شوش

شهر تاریخی شوش قرار است به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شود. مدیران پایگاه شوش آخرین وضعیت این شهر تاریخی را شرح دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مدیران پایگاه‌های میراث جهانی روز چهارشنبه (۲۶ آذر ماه) در سالن دوران اسلامی موزه ملی ایران با حضور تمامی مدیران پایگاه‌های میراث جهانی برگزار شد.

در این برنامه محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه شهر تاریخی شوش گفت: شهر شوش بیش از ۱۴۰ سال قدمت دارد و این محوطه تاریخی در شهر زنده و پویایی واقع شده که ثبت جهانی آن را در سه سطح برنامه‌ریزی کردیم. وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی بر عرصه آن، حفاظت و مرمت و ارائه خدمات گردشگری است.

وی گفت: ایجاد ارتباط فرابخشی با مدیریت شهری و استانی لازمه ادامه فعالیت در این محوطه تاریخی بود.

مدیر پایگاه شهر تاریخی شوش افزود: اگر می‌خواستیم پایمان را از محوطه شوش بیرون بگذاریم، می‌بایست با نهادهای دیگر ارتباط برقرار می‌کردیم. بنابراین پایگاه ثبت جهانی شوش با عضویت شهردار، شورای شهر، استاندار، میراث فرهنگی و دبیری سازمان تشکیل شد. نتیجه این شد که همه دستگاه‌ها وارد حوزه عمل شوند و برای پاکسازی و آماده‌سازی محوطه حریم شهر شوش اقدام کنند.

ارسطوزاده گفت: سال‌های سال در این محوطه نخاله جمع می‌شد، مدیریت شهری این کار را حق خود می‌دانست. در بخش دیگر ارتباط با انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی از اقدامات مهم بود. دوستداران میراث فرهنگی به صورت هدفمند می‌بایست حرکت می‌کنند و دلسوزی آنها در جهتی باشد که نفع آن به محوطه تاریخی می‌رسید.

وی ادامه داد: پیاده‌رویی‌ به سمت پایگاه و برگزاری المپیادهای ورزشی از جمله فعالیت‌هایی بود که انجام شد. رویدادهایی با محوریت میراث فرهنگی در شوش در حال انجام است. نوروز ۹۳ تمام امور گردشگری شوش به انجمن‌های دوستدار واگذار شد.

مدیر پایگاه شهر تاریخی شوش گفت: در حریم محوطه تاریخی دچار مداخلات نابجایی شدیم اما این مداخلات اکنون برطرف شده است. کاهش ارتفاع برخی از ساختمان‌ها در مجاورت شهر شوش، دستاورد هماهنگی‌های صورت گرفته است. شرکت توزیع برق شوش، پایگاه‌های برق زیادی را ایجاد کرده بود که برچیده شد.

وی افزود: ارزیابان یونسکو از پایگاه شوش دیدن کردند. حتی آنها در پایان بازدید، نهالی نیز به یادگار کاشتند. حفاظت و ساماندهی خدمات گردشگری، معرفی منطقه‌ای، ملی، فرا ملی، آموزش و تعامل با ساکنان محلی، ایجاد موزه‌های پویا، تعامل با آموزشگاه‌ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای در راستای ساماندهی شوش با رویکرد پژوهشی و گردشگری و ایجاد مرکز تحقیقات بین‌المللی باستان‌شناسی و زبان‌شناسی از جمله اقدامات دیگر این پایگاه است.

ارسطوزاده گفت: قلعه باستانی شوش جایی بود که به عنوان اولین پایگاه باستان‌شناسی مد نظر قرار گرفت و امروز به مرکز اداری و نمایشگاهی پیشینه باستان‌شناسی تبدیل شده است.

در ادامه این برنامه بیژن حیدری، مدیر اجرایی شوش نیز بیان کرد: ساماندهی و بهینه کردن انبارهای مجموعه شهر شوش بسیار با اهمیت بود، چرا که وضعیت عمومی انبارها بسیار اسفناک بوده است. ساماندهی تالار کتیبه‌ها نیز از دیگر اقدامات مهم در این پایگاه بوده است. بهینه کردن تالاب به نحوی که آجر نوشته‌ها در شرایط خوبی باشد و کار کردن در آن آسان انجام شود، از مهم‌ترین اقداماتی بود که صورت گرفت. دیوار حفاظتی در ترانشه‌ها، مرمت دیوارهای کاخ و تامین روشنایی عمومی در کل محوطه از دیگر اقدامات ما در این پایگاه بوده است.

وی افزود: دهکده هخامنشی در طول سال‌های آینده برای بازدید گردشگران آماده می‌شود. بازنگری اجمالی برای بهینه کردن شرایط باغ موزه‌ها و خدمات‌دهی به گردشگران و ساماندهی سنگ‌های به نمایش گذاشته شده از جمله اقدامات ما در آینده خواهد بود.

در ادامه این مراسم عبدالمجید ارفعی، کتیبه‌خوان فعال در محوطه شوش نیز گفت: در شش فصل اول حدود دو هزار و ۶۰۰ کتیبه شناسایی کردند که نزدیک به هزار و ۹۰۰ تا هزار و ۸۰۰ کتیبه دیگر نیز باقی می‌ماند که امیدوارم در فصل‌های آینده به سرانجام برسد. اگر گل نوشته نیز باشد، روی آنها کار خواهم کرد.