از طرف اتحادیه هتل‌داران یا میهمان‌پذیران به مجموعه اقامتگاه‌ها وارد می شود که باید جواز کسب داشته باشند و چون مفهوم اقامتگاه بوم‌گردی وجود ندارد باید زیرمجموعه هتل ها و یا میهمان‌پذیران قرار بگیرند که البته قوانین و روش کار این گروه با آئین نامه ها و اساسنامه‌های آن اتحادیه‌ها همپوشانی ندارد.

از سوی دیگر، ذهنیت قبلی در سازمان این بود که اقامتگاه های بوم‌گردی نمی‌تواند در شهرها شکل بگیرد که البته این تفکر با پافشاری افراد خوشه سار و قدرت ایجاد شده در این ساختار به مرور تغییر کرده است. اقامتگاه های بوم‌گردی هم به صورت رسمی قرار است که در سازمان میراث فرهنگی شناخته شود.

در این دور هم‌نشینی طی تشخیص و پیگیری مسائل مربوط به فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی تعیین شد و همچنین قرار است تا اعضای کمیته پیش‌نویس مرام‌نامه را تهیه کنند و پیشنهاد ساختارهای ممکن برای یک تشکل صنفی را تا روز ۲۶ بهمن ماه ارائه دهند.

همچنین در این برنامه، پورنگ پورحسینی کارشناس طبیعت گردی که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که شما به عنوان یک جامعه صنفی فعالیت کنید. این موضوع در حد پیشنهاد است و هر تصمیمی که بگیرید ما نیز به آن احترام می گذاریم.